StoryEditor
Rynek i trendy
30.10.2024 10:37

Jakie marki kosmetyków kupują Polacy w marketach i dyskontach?

Dział z kosmetykami w nowym sklepie Biedronka w Skórzewie pod Poznaniem / Biedronka

Biedronka, Lidl, Kaufland – to w tych sieciach handlowych Polacy najczęściej kupują kosmetyki – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników aplikacji „Moja Gazetka”. A jakie marki kosmetyków kupują oni najczęściej?

Użytkownicy aplikacji „Moja gazetka” wzięli udział w ankiecie dotyczącej kupowania kosmetyków w marketach (próba badawcza 314 osób). W pytaniach w ankiecie użyto sformułowania „supermarkety”, ale de facto respondenci odnosili się do super- i hipermarketów oraz do dyskontów.

85 proc. respondentów zadeklarowało, że zdarza im się kupować kosmetyki w sieciach handlowych innych niż drogeryjne. Najczęściej wybierają tego typu placówki ze względu na dobre promocje (52 proc.), niższe ceny niż w drogeriach (38 proc.) i wygodę zakupów – nie muszą iść specjalnie do drogerii (25 proc.). Kupują także kosmetyki pod wpływem impulsu robiąc zakupy spożywcze (blisko 24 proc.). 20 proc. respondentów odpowiedziało, że wybierają markety, ponieważ są w nich kosmetyki, których nie ma w drogeriach (np. marki własne). A niespełna 10 proc. chodzi do marketów lub dyskontów, ponieważ nie ma w pobliżu drogerii.

W jakich marketach najczęściej kupujesz kosmetyki?

Respondenci wskazali, że najczęściej kupują kosmetyki w takich sieciach spożywczych, jak Biedronka (ponad 85 proc.), Lidl (ponad 54 proc.), Kaufland (ponad 26 proc.), Auchan (blisko 15 proc.), Carrefour (ponad 11 proc.), Aldi (10 proc.).

Uczestnicy ankiety zostali także zapytani, o kupowanie kosmetyków w dyskontach niespożywczych, takich jak Action i Dealz. 59 proc. respondentów odpowiedziało, że nie kupuje tam kosmetyków. Powody to najczęściej brak dostępności preferowanych marek (44 proc.) oraz wątpliwości dotyczące jakości produktów (28 proc.).

15 proc. osób biorących udział w ankiecie odpowiedziało, że w ogóle nie kupuje kosmetyków w sieciach marketów i dyskontów. Jako główny powód wskazali, że nie ma w nich kosmetyków, które używają (ponad 71 proc.). Blisko 24 proc. ma wątpliwości co do jakości kosmetyków oferowanych w takich sieciach, a ponad 15 proc. osób odpowiedziało, że większą przyjemność sprawia im kupowanie w drogeriach lub w internecie.

Jakie kosmetyki najczęściej kupujesz w marketach?

Użytkownicy aplikacji „Moja Gazetka” zostali także zapytani, jakie marki kosmetyków najczęściej kupują w sklepach innych niż drogerie. Numerem jeden okazała się marka Nivea (ponad 45 proc.), na drugim miejscu znalazły się marki własne sieci handlowych (blisko 40 proc.). Na kolejnych pozycjach: Dove (ponad 36 proc.), Eveline i Ziaja (po 34 proc.).

W marketach i dyskontach ankietowani najczęściej kupują produkty kosmetyczne pierwszej potrzeby, takie jak żele pod prysznic, mydła i płyny do kąpieli (79,5 proc.); szampony, odżywki i maski do włosów (64 proc.) oraz dezodoranty (61 proc.). Jednak już ponad 39 proc. osób twierdzi, że w tego typu sklepach zaopatrują się także w krem, serum, maseczki i inne kosmetyki do pielęgnacji twarzy. Ponad 35 proc. kupuje balsamy i inne kosmetyki do pielęgnacji ciała, w tym ochronne na słońce z filtrami UV. Ponad 23 proc. sięga po lakiery do paznokci, kremy do rąk, skarpetki złuszczające a ponad 22 proc. farby do włosów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
14.11.2024 12:18
Mimo postępu technologicznego i społecznego, menstruacja w Polsce wciąż jest tematem tabu
Ubóstwo menstruacyjne to wykluczenie z normalnego życia poprzez ograniczenie lub brak dostępu do produktów miesiączkowych.Mike Murray via Pexels

Mimo postępu społecznego, menstruacja w Polsce nadal pozostaje tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na swoją pierwszą miesiączkę, a co piąta uczennica opuszcza zajęcia z powodu braku dostępu do podpasek. Nowy program Ministerstwa Edukacji Narodowej ma na celu walkę z ubóstwem menstruacyjnym poprzez zapewnienie darmowych środków higienicznych w szkołach oraz szeroko zakrojoną edukację, która ma przełamać stereotypy i zmniejszyć stygmatyzację związaną z miesiączką.

Według raportu przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku, 42 proc. dziewczynek przyznało, że w ich domach nie porusza się tematu menstruacji, a co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę. Tego typu dane obrazują skalę problemu – brak edukacji i wsparcia w tej kwestii skutkuje poczuciem wstydu i skrępowania. Sytuacja jest szczególnie trudna dla uczennic, które z powodu braku dostępu do środków higienicznych często opuszczają zajęcia.

Ekspertka z Kulczyk Foundation, Joanna Maliszewska-Mazek, podkreśla, że ubóstwo menstruacyjne to nie tylko brak podpasek czy tamponów, ale także brak edukacji oraz piętnowanie miesiączki. Problem ten dotyka nie tylko młodych dziewczyn, ale także dorosłe kobiety w miejscach pracy, gdzie środki menstruacyjne są rzadko dostępne. W Polsce wciąż wiele firm nie udostępnia tych środków, co pogłębia poczucie tabu i dyskomfortu.

Nowy program Ministerstwa Edukacji Narodowej „Doposażenie szkół w środki higieny menstruacyjnej” ma na celu zapewnienie darmowego dostępu do podpasek i tamponów w minimum 500 szkołach publicznych i niepublicznych w kraju. MEN na realizację projektu w roku szkolnym 2024/2025 przeznaczył 4,4 mln zł. Każda placówka uczestnicząca w pilotażu otrzyma pojemniki z podpaskami, które będą regularnie uzupełniane. Oprócz dostępu do środków higienicznych, projekt zakłada również prowadzenie edukacyjnych spotkań dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

W ramach działań edukacyjnych, Kulczyk Foundation zwraca szczególną uwagę na włączenie chłopców w tematykę menstruacyjną, co ma na celu zmniejszenie stygmatyzacji i normalizację rozmów o miesiączce. Obecnie brak takiej wiedzy często powoduje, że chłopcy są odsuwani od tematu, co z kolei potęguje wstyd u dziewczynek. Uświadamianie młodzieży o znaczeniu i normalności tego zjawiska jest kluczowe do przełamania społecznych barier i mitów, które wciąż funkcjonują w polskim społeczeństwie.

Czytaj także: Rusza program Belli #OkresNoStres – wsparcie edukacyjne dla młodych dziewcząt

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
14.11.2024 09:55
Topowe globalne trendy konsumenckie 2025 według Euromonitor International: jakość, funkcjonalność i wygoda w top czynników decyzyjnych
DALL-E

Euromonitor International opublikowało raport „Top Global Consumer Trends 2025”, w którym wskazuje pięć kluczowych trendów kształtujących współczesne zachowania konsumentów. W dobie rosnących kosztów życia oraz zwiększonych oczekiwań dotyczących zrównoważonego rozwoju i dobrostanu, firmy na całym świecie muszą dostosowywać swoje strategie do zmieniających się potrzeb rynku.

Raport Euromonitor International na 2025 rok podkreśla, że decyzje zakupowe konsumentów są coraz bardziej przemyślane i kierują się czterema głównymi czynnikami: jakością, funkcjonalnością, wygodą oraz ceną. Dane wskazują, że aż 52 proc. konsumentów uważa, że ich zdrowie poprawi się w ciągu najbliższych pięciu lat, co wpisuje się w trend „Healthspan Plans”, czyli dążenie do długotrwałego zdrowia i lepszego samopoczucia. Co więcej, 57 proc. konsumentów intensywnie badało produkty i usługi przed dokonaniem zakupu w 2024 roku, co pokazuje, jak istotna jest dla nich świadoma konsumpcja.

 Trend „Wiser Wallets” uwidacznia nowe nawyki związane z oszczędzaniem i strategicznym podejściem do wydatków. Tylko 18 proc. badanych przyznało, że często dokonywało impulsywnych zakupów w 2024 roku. Konsumenci coraz częściej decydują się na produkty oferujące realną wartość w dłuższej perspektywie. W obliczu rosnących kosztów życia te zmiany przyczyniają się do większej stabilności finansowej gospodarstw domowych.

Zrównoważony rozwój pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na wybory konsumenckie, co potwierdza trend „Eco Logical”. W drugim kwartale 2024 roku liczba dostępnych online produktów z deklaracjami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju osiągnęła 5 milionów w 11 branżach FMCG i 25 krajach. Dodatkowo, 46 proc. internetowych produktów kosmetycznych i do pielęgnacji ciała wykorzystywało w 2023 roku deklaracje zrównoważonego rozwoju, co stanowiło najwyższy odsetek wśród kategorii produktów.

Rosnące zainteresowanie nowymi technologiami znajduje odzwierciedlenie w trendzie „AI Ambivalent”. Pomimo pewnych obaw związanych z technologią generatywnej sztucznej inteligencji, 43 proc. konsumentów uznało ją za godne zaufania źródło informacji. Równocześnie 46 proc. profesjonalistów prognozuje, że AI pozwoli ich firmom na bardziej inteligentne sugerowanie produktów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Z kolei trend „Filtered Focus” pokazuje, że 42 proc. konsumentów dokonuje zakupów przez transmisje na żywo, ponieważ ułatwiają one zrozumienie cech produktów i usług, co stanowi odpowiedź na przesyt informacyjny.

Czytaj także: SMSAPI: 72 proc. Polaków i Polek wie już, co chce kupić na Black Friday

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2024 12:49