StoryEditor
Rynek i trendy
03.03.2015 00:00

Jasmin pogłębia analizy sprzedażowe ze sklepów

Każda sieć szuka dziś sposobu na odróżnienie się od konkurencji. Czym chcą się wyróżniać drogerie Jasmin? – Dyscypliną w realizacji promocji. Tym, żeby zakontraktowane marki znalazły się w każdym naszym sklepie. Te najbardziej prozaiczne zadania są najtrudniejsze do wykonania – mówi Teresa Stachnio, wiceprezes sieci Jasmin. W realizacji celu mają pomóc koordynatorzy i aplikacja komputerowa, która zbiera dane o placówkach zrzeszonych w sieci.

Zainwestowaliśmy w ludzi i ich wyposażenie. Mamy pięciu koordynatorów, na każdego przypada około 40 drogerii. Ich obowiązkiem jest regularny kontakt z właścicielami sklepów i zapisywanie w systemie, czy wywiązują się ze standardów sieci. Dopóki do podręcznego palmptopa nie trafią informacje, czy w  sklepie znajduje się promocyjny towar, plakaty, oznaczenia przy półkach, cenówki, strefy ekspozycyjne, czy jest czysto, a personel odpowiednio ubrany itd., koordynator nie może zakończyć wizyty. Potwierdzeniem zapisów muszą być zdjęcia – tłumaczy Teresa Stachnio. Przekonuje, że dzięki temu sieć jest już w stanie dać gwarancję producentom na realizację zaplanowanych centralnie akcji. Z około 40 proc. sklepów udaje się pozyskać dane sprzedażowe z kas. – Możemy wykazać, jaki asortyment się sprzedaje, na jakiej marży, w jakich ilościach. Uzyskujemy dane do analizy, na których podstawie będziemy przystępowali do budowy catmana z wybranymi producentami – zapowiada Teresa Stachnio.
Twarde argumenty w rozmowach z producentami i franczyzobiorcami
Dane te są także często kartą przetargową w rozmowie z detalistami, których zarząd sieci chce przekonać do modernizacji sklepów i dostosowania ich do standardów sieci. – W zeszłym roku przeprowadziliśmy restrukturyzacje kilku drogerii. Efekty były piorunujące, wzrost obrotów powyżej 50 proc. Właściciele drogerii, którzy zdecydowali się na zmiany, już szykują do nich swoje kolejne sklepy. Myślę, że to jest najlepsza rekomendacja dla innych, którzy patrząc jak to wpłynęło na wzrost sprzedaży, na postrzeganie sklepu przez konsumentów, nie powinni mieć obaw – mówi Teresa Stachnio. Przyznaje, że do zmian najtrudniej jest namówić osoby, które działają w handlu od dawna. Nowych, wchodzących do kosmetycznego biznesu – zdecydowanie łatwiej. – Największym problemem są pieniądze. Większość ludzi boi się inwestować, choć wiedzą, że powinni coś zrobić, bo tak funkcjonować się nie da. Nie mają jednak przekonania, że ta inwestycja przyniesie znaczną poprawę ich bytu, obrotów, dochodów, zwiększy liczbę klientów. Wszystkie nowe drogerie, które robimy od podstaw odnotowują sukcesy. Właściciele są zadowoleni, uważają, że to była dobra inwestycja. Trudniej przekonać osoby, które nie mają następców do prowadzenia biznesu. Dzieci chcą się realizować w innych działaniach niekoniecznie w handlu, zwłaszcza teraz widząc ciężką i mozolną pracę rodziców,  za którą nie zawsze idzie odpowiednie wynagrodzenie – wyjaśnia prezes sieci.
Celem na ten rok jest wprowadzenie wewnętrznej wizualizacji i pozostałych standardów w jak największej liczbie placówek.
– Konsumenci tego od nas oczekują. Oceniają nas tak jak liderów w branży  i oczekują od nas określonego standardu. Priorytetem w działaniach zarządu jest dyscyplina w realizacji promocji – podkreśla Teresa Stachnio.

Obowiązkowy udział w promocjach

Pod szyldem sieci Jasmin działa ponad 200 sklepów. W 2015 roku ma przybyć 50-60 kolejnych. Zarząd sieci poszukuje nowych partnerów, zarówno wśród franczyzobiorców, jak i dostawców. – Obecnie jesteśmy zainteresowani wprowadzeniem do sklepu nowej marki makijażowej. Chcielibyśmy, aby w ciągu pół roku znalazła się w 80 proc. naszych placówek. Te pół roku potrzebne jest nam na uporządkowanie asortymentu, nowa marka wejdzie w miejsce innej – zapowiada prezes sieci. Jasmin i PGD Polska (operator sieci i dystrybutor z większościowym udziałem) ruszają też z nowym programem promocyjnym. – Co miesiąc do sklepów będzie trafiać 10 produktów w rewelacyjnej cenie, wszystkie znajdą się na plakacie, który będzie je promował. Będzie to asortyment obowiązkowy dla drogerii. Tak głębokie promocje są wabikiem, przyciągają konsumentów do sklepów, jesteśmy więc przekonani, że to akcja, która przyniesie korzyści i producentom, i właścicielom drogerii. Rynek jest trudny, a będzie jeszcze trudniejszy, wszyscy musimy mieć tego świadomość – podkreśla Teresa Stachnio.

Czy każdemu franczyzobiorcy należy się premia?
W sieci Jasmin premie retro nie są jednakowe dla wszystkich. Obowiązuje premia  minimalna i maksymalna. Na każdy pułap trzeba zapracować. Elementy brane pod uwagę to m.in. wizualizacja zewnętrzna, wewnętrzna, realizacja promocji, ubiór personelu. Maksymalna wypłata premii należy się, gdy sprzedawcy  regularnie szkolą się  w internetowej akademii. Na każdym etapie powinny być realizowane płatności, bo cóż z tego, że przygotujemy najlepszą promocję, jeśli ona nie trafi do sklepów z powodu blokad finansowych. Każdy zarządza swoim biznesem i musi to robić tak, żeby płynność finansowa była zachowana.
Teresa Stachnio, wiceprezes sieci Drogerie Jasmin




Katarzyna Bochner



ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
29.04.2025 14:05
Drogerie DM i Rossmann zwiększają przychody szybciej, niż sieci spożywcze
Główne cele europejskiej ekspansji Rossmanna to Hiszpania, Turcja i Szwajcaria, gdzie sieć otworzyła pierwszy sklep w grudniu 2024.Rossmann

Niemieckie drogerie DM oraz Rossmann wyprzedzają sieci spożywcze pod względem wzrostu przychodów, co wpływa na zmiany w krajobrazie konkurencyjnym w Europie Środkowej. Od stycznia do października 2024 r. operatorzy drogeryjni w Niemczech osiągnęli wzrost rok do roku o 7,2 proc., zgodnie z indeksem konsumenckim YouGov FMCG, podczas gdy operatorzy dyskontów i supermarketów zanotowali wzrost o 3,3 proc.

DM i Rossmann wyprzedzają detalicznych sprzedawców żywności w Niemczech, ponadto mogą się pochwalić bardzo udanymi operacjami międzynarodowymi. Obie firmy odnotowały znacznie wyższe wskaźniki wzrostu za granicą niż na rynku krajowym - pisze Sebastian Rennack na łamach portalu Wiadomości Handlowe. 

Jeśli chodzi o DM, przychody z 13 zagranicznych oddziałów tej sieci wzrosły o 16,5 proc. rok do roku, dając w rezultacie 5,2 mld euro całkowitego przychodu. W przypadku Rossmanna przychody z ośmiu rynków zagranicznych wzrosły o 18,9 proc. (to trzy razy silniej, niż w przypadku działalności na rynku niemieckim). Dzięki rynkom zagranicznym całkowite przychody Rossmanna zwiększyły się o 5,4 mld euro.

DM i Rossmann stawiają na inwestycje

DM i Rossmann mocno zwiększają wydatki na rozwój. DM planuje inwestycje w modernizację sieci sklepów w Niemczech w wysokości 1 mld euro w ciągu pięciu lat. Sieć modernizuje od 2024 roku na rodzimym rynku 300 placówek rocznie. W sumie DM chce do 2029 roku unowocześnić łącznie 1,8 tys. placówek. Natomiast do końca 2025 sieć zakłada modernizację 740 sklepów w Austrii oraz Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej.

Podobnie jest z Rossmannem, który na inwestycje w bieżącym roku przeznaczył 540 mln euro (o 150 mln euro więcej, niż w 2024). Sieć otworzyła w ubiegłym roku 230 sklepów, a cel na ten rok to aż 330 nowych punktów sprzedaży. 

Główne cele ekspansji Rossmanna to Hiszpania, Turcja i Szwajcaria, gdzie sieć otworzyła pierwszy sklep w grudniu 2024. Więcej na ten temat: Rossmann zaczął podbój kolejnego rynku. Czy powtórzy sukces z Polski? [GALERIA]

Europa Środkowa oraz Południowa Wschodnia na celownikach niemieckich drogerii

Region Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej (CSEE) jest strategicznym obszarem zainteresowania dla Rossmanna oraz dla DM. Polityka obydwu sieci jest odmienna: Rossmann koncentruje się na rynkach kluczowych dla wzrostu, natomiast DM dąży do szerszej, kompleksowej obecności w całym regionie.

Spośród 4960 drogerii, jakie Rossmann posiadał w Europie pod koniec 2024 roku, blisko połowa (2311) znajdowała się w Niemczech, a niewiele mniej (1922) - w Polsce. 

Polska jest dla Rossmanna największym spośród ośmiu zagranicznych rynków. Sieć osiągnęła w naszym kraju w 2024 roku wzrost o 12,6 proc., a polskie operacje detalisty wygenerowały 4,2 mld euro przychodu netto, co stanowi ok. 80 proc. przychodów Rossmanna poza Niemcami.

Również w przypadku DM prawie połowa spośród 4,1 tys. sklepów działających w Europie jest zlokalizowana poza rynkiem niemieckim. DM działa obecnie w 13 krajach, utrzymując na nich zrównoważoną, równomiernie rozłożoną sieć sklepów. Mimo że Austria, Czechy i Węgry stanowią główny trzon działalności DM w Europie Środkowej, to w krajach tych działa w sumie ok. 20 proc. zagranicznych placówek sieci DM.

Zobacz więcej: DM, Rossmann i Müller: jak wielka trójca niemieckich drogerii zdobyła rynek i walczy o klientów?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.04.2025 10:48
Wielka Brytania: wzrost presji społecznej na posiadanie “nieskazitelnej cery” nasila niepewność młodego pokolenia
Brytyjska służba zdrowia (NHS) podaje, że co roku prawie połowa Brytyjczyków cierpi na dolegliwości i choroby związane ze skóraenvato elements

Presję na posiadanie nieskazitelnej cery wzbudzają trendy, panujące w mediach społecznościowych. Problem dotyczy już blisko 77 proc. pełnoletnich Brytyjczyków – wynika z badań. Wzrost niepewności odczuwają szczególnie mocno osoby, zmagające się z problemami skórnymi (np. trądzik, egzema, łuszczyca).

Według najnowszych badań, przeprowadzonych przez aptekę Roseway Labs, odsetek ten wzrasta do 85 proc. w przypadku pokolenia milenialsów i aż 93 proc. w przypadku pokolenia Z, co wskazuje na rosnący wpływ problemów skórnych na zdrowie psychiczne w Wielkiej Brytanii.

Z badań wynika, że ponad połowa (53 proc.) ankietowanych czuje się skrępowana z powodu stanu swojej skóry, przy czym pokolenie millenialsów zgłasza najwyższy poziom niepewności (57 proc.). Dane ujawniają również, że dla wielu respondentów stan skóry jest czymś, co zakłóca ich samopoczucie, a 38 proc. dorosłych w Wielkiej Brytanii często myśli na temat swojej skóry. Dodatkowo 76 proc. respondentów przyznało, że odczuwa większy niepokój o swoją skórę latem – wraz ze wzrostem temperatury ich niepokój wzrasta.

Brytyjska służba zdrowia (NHS) podaje, że co roku prawie połowa dorosłych w Wielkiej Brytanii cierpi na dolegliwości i choroby związane ze skóra. Szacuje się, że obecnie dotkniętych takimi problemami jest 35 mln osób.

Miliony ludzi w Wielkiej Brytanii zmagają się każdego dnia z widocznymi problemami skórnymi, które wpływają na ich pewność siebie i jakość życia. Zauważają to i odczuwają jeszcze dotkliwiej młodzi ludzie, którzy są kształtowani przez nierealistyczne wzorce idealnej skóry w mediach społecznościowych. Nasze badania pokazują, że ten niepokój osiąga szczyt latem, gdy zaostrzenia spowodowane ekspozycją na promieniowanie UV, zanieczyszczenie i alergeny łączą się z odsłanianiem większej ilości skóry. Co jest niepokojące, prawie cztery na pięć osób nie znalazło skutecznej terapii – komentuje Elizabeth Philp, dyrektor generalna Roseway Labs.

Badania wskazują również, że aż 79 proc. osób uważa przepisane przez lekarza rodzinnego lub dostępne bez recepty leki za nieskuteczne. Wiele osób sięga po gotowe produkty, przeznaczając na nie średnio w skali roku 177,48 funtów. Mimo tego nadal borykają się z uporczywymi problemami skórnymi, skutkami ubocznymi stosowanych rozwiązań, nie mając świadomości istnienia spersonalizowanych alternatyw.

Czytaj też: Wielka Brytania: branża kosmetyczna przeżywa boom, konsumenci nie żałują pieniędzy na urodę

Roseway Labs odnotowało w stosunku do ubiegłego roku aż 31-procentowy wzrost zapytań o zabiegi dermatologiczne, co w opinii apteki wskazuje na rosnące zapotrzebowanie ze strony osób, poszukujących większej pewności siebie w kwestii własnej skóry.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. kwiecień 2025 18:03