StoryEditor
Rynek i trendy
30.11.2014 00:00

Hebe szykuje się na wyższe obroty i optymalizuje ofertę

Tempo rozwoju sieci drogerii Hebe jest wolniejsze niż zakładano, zamiast zapowiadanych 50 nowych placówek w tym roku powstało 18, ale zarząd Grupy Jeronimo Martins jest zadowolony z projektu i zakłada, że od 2017 roku Hebe zacznie przynosić zyski. Wcześniej portugalski właściciel zdefiniuje jednak koncept sieci, zoptymalizuje jej ofertę, rozbuduje infrastrukturę logistyczną i prawdopodobnie zainwestuje w sprzedaż online. Wszystko w oparciu o przewidywania, że rynek kosmetyczny w Polsce ciągle ma potencjał rozwoju i do przyszłego roku wzrośnie o 4-5 proc.

Badania własne i cudze analizy studiowane przez Jeronimo Martins, a dotyczące kategorii produktów zdrowia i urody, dowodzą, że polskie konsumentki coraz bardziej racjonalizują swoje wydatki. Portugalczycy w opublikowanym ostatnio raporcie, do którego dostęp miały „Wiadomości Kosmetyczne”, wskazują, że na polskim rynku kosmetycznym nasila się tendencja do nabywania tańszych pozycji asortymentowych, lecz charakteryzujących się stosunkowo wysoką jakością. Wnioski płynące z badań pozwalają dostrzec, w jakim kierunku podąży w najbliższym czasie Hebe. Pierwszym z ruchów operatora sieci ma być ograniczenie sklepowej oferty.
Wyłącznie w Hebe
Portugalczycy mają duże aspiracje na polskim rynku kosmetycznym, a centrala JM, powołując się na badania PMR Research, zapewnia, że można na nim nadal zarabiać krocie. Ze studium wynika, że segment ten w dalszym ciągu nie został nasycony i w 2013 r. w porównaniu do 2012 r. wzrósł o 3,5 proc. Operator dyskontów Biedronka i drogerii Hebe wskazał też w raporcie na niebywałe zjawisko 20-procentowego wzrostu sprzedaży kosmetyków poprzez e-commerce w ciągu zaledwie trzech lat. Być może to właśnie w ten segment zamierza wejść grupa JM, która w lecie utworzyła w Warszawie roboczy zespół ds. rozwoju sklepu online. Zarząd firmy pozytywnie też ocenia perspektywy handlu produktami z kategorii health and beauty. – Sprzedaż online szybko rozwija się w Polsce, zważywszy na duże zmiany rytmu życia konsumentów, a także zwiększającą się liczbę użytkowników internetu. Sprzyja to konceptowi e-commerce. Już w 2015 r. ten kanał dystrybucji powinien generować w Polsce obroty na poziomie 1 mld zł – przewidują władze grupy JM.
Tymczasem testowany w Polsce od maja 2011 r. koncept sklepów drogeryjno-aptecznych Hebe zbliża się do finalnej wersji.
– Brakuje już tylko kilku drobnych szczegółów do pełnego modelu Hebe. Jednym z nich jest optymalizacja oferty. Chcemy w najbliższym czasie wyprofilować gamę dostępnych w sieci towarów tak, aby były one atrakcyjne i dostępne tylko i wyłącznie w Hebe – poinformowała nas szefowa biura prasowego grupy JM Sara Miranda.
Centrum logistyczne i zyski
Grupa JM nie zamierza zwalniać tempa w rozwoju sklepów z kosmetykami i lekami w Polsce. Zatrudniająca ponad 1500 osób w 104 placówkach Hebe firma chce jeszcze w tym roku zmodernizować i zaadaptować na ich potrzeby jedno ze swoich centrów dystrybucyjnych. Będzie ono podstawą infrastruktury logistycznej dedykowanej w całości tej kosmetyczno-aptecznej sieci sklepów.
Bieżący rok stoi w Hebe również pod znakiem ekspansji. Trudno powiedzieć, iloma nowymi drogeriami będzie mógł się pochwalić na koniec tego roku JM, ale zapowiedzianych przez centralę na 2014 r. otwarć 50 nowych placówek raczej nie będzie. Do listopada br. Portugalczykom udało się uruchomić zaledwie 18 nowych drogerii. Pomimo słabszego tempa inwestycji w nowe drogerie władze grupy JM deklarują, że sieć zaczyna generować coraz większą sprzedaż i już od 2017 r. będzie przynosić zyski. Póki co centrala w Lizbonie spodziewa się, że obroty za ten rok będą wyższe niż w ub.r., kiedy to sięgnęły 59 mln euro.
– Ubiegłoroczny wynik, najlepszy z dotychczasowych w historii Hebe, możliwy był dzięki intensywnemu poszerzaniu sieci i wzrostowi sprzedaży like-for-like. Znaczna część tego wzrostu jest efektem rosnącej liczby klientów sieci – dodała Sara Miranda.
Kobieta, lojalny klient
Po ambitnych planach rozwoju oferty w kierunku męskim projekt Hebe staje się coraz bardziej kobiecy i to właśnie w oparciu o panie będzie rozwijany w najbliższych latach. Portugalski detalista szacuje, że spośród ponad 60 tys. posiadaczy kart lojalnościowych tej sieci, aż 95 proc. stanowią kobiety. Najczęściej sięgają one w Hebe po podstawowe kosmetyki, perfumy, a także produkty do makijażu.
Portugalczycy, świadomi coraz większej popularności marek własnych na polskim rynku, będą też coraz więcej w nie inwestować. Sara Miranda przypomniała nam, że kwestia ta była jednym z czterech najważniejszych założeń Hebe na rok 2014 – po optymalizacji asortymentu, budowie bazy logistycznej oraz planowanym otwarciu 50. nowych sklepów.
Tymczasem władze Hebe przewidują korzystną koniunkturę dla polskiego rynku produktów zdrowia i urody. Oceniają, że do przyszłego roku wzrośnie o 4-5 proc. – W 2015 r. rynek ten osiągnie w Polsce prawdopodobnie wartość 21,5 mld zł. W dalszym ciągu będzie też zwiększał się z uwagi na specyfikę miejscowego klienta, który wciąż wydaje mniej w stosunku do mieszkańców innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Oznacza to, że w polskim rynku health and beauty drzemie jeszcze duży potencjał do wzrostu sprzedaży – podsumowują władze grupy JM.
Marcin Zatyka
fot. archiwum redakcji i materiały prasowe Hebe


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.10.2025 14:50
Inquiry: coraz więcej Polek stawia na naturalność, co dziesiąta z nich nie robi makijażu [RAPORT]
Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godzinyHebe mat.pras.

Nowy raport Inquiry pokazuje, że dla współczesnych Polek uroda to coś więcej niż makijaż. Stawiamy na zdrowie, równowagę i świadomą pielęgnację, choć po kosmetyki nadal sięgamy chętnie i regularnie. Aż 87 proc. Polek wykonuje makijaż przynajmniej sporadycznie, a połowa robi to kilka razy w tygodniu – wynika z najnowszego raportu agencji Inquiry.

Choć chętnie sięgamy po kosmetyki, coraz częściej jesteśmy świadomi, że prawdziwe piękno zaczyna się od zdrowego stylu życia, a więc odpowiedniej diety i ruchu. Współczesne Polki dbają o siebie kompleksowo, łącząc pielęgnację z troską o samopoczucie, kondycję i równowagę. Coraz częściej postrzegamy urodę nie tylko jako efekt makijażu czy kosmetyków, ale jako odzwierciedlenie naszego stylu życia, energii i pewności siebie.

Świadomi i pragmatyczni konsumenci

Polacy podchodzą do kosmetyków z rozsądkiem. Najważniejsze są dla nas skuteczność i funkcjonalność produktu (75 proc.), a także jakość ponad ilość (71 proc.). Co ciekawe, aż 63 proc. badanych uważa, że dieta i ruch mają większy wpływ na urodę niż kosmetyki czy zabiegi pielęgnacyjne.

Z wiekiem rośnie nasze przywiązanie do prostoty. Starsi konsumenci wybierają wprawdzie mniej produktów, ale zwracają większą uwagę na ich skuteczność. Młodsi natomiast częściej eksperymentują i zmieniają kosmetyki, podążając za trendami.

Dorośli Polacy pozostają jednak ostrożni wobec kosmetyków dla dzieci. Wśród objętych badaniem respondentów, 6 na 10 osób nie akceptuje stosowania przez najmłodszych makijażu czy pielęgnacji z użyciem aktywnych składników

Makijaż – rytuał, sposób na pewność siebie i relaks

Makijaż to codzienność dla większości Polek. Co czwarta kobieta maluje się każdego dnia, najczęściej w wieku 35-44 lata. Dla dojrzałych pokoleń makijaż to sposób na poprawę wyglądu i samopoczucia. Dla młodszych jest to wyraz emocji i narzędzie budowania pewności siebie.

Osoby w wieku 18-24 lata traktują go także jako formę relaksu i ekspresji. Coraz więcej kobiet stawia też na naturalność, co dziesiąta Polka w ogóle nie wykonuje makijażu, uważając, że naturalny wygląd jest piękniejszy. 

Najczęściej wybieramy lekki, dzienny makijaż (54 proc.), a połowa malujących się Polek poświęca mu więcej czasu i dba o jego staranność. Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godziny. 

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Co ciekawe, co piąty mężczyzna w Polsce przyznaje, że również się maluje – choć sporadycznie.

Najpopularniejsze produkty wśród Polaków to:

  • tusz do rzęs (68 proc.),
  • szminka lub pomadka (52 proc.),
  • podkład (51 proc.),
  • puder (46 proc.),
  • cień do powiek (44 proc.).

Młodsi częściej sięgają po błyszczyk, korektor, rozświetlacz czy bronzer, natomiast starsi decydują się na klasyczne kosmetyki jak tusz, cień czy kredka. Wśród ulubionych marek dominują L’Oréal, Eveline i Avon.

Skąd czerpiemy wiedzę o kosmetykach?

Najczęściej z doświadczeń własnych, opinii znajomych oraz internetu. Blisko 20 proc. badany szuka informacji o makijażu i pielęgnacji w mediach społecznościowych, a wśród najmłodszych kobiet to główne źródło inspiracji. 

Również influencerzy mają coraz większy wpływ na nasze wybory. Jak pokazują wyniki raportu, wiedzę od nich czerpie co piąty respondent, a najbardziej rozpoznawalną twórczynią w tej kategorii pozostaje Red Lipstick Monster.

Świat kosmetyków to nie tylko produkty, ale codzienne rytuały, emocje i sposób wyrażania siebie. Warto przyglądać się temu, jak zmieniają się nasze nawyki, bo pokazują one, co naprawdę liczy się dla Polaków w pielęgnacji i urodzie – podsumowuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Inquiry jest polską agencją badawczą specjalizującą się w analizie rynku, konsumentów i marek. Firma dostarcza wiedzę, która pomaga biznesowi podejmować trafne decyzje i skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów

Badanie zostało zrealizowane w 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1202 dorosłych Polaków metodą CAWI. Partnerem raportu jest Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. listopad 2025 10:58