Projekt obejmuje zarówno drogerie, jak i sklepy spożywczo-przemysłowe, w których Jawa chce zarządzać kategoriami z koszyka kosmetyczno-chemicznego. Przez najbliższych 7 miesięcy zarząd sieci skupi się na tym, aby jej uczestnicy wprowadzali elementy identyfikacji wizualnej wewnętrznej i zewnętrznej sieci Jawa, zadbali o prawidłową ekspozycję towaru, dostępność produktów z gazetek reklamowych i realizowali centralne akcje promocyjne. – Konsument jest przyzwyczajony do określonych standardów, które stworzyły sieci, i musimy mu je zapewnić, jeśli chcemy, żeby przychodził do naszych sklepów – zwrócił się do właścicieli sklepów Wojciech Radliński, prezes sieci Jawa i firmy dystrybucyjnej Komplex-Torus, obecnych na konferencji handlowej, 22 listopada 2013 r. w hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim. Komplex-Torus jest organizatorem sieci i jej głównym dostawcą. Program ma także prowadzić do wzrostu lojalności zakupowej wobec dystrybutora.
– Wspólnie budujemy potencjał negocjacyjny. Im większe zamówienia płyną z sieci, tym lepsze oferty od producentów, możliwość podpisywania umów z dostawcami i wypłacania premii retrospektywnych, które są dodatkowym zyskiem dla sklepu. Bez lojalności zakupowej nie ma mowy o franczyzowej sieci – podkreślił Paweł Drewnowski, dyrektor generalny sieci Jawa.
Standard wyglądu i wyposażenia
Dla konsumenta podstawowym symbolem sieci jest wygląd sklepów, logo, które kojarzy się z określonym standardem. Minimum, jakiego spełnienia oczekuje w tym zakresie sieć Jawa od współpracujących z nią detalistów, jest powieszenie szyldu (w przypadku sklepów spożywczych tzw. szyldu pomocniczego), naklejek na witrynach i wyeksponowania plakatów promocyjnych z ofertami na dany miesiąc. Aranżacja wewnętrzna drogerii również jest opracowana. Detaliści mogą skorzystać z gotowych projektów zagospodarowania przestrzeni oraz ze specjalnych ofert na zakup mebli i materiałów wykończeniowych i wizualizacyjnych. Za wygląd, który kojarzy się z siecią Jawa, a zarazem nadaje sklepom nowoczesnego charakteru, odpowiadają m.in. regały z dekorami, które wskazują na określone kategorie produktów i działy, wyodrębnione miejsca promocyjne i stoisko kasowe (z dodatkowym miejscem na produkty impulsowe, których nie ma w stałej sprzedaży, na promocje i wyprzedaże). Drogerie mają być dobrze doświetlone, a asortyment eksponowany według planogramów uwzględniających prawidłowy podział na kategorie i marki.
Akcje marketingowe
Duży nacisk sieć będzie kładła na akcje promocyjne i wywiązywanie się z zaplanowanych działań przez właścicieli sklepów. Paweł Drewnowski powtarzał podczas konferencji abecadło detalisty: – Aby akcje promocyjne przynosiły właściwe efekty, musimy spełnić określone warunki. Gazetka musi być dostępna w sklepie i prawidłowo wyeksponowana, w samym wejściu do drogerii lub przed linią kas w przypadku marketu. Towar musi być dostępny w sklepie. Cena produktu z gazetki powinna być przy półce widoczna i podkreślona znacznikiem promocyjnym. Należy też kontrolować dystrybucję gazetki promocyjnej – przypominał. Gazetka Jawa jest rozprowadzana przez Pocztę Polską, ale właściciel sklepu może też sam też sam się tym zająć. Centrala sieci refunduje mu wówczas koszty dystrybucji płacąc 6 gr za egzemplarz.
W gazetce przeznaczonej dla drogerii Jawa umieszcza 56 modułów promocyjnych, w tej dla sklepów spożywczych – 17. Obie wychodzą w tym samym czasie. Marża na produkty „gazetkowe” wynosi średnio 10 proc., dodatkowym zyskiem dla detalisty jest premia retrospektywna. Asortyment promocyjny dobierany jest na podstawie analiz sprzedaży w sklepach własnych sieci Jawa. Oddziaływanie gazetek – zgodnie z zaleceniami centrali sieci – powinno być wspomagane przez elementy ekspozycyjne – potykacze przed sklepem, plakaty w witrynach i podwieszane u sufitu na sali sprzedaży oraz poprzez specjalne oznaczenia półek.
W 2013 r. sieć Jawa wydrukowała łącznie 1,5 mln gazetek reklamowych, rozwiesiła w sklepach 12 tys. plakatów reklamowych i rozmieściła na półkach 20 tys. znaczników promocyjnych. Niedawno ruszyły także tzw. eventy promocyjne, które mają służyć rozreklamowaniu drogerii w ich miejscowościach i wśród lokalnej społeczności.
Drogerie własne równie ważne jak franczyzowe
Jawa to sieć zrzeszająca 220 podmiotów – 153 placówek Jawa Czysto i Pięknie (patronackie stoiska kosmetyczno-chemiczne w marketach), 52 drogerii partnerskich, 12 drogerii własnych oraz 3 drogerie zintegrowane (franczyzowe, ale w pełni handlowo i informatycznie połączone z drogeriami własnymi i korzystające z takich samych ofert sprzedaży). – W perspektywie kilku najbliższych lat Jawa będzie zrzeszała tysiąc sklepów. Będą to sklepy nienależne, ale jednocześnie jednolite wizualnie i rozpoznawalne przez konsumentów – zapowiada Wojciech Radliński. Na 2014 rok plany są już sprecyzowane – będzie to w sumie 400 placówek, w tym 250 Jawa Czysto i Pięknie, 70 drogerii franczyzowych, 40 drogerii własnych i 40 zintegrowanych z własnymi. Ten ostatni format sklepów jest tym, czym sieć tak naprawdę powinna być. Detalista jest właścicielem sklepu, ale całkowicie podporządkowuje się koncepcji, którą opracowuje franczyzodawca, tak jak to jest np. w najbardziej znanej na świecie franczyzowej sieci Mc Donald’s. Pierwszą testową drogerię zintegrowaną Jawa uruchomiła w czerwcu 2013 r. Zarząd sieci zapewnia, że koncept się sprawdził i wzbudził zainteresowanie detalistów. Sieć zaprasza do współpracy przy tworzeniu tej części biznesu właścicieli już istniejących drogerii (80-200 mkw.) lub innych sklepów, którzy chcą zmienić branżę (120-200 mkw.) oraz inwestorów posiadających lokale w atrakcyjnych miejscach (120-200 mkw.).
Komplex-Torus, firma, z której inicjatywy powstała sieć Jawa, to największy samodzielnie działający w Polsce centralnej dystrybutor artykułów kosmetyczno-chemicznych. Posiada w portfolio ok. 12 tys. SKU i dostarcza towar do 2400 aktywnych odbiorców. Jego obroty roczne wynoszą 140 mln zł. Miesięcznie ok. 3 mln zł sprzedaży realizuje ze sklepami zrzeszonymi w sieci Jawa (29 proc. na produktach zawartych w gazetkach reklamowych). – Chcemy systematycznie zwiększać sprzedaż i poprawiać rentowność sklepów zrzeszonych w sieci Jawa poprzez rozwój numeryczny sieci, atrakcyjność oferty kierowanej do konsumentów i podnoszenie rozpoznawalności znaku Jawa – podkreśla Wojciech Radliński.
Katarzyna Bochner
fot. materiały prasowe Jawa
W kolejnej edycji badań Perły Rynku eksperckie jury wybrało nowości kosmetyczne oraz FMCG o największym potencjale, by stać się bestsellerami. Menedżerowie, odpowiedzialni za politykę asortymentową ponad 60 wiodących sieci detalicznych, sklepów internetowych oraz platform e-commerce w Polsce, wybrali najbardziej obiecujące nowości roku. Przedstawiamy werdykt tego wyjątkowego jury.
12 września 2025 r. w stołecznym hotele Arche Krakowska odbyła się uroczysta gala wieńcząca tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego.
Co jest celem badania Perły Rynku?
Celem badań Perły Rynku niezmiennie pozostaje wskazanie nowości produktowych o największym potencjale na sprzedażowy sukces w różnych rodzajach sklepów, od stacjonarnych spożywczych począwszy, przez drogerie, perfumerie, apteki, na e-sklepach i platformach internetowych kończąc.
O unikalności tego badania decyduje to, kto dokonuje oceny produktów. Jest to grono złożone z praktyków rynku – menedżerów, którzy odpowiadają za politykę asortymentową w najbardziej liczących się firmach detalicznych w kraju.
Co ocenia jury badania Perły Rynku?
To oni, wraz ze swoimi zespołami, analizują każdy produkt zgłoszony do badania. Ich ocenie podlegają takie cechy jak: jakość, skład, innowacyjność funkcjonalność, a także smak czy zapach danego wyrobu.
Jurorzy badania Perły Rynku analizują też każdy wyrób, który bierze w nim udział pod kątem rekomendowanej dla niego ceny detalicznej, opakowania, działań marketingowych mających wspierać jego sprzedaż, a także tego czy wpisuje się on w trendy konsumenckie.
Dzięki tak dogłębnej i profesjonalnej analizie firmy zgłaszające swoje produkty do badania Perły Rynku mogą dowiedzieć się jak są one odbierane przez retailerów reprezentujących różne kanały sprzedaży i czy widzą oni dla tych wyrobów miejsce w swojej ofercie.
W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim jurorom za zaangażowanie w ten projekt.
Poniżej przedstawiamy listę produktów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego, wraz z tytułami: “złoto”, “srebro”, “brąz”, wynikającymi ze średniej liczby punktów przyznanych im przez jurorów.
Perły Rynku Kosmetycznego 2025:
- Linia żeli i balsamów do ciała Lactourea, Lactovit, 3 produkty, AC Marca Poland - SREBRO;
- Krem modelujący owal twarzy Face Contour Architect, Arkana Cosmetics - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Mikrobiom, 4 produkty, Awesome Cosmetics - SREBRO;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal - SREBRO;
- Olejek chroniący zarost przed siwieniem Silverfree, Roomcays, Coloris - SREBRO;
- Naturalny antyperspirant w sztyfcie Roomcays, Coloris - BRĄZ;
- Naturalny dezodorant w sztyfcie bez sody Ecosoft, Coloris - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy w sztyfcie Food4Face, Ecosoft, 4 produkty, Coloris - BRĄZ;
- Linia żeli pod prysznic i płynów do kąpieli Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
- Kolorowa pianka do mycia i zabawy Bobini Fun, 2 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - SREBRO;
- Linia żeli pod prysznic Mood Care, Apart, 3 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - BRĄZ;
- Linia serum do twarzy Green Pharmacy, 4 warianty, Elfa Pharm - SREBRO;
- Linia kosmetyków do stóp Green Pharmacy, 7 produktów, Elfa Pharm - SREBRO;
- Linia kosmetyków dla dzieci Jelp Baby 0+, 5 produktów, Europe Distribution Group -ZŁOTO;
- Multifunkcyjne mleczko do ciała Essential Care, Mustela Maternite Expanscience Laboratoires - SREBRO;
- Krem do ciała uzupełniający lipidy Stelatopia+, Mustela Expanscience Laboratoires - SREBRO;
- Linia kosmetyków do włosów Intensywne Nawilżenie, Eva Natura, 6 produktów, Fabryka Kosmetyków Pollena-Ewa - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek - SREBRO + WYBÓR REDAKCJI;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji ust Lip Care, 5 wariantów, Floslek - SREBRO;
- Linia olejków do ust z efektem błyszczyku Sweet Kiss Lip Oil Gloss, 8 wariantów, Golden Rose - SREBRO;
- Linia hydrożelowych maseczek do twarzy The Real Mask, Holika Holika, 4 warianty, MyAsia A&K Beauty Krzysztof Chwesiuk - SREBRO;
- Innowacyjny program do pielęgnacji twarzy, Natural Face Box, Naturéa - BRĄZ;
- Suchy bezzapachowy szampon do włosów Sensitive Scalp, Batiste, Ocean Trade - SREBRO;
- Mazidło Opatrunkowe z nagietkiem do regeneracji skóry suchej i popękanej, Opcja Natura - SREBRO;
- Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura - SREBRO;
- Skoncentrowany krem na suche i popękane pięty z mocznikiem Anty Tarka, Opcja Natura - SREBRO;
- Balsam do ciała z biofermentem Atop Stop, Opcja Natura - SREBRO;
- Biożel do higieny intymnej z biofermentem, Opcja Natura - SREBRO;
- Woda perfumowana dla kobiet Halloween My Wish, Polkospa Anna Rakocińska - BRĄZ;
- Zestaw kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn Sigma Men, 3 produkty, Sigma Men - SREBRO;
- Linia kremów z filtrem SPF Lebelage Sun, 9 wariantów, Sonia - SREBRO;
- Linia szczoteczek do zębów Gum Soft-Picks, 9 wariantów, Sunstar Europe - SREBRO;
- Linia kosmetyków wspomagających walkę z katarem dla dzieci i całej rodziny Sio Gilu, 3 produkty, TRM - SREBRO;
- Linia kosmetyków do włosów Trychologiczna Pielęgnacja, 7 produktów, Venita Fabryka Kosmetyków - SREBRO;
- Linia kosmetyków do wybielania zębów Alpine White, 3 produkty, Volt Baltija Polska - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn Men Rock, 4 produkty, Volt Baltija - BRĄZ.
Redakcja "Wiadomości Kosmetycznych" przyznała również własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" jednemu produktowi i dwom liniom zgłoszonym do badania Perły Rynku Kosmetycznego. Otrzymały je:
- Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek
- Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura
Perły Rynku FMCG 2025:
- Linia napojów Ice tea z nata de coco Hello Day! Magico, 3 warianty, Agus - SREBRO;
- Linia napojów owocowych z nata de coco Hello Day! Magico, 6 wariantów, Agus - SREBRO;
- Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan - SREBRO;
- Linia skyrów z tapioką lub chia Bakoma, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
- Linia skyrów pitnych Bakoma Men, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
- Linia jogurtów mochi Bakoma, 3 warianty, Bakoma - SREBRO;
- Linia ciastek Delisana Mini Family, 7 wariantów, Biscuit International - SREBRO;
- Napoje bezalkoholowe Blitzbee, 2 warianty, Blitz Natural Power - SREBRO;
- Taśma naprawcza Python, Bripox - BRĄZ;
- Klej do obuwia Tadam, Bripox - SREBRO;
- Hamburgery Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
- Kabanosy Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
- Kurczak gotowany Duda, Cedrob Foods - SREBRO;
- Pierś w galarecie Duda, Cedrob Foods - BRĄZ
- Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
- Wiejska przekąskowa z Wadowic Bracia Dobrowolscy (150 g), Dobrowolscy - SREBRO;
- Linia batonów czekoladowych Dare, 3 warianty, ETi European Food Industries - SREBRO;
- Chipsy ziemniaczane Moonsy, 2 warianty, Eurowafel - SREBRO;
- Papier toaletowy Naturesse, 2 warianty, Firma W.Lewandowski - SREBRO;
- Ryż Akitakomachi Sen Soy (1 kg), Flavor Hub - SREBRO;
- Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub - SREBRO;
- Płatki nori Sen Soy, 2 warianty, Flavor Hub - BRĄZ;
- Chleb królewski premium Balviten (250 g), 2 warianty, Glutenfree24 - SREBRO;
- Płyny do mycia naczyń Ludwik Maxx Power, 2 warianty, Grupa Inco - SREBRO;
- Kapsułki do zmywarek Ludwik Maxx Power Plus, Grupa Inco - SREBRO;
- Linia przekąsek Helio Tropical Bites, 5 produktów, Helio - SREBRO;
- Przekąska z suszonych jabłek Helio Stixy, Helio - SREBRO;
- Olej Polski, Komagra - SREBRO;
- Ahmad Tea English Tea No.1 (20 torebek), Levant Foods - SREBRO;
- 5-cio komorowe kapsułki do prania z perełkami zmiękczającymi Mill, 2 warianty, Madonis - SREBRO;
- Musztardy premium Mosso, 2 warianty, Mosso Kewpie Poland - SREBRO;
- Sery żółte keto i protein OSM Sierpc Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu - SREBRO;
- Preparaty do czyszczenia Dasty Degreaser (1000 ml) 2 warianty, Optymer Trade - BRĄZ;
- Wino Carrousel Bordeaux Maison Bouey, PH Bordopol - BRĄZ;
- Linia bułek do burgerów i hot-dogów Oskroba, 4 warianty, Piekarnia Oskroba - SREBRO;
- Linia czekolad i wafli Nestlé Damak, 7 wariantów, Pilot International - SREBRO;
- Linia posypek do popcornu Planteon, 3 warianty Planteon - SREBRO;
- LInia bezalkoholowych win JP. Chenet 0.0%, 3 warianty, Platinum Wines - SREBRO;
- Linia przetworów warzywnych i owocowych Polan, 6 produktów, Polan - SREBRO;
- Linia dań gotowych Prawie Gotowe, 6 produktów, Polan - BRĄZ;
- Naturalne mieszanki ziołowe Pripravka, 3 produkty, Pripravka - SREBRO;
- Linia azjatyckich sosów Wok Sauces, 5 produktów, Pripravka - SREBRO;
- Mokra karma dla psów dorosłych Natural, jagnięcina z gęsiną i marchewką (400 g), Pupil Foods - SREBRO;
- Linia wód mineralnych Rodowita (1 l), 4 warianty, Rodowita z Roztocza - ZŁOTO;
- Sery żółte Serdeczny, 2 warianty, Sertop - SREBRO;
- Linia chrupek kukurydzianych Nomz, 5 wariantów, Snacklab - SREBRO;
- Linia przekąsek owocowych Fruit Mood, 6 wariantów, Sofio - SREBRO;
- Linia obwarzanków Bublini, 3 warianty, Sofio - BRĄZ;
- Linia konserw Żelazna Rezerwa, Sokołów, 3 warianty, Sokołów - SREBRO;
- Onigiri Sushi4You, 3 warianty Sushi & Food Factor - SREBRO;
- Zestawy sushi Sushi4You, 3 warianty, Sushi & Food Factor - SREBRO;
- Wina Villa Armira, 2 warianty, TiM - BRĄZ;
- Linia kostek do toalet Toilet Tapes, 9 wariantów, Toilet Tapes - SREBRO;
- Owoce liofilizowane Kresto, 2 warianty, Vog Polska SREBRO;
- Linia napojów energetyzujących Energy Blast, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
- Linia napojów bezalkoholowych Groove Mocktail, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
- Zestaw do sprzątania Circular Rubi, Eco Ego, York PL - BRĄZ;
- Linia wędlin Wędzarz, 4 produkty, Zakład Przetwórstwa Mięsa Matthias - SREBRO.
Dodatkowo redakcja "Wiadomości Handlowych" przyznała własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" trzem liniom produktowym zgłoszonym do badania Perły Rynku FMCG. Otrzymały je:
- Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan;
- Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri;
- Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub.
W gali podsumowującej tegoroczną edycję badań Perły Rynku uczestniczyli dostawcy, którzy zgłosili swoje nowości do oceny oraz jurorzy, którzy je oceniali. Uroczystość poprowadzili Bartosz Tesławski, prezes Wydawnictwa Gospodarczego, które jest organizatorem badania oraz Bożena Graczyk, kierownik projektu Perły Rynku.
Partnerem wydarzenia był Amazon – globalna platforma e-commerce.
Zmywanie naczyń to czynność codzienna, która jednak w różnych częściach świata wygląda zupełnie inaczej. Z raportów International Flavors & Fragrances Dishwashing Habits Reports 2022 i 2024 wynika, że preferencje dotyczące metod czyszczenia naczyń oraz wybór detergentów są silnie związane z tradycją, kulturą i stylem życia. W Europie aż 48 proc. osób korzysta przede wszystkim ze zmywarek automatycznych, co czyni ten region liderem w tym zakresie. To wyraźny kontrast wobec wielu innych części świata, gdzie dominuje ręczne mycie.
W Azji aż 90 proc. respondentów deklaruje, że przynajmniej raz dziennie zmywa naczynia ręcznie. Jeszcze większą intensywność mycia obserwuje się na Bliskim Wschodzie i w Afryce (MEA), gdzie 60 proc. osób wykonuje tę czynność ręcznie co najmniej dwa razy dziennie. Tak wysoka częstotliwość wskazuje na istotne znaczenie kulturowe oraz religijne czystości w tych regionach.
Wybór konkretnych programów i cykli w zmywarkach również różni się w zależności od kraju. We Francji 45 proc. użytkowników zmywarek korzysta najczęściej z trybu Eco, podczas gdy w Katarze 72 proc. wybiera cykl krótki. Te dane odzwierciedlają lokalne priorytety – we Francji nacisk na oszczędność energii i wody, a w Katarze na szybkość i wygodę.
Preferencje konsumentów dotyczą również form detergentów. W Niemczech aż 67 proc. kupujących wybiera tabletki do zmywarek, co wskazuje na ich praktyczność i popularność na tamtejszym rynku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych 30 proc. konsumentów sięga najczęściej po żele, które umożliwiają bardziej elastyczne dozowanie produktu.
Specyficzne zwyczaje związane ze wstępnym przygotowaniem naczyń widoczne są w Ameryce Łacińskiej i Australii. W krajach Ameryki Łacińskiej 51 proc. osób regularnie namacza naczynia kilka razy w tygodniu, a w Australii aż 78 proc. badanych płucze lub wstępnie myje naczynia przed umieszczeniem ich w zmywarce. Te nawyki pokazują, że w wielu kulturach czystość naczyń nie zaczyna się dopiero w zmywarce, ale już na etapie wstępnej pielęgnacji.