StoryEditor
Rynek i trendy
06.02.2019 00:00

Inteligencja najważniejszym trendem konsumenckim na świecie w roku 2019

Według Euromonitor International, który opublikował coroczną listę 10 najważniejszych trendów konsumenckich na świecie, wspólnym wątkiem łączącym każdy z nich w 2019 roku jest inteligencja.

W złożonym współczesnym świecie, który podlega ciągłym zmianom, konsumenci muszą dokonywać wyborów i mobilizować się, aby przetworzyć wszystkie dostępne informacje. Dlatego kluczowa jest tu inteligencja.

 - Świat wymyka się spod kontroli w momencie wchodzenia w 2019 rok. Na rynkach rozwiniętych dochodzi do dużych wstrząsów politycznych i szybkich bezprecedensowych zmian w gospodarkach rozwijających się - mówią analitycy Euromonitora. W takim kontekście wiele światowych trendów konsumenckich, które należy obserwować w tym roku, dotyczy przejęcia kontroli i zapewnienia sobie pozycji. - Musimy czuć się nieco bardziej sprawczy pośród chaosu - podkreślają eksperci agencji badającej rynek.

Oto 10 najbardziej globalnych trendów konsumenckich wybranych przez Euromonitor w 2019 roku

1.   Agnostycy wieku. Granice starości ulegają zmianie. Ponieważ ludzie żyją dłużej i dbają o siebie, starsi konsumenci czują się i chcą być traktowani jak młodsi.

2.   Powrót do podstawy statusu. Kupujący szukają autentycznych produktów i doświadczeń, odchodząc od jawnego materializmu do prostoty, a także od produktów generycznych do produktów wyższej jakości.

3.   Świadomy konsument. To, co kiedyś było domeną etycznie zorientowanych niszowych producentów, jest obecnie przestrzegane przez konwencjonalne firmy z tradycjami.

4.   Cyfrowo razem. Szybki i mobilny internet prowadzą w świat interaktywnych doświadczeń w sieci i ułatwiają natychmiastową współpracę.

5.   Każdy jest ekspertem. Podczas gdy kiedyś klienci ufali określonej marce lub źródle informacji, teraz firmy muszą nieustannie wprowadzać innowacje, aby zachęcić bardziej dociekliwych kupujących i przekonać ich do siebie.

6.   Znalezienie swojego JOMO. The Fear Of Missing Out (FOMO czyli lęk o to, że mnie coś ominie) ustąpił miejsca Joy Of Missing Out (JOMO czyli radości, że mnie coś ominie). Konsumenci chcą chronić swoje dobre samopoczucie, odłączać się od technologii i ustalać priorytety w swoim życiu wybierając to, czego naprawdę chcą i co lubią robić.

7.    Mogę zadbać o siebie. Gdy ludzie stają się bardziej samowystarczalni, dbają o profilaktykę przeciwko chorobie, nieszczęściu i dyskomfortowi bez konsultacji z profesjonalistą.

8.    Chcę świata bez plastiku. Nacisk na społeczeństwo wolne od tworzyw sztucznych nabrał tempa i wywiera presję na firmy w celu ograniczenia produkcji odpadów.

9.    Chcę tego teraz! Konsumenci szukają natychmiastowej satysfakcji i beztroskich doświadczeń, które pasują do ich stylu życia, pozwalając im poświęcić więcej czasu na życie zawodowe lub towarzyskie.

10.  Życie samotne. Więcej ludzi - zwłaszcza starszych konsumentów - na całym świecie przełamuje piętno życia w samotności i akceptuje swój niezależny styl życia w pojedynkę.

Zdaniem ekspertów agencji badania rynku, inteligencja jest wspólnym wątkiem, który łączy wszystkie te trendy w 2019 roku. - Sposób, w jaki żyjemy, jest zależny od dostępnych opcji, ale największym problemem jest znaleźć w tym sens. Uproszczenie opcji, płynność zakupów, bycie uważnym i ostatecznie rezygnacja są nieodłącznymi elementami  tej układanki - komentuje Gina Westbrook, dyrektor działu trendów konsumenckich w firmie Euromonitor International.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 23:16