StoryEditor
Rynek i trendy
29.11.2023 16:37

Kosmetyki i perfumy wciąż na szczycie najpopularniejszych produktów kupowanych online [Raport Inquiry]

W przypadku kosmetyków i perfum większość konsumentów wydaje na zakupy online tyle samo co w ubiegłym roku. srednia cena jednego zamówienia to 184 zł / Shutterstock
Rośnie częstotliwość zakupów internetowych, a najczęściej kupowanymi produktami w ciągu ostatniego roku były kosmetyki i perfumy. W ich poszukiwaniu klienci najczęściej zaglądają na Allegro oraz do e-sklepów Rossmanna i Hebe – wynika z raportu Inquiry.

Polacy często robią zakupy online. Ponad 1/3 badanych kupuje tak minimum raz na tydzień, a aż 80 proc. przynajmniej raz w miesiącu. W 2023 roku odnotowana została najwyższa średnia miesięczna częstotliwość zakupu produktów oraz usług przez internet w ciągu ostatnich pięciu lat, która wynosi 2,8 razy w tygodniu.
Do artykułów najczęściej  kupowanych  w  ciągu  ostatniego  roku  należą  kosmetyki  i  perfumy, które wyprzedzają odzież  i bieliznę oraz obuwie.

image
Inquiry

Najpopularniejszym  sposobem  zakupu  produktów  przez  internet  są  platformy  zakupowe  oferujące  produkty różnych firm (np. Allegro). I właśnie na Allegro zagląda najwięcej osób poszukujących kosmetyków i perfum. Na kolejnych pozycjach są e-sklepy drogerii Rossmann i Hebe, a na jeszcze dalszych Notino, Drogerii Natura i Super-Pharm.

image
Inquiry

 

Rosną wydatki na zakupy

 

Porównując  tegoroczne  wydatki  na  produkty  i  usługi  zakupione  przez  internet  do  wydatków  z  poprzedniego roku, kupujący  najczęściej  deklarują,  że  ich  wysokość  nie  uległa  zmianie  (43 proc.  produkty  i  43 proc.  usługi).  Niemniej w obu przypadkach  blisko  1/3  kupujących  przyznaje,  że  zwiększyła  swoje  nakłady  finansowe.  

image
Inquiry

W przypadku kosmetyków i perfum większość konsumentów wydaje tyle samo co w ubiegłym roku. Na większe wydatki pozwala sobie 34 proc.

image
Inquiry

Jednorazowy  koszt  zakupu  produktów  w  internecie  to  w  blisko  połowie  przypadków  kwota  mieszcząca  się w przedziale od 50 do 200 zł. Tyle też wynoszą wydatki na internetowe zakupy kosmetyków i perfum, przy czym średnio jest to 184 zł.

image
Inquiry

 

Najważniejszym kryterium wyboru jest niska cena

 

Niemal  40 proc.  kupujących  produkty  online  za  najważniejsze  kryterium  wyboru  sklepu  lub  platformy  internetowej uważa niskie ceny. Kolejne pod względem ważności drivery są: darmowa dostawa (28 proc.), szeroka oferta (26 proc.) oraz promocje (25 proc.).
Najbardziej preferowana oraz najczęściej wykorzystywana forma płatności przy zakupach online to płatności mobilne, takie  jak BLIK. Począwszy  od  2020  roku,  preferencja  co  do  tego  rodzaju  płatności  dynamicznie  rośnie i przekracza obecnie 40 proc. Jest to wyraźnie wyższy odsetek niż w roku ubiegłym.

Płatności odroczone cieszą się małą popularnością,  w ciągu ostatniego roku skorzystało  z  nich  jedynie 7 proc. kupujących, jednak  aż 6 na  10 ankietowanych wie, czym one są. Produktami, za które płacono w ten sposób najczęściej były: odzież, bielizna i obuwie dla dorosłych oraz  sprzęty  RTV  i  AGD.  Wśród  osób,  które  w  ciągu  ostatniego  roku  skorzystały  z  tego typu  płatności,  połowa skorzystała z niej aż pięć razy lub więcej.
Pojęcie  „live  commerce”  jest  słabo  rozpoznawalne  (jedynie  co  piąta  spośród  osób  dokonujących  zakupów  online deklaruje jego znajomość), jednak o transmisji z możliwością zakupienia produktów słyszało ponad 60 proc. odpowiadających. Ponad 1/3 respondentów oglądała kiedykolwiek tego typu transmisję, a połowa z nich (18 proc.) robiła to w ciągu ostatniego miesiąca. Ponad 10 proc. badanych przynajmniej raz kupiło coś za pośrednictwem „live commerce”.

 

Konsumeni szukają promocji

 

W przypadku promocji, które są organizowane przez sklepy internetowe w listopadzie oraz grudniu, najczęściej  wykorzystywaną  okazją  do  zrobienia  zakupów  jest  Black  Friday.  Tego  typu  promocje  specjalne cieszą  się  większą  popularnością  niż  w  ubiegłym  roku  (istotny  wzrost  zainteresowania  dla  promocji:  Black  Friday, Dzień  Darmowej  Dostawy  i  Cyber  Monday).  Aktualnie  4  na  10  badanych  deklaruje,  że  nie  skorzysta  z  żadnej  z  tego typu promocji.

Jako główne źródła inspiracji podczas kupowania prezentów świątecznych respondentom posłużą strony www sklepów internetowych (34 proc.) oraz znajomi i rodzina (33 proc.).
Blisko  60 proc.  respondentów  nie  chciałoby,  aby  historia  dokonywanych  przez  nich  zakupów  online  była  znana sprzedawcom sklepów stacjonarnych. Omnichannel przestaje być kwestią obojętną – w porównaniu z poprzednim rokiem spadł odsetek osób, które nie mają zdania na temat takiego rozwiązania (-5p.p.) i wzrósł odsetek tych, których nastawienie jest negatywne (+6p.p.).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
25.07.2024 16:39
Circana: Mini kosmetyki szturmują rynek przez „Sephora kids” — sprzedaż rośnie o 13 proc.
Miniaturowe kosmetyki do makijażu i pielęgnacji stają się coraz popularniejsze.Benefit Cosmetics

Sprzedaż mini kosmetyków w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 13 procent w ciągu ostatniego roku, osiągając niemal 700 milionów dolarów – wynika z badań firmy Circana. Miniaturowe kosmetyki cieszą się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, które odkrywają wygodę i przenośność tych produktów.

Media społecznościowe zalała fala filmików, w których użytkownicy prezentują zawartość swoich “mikro torebek z kosmetykami”: miniaturowe korektory, pudry z lusterkami o długości jednego cala i szminki wielkości małego palca. Niektóre kolekcje mieszczą nawet do 15 produktów w miniaturowych opakowaniach.

„Zauważyliśmy ogromny wzrost zapotrzebowania na mini produkty kosmetyczne” – powiedziała Financial Times Terry de Gunzburg, założycielka marki By Terry. Jej miniaturowe cienie do powiek kosztują 19 funtów, a serum rozświetlające CC 22 funty. „Ludzie uwielbiają wygodę i przenośność tych mini produktów, zwłaszcza zapracowani profesjonaliści i osoby często podróżujące. Miniaturowe wersje pozwalają także na testowanie nowych produktów przed zakupem pełnowymiarowych wersji” – dodaje de Gunzburg. Mini produkty są również popularne wśród młodszego pokolenia Gen Z, które często nie może sobie pozwolić na zakup pełnowymiarowych kosmetyków.

@beautifully_prepared What’s better than mini makeup? EXTRA MINI MAKEUP. Like. Are you kidding me?! Deluxe size makeup is so cute ? #mini #minimakeup #deluxesize #samplesize #minisize #travelsize #freesamples #tiny #tinymakeup #minithings #makeup #miniobsessed ♬ original sound - Julie Kay

Na początku tego miesiąca The New York Times poinformował o letnich obozach, których organizatorzy proszą rodziców o pozostawienie w domu przez dzieci “wszelkich akcesoriów z Sephora”. Trendy związane z Sephorą na TikToku znacząco przyczyniły się do wzrostu popularności mini kosmetyków, a na Reddit powstały społeczności poświęcone najlepszym miniaturowym produktom tej sieci. Wiele filmików pokazuje influencerów, którzy wysypują zawartość swoich torebek wypełnionych mini kosmetykami z “mini barów” Sephory. Powstało nowe pokolenie “Sephora kids” – młodzieży zafascynowanej produktami tej marki. Eksperci wskazują na to, że to Sephora kids są częściowo winne wzrostowi sprzedaży miniaturek, ponieważ nie stać ich na pełnowymiarowe wersje produktów.

Jednak nie wszyscy są zachwyceni. Niektórzy wychowawcy obozowi twierdzą, że dzieci spędzają zbyt wiele czasu w łazience, co skłoniło ich do zakazu używania kosmetyków z Sephory. Inni mogą mieć obawy dotyczące środowiska. Dr Christopher Carrick, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju i założyciel Lignin Industries, twierdzi, że produkty w rozmiarze podróżnym mogą być ekologiczne, jeśli są wykonane z recyklingowanego plastiku lub bioplastiku i jeśli są poddawane recyklingowi po użyciu. Często jednak tak nie jest. Sugeruje on napełnianie miniaturowych opakowań z pełnowymiarowych produktów jako bardziej zrównoważone rozwiązanie. “Trend na mini produkty w mediach społecznościowych napędza popyt i zwiększa obciążenie środowiska” – powiedział Carrick portalowi Financial Times.

Czytaj także: New Morning Consult: Gen Z sprowadzi na branżę urodową backlash

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
25.07.2024 15:17
New Morning Consult: Gen Z sprowadzi na branżę urodową backlash
Gen Z to pokolenie, które odwraca się od branży urodowej — czy należy się tego bać?Artem Varnitsin

Nowe dane Morning Consult pokazują, że konsumenci z pokolenia Z zaczynają tracić zaufanie do branży kosmetycznej, ponieważ odczuwają rosnącą presję, by angażować się w coraz bardziej intensywne zabiegi kosmetyczne. Wśród dorosłych z gen Z 15 proc. przyznało się do poddania się operacji plastycznej, co jest nieznacznie wyższym odsetkiem niż w innych generacjach. Podobne liczby dotyczą osób, które zdecydowały się na botoks (14 proc.) i wypełniacze (14 proc.)

Badania pokazują, że 55 proc. dorosłych z pokolenia Z odczuwa presję ze strony influencerów w mediach społecznościowych, aby poddawać się zabiegom kosmetycznym. To aż o 10 punktów procentowych więcej niż w przypadku millenialsów, którzy są drugą najbardziej narażoną grupą. To właśnie unikalna ekspozycja na internetowe wzorce piękna wpływa na młode pokolenie, co znajduje odzwierciedlenie w ich postawach i działaniach.

image
Badanie przeprowadzono w dniach 12–13 lipca 2024 r. na reprezentatywnej próbie 2200 dorosłych Amerykanów, z nieważonym marginesem błędu wynoszącym +/-2 punkty procentowe.
New Morning Consult

Prawie połowa dorosłych z pokolenia Z (48 proc.) uważa, że branża kosmetyczna ma negatywny wpływ na społeczeństwo, co jest znacznie wyższym odsetkiem niż w innych grupach demograficznych. Aby uniknąć całkowitego odwrócenia się tej lukratywnej grupy konsumentów, marki działające w branży kosmetycznej powinny rozważyć łagodzenie swojej intensywnej strategii marketingowej opartej na influencerach.

image
Badanie przeprowadzono w dniach 12–13 lipca 2024 r. na reprezentatywnej próbie 2200 dorosłych Amerykanów, z nieważonym marginesem błędu wynoszącym +/-2 punkty procentowe.
New Morning Consult

Chociaż dorośli z pokolenia Z są najliczniejszą grupą, która przyznała się do poddania się operacji plastycznej, są również najmniej zainteresowani kontynuowaniem takich zabiegów w przyszłości, gdyby koszt nie był czynnikiem decydującym. Ponad jedna trzecia (35 proc.) z nich uważa, że operacje plastyczne i zabiegi inwazyjne sprawiają, że ludzie wyglądają na starszych, co jest znacznie wyższym odsetkiem niż w przypadku innych pokoleń.

image
Badanie przeprowadzono w dniach 12–13 lipca 2024 r. na reprezentatywnej próbie 2200 dorosłych Amerykanów, z nieważonym marginesem błędu wynoszącym +/-2 punkty procentowe.
New Morning Consult

Presja społeczna, jaką odczuwają młodzi ludzie w zakresie poprawy wyglądu, nadal jest silna ze względu na ogromną ilość czasu spędzanego w internecie, gdzie influencerzy kreują trendy kosmetyczne. Jednak z powodu narastającego zmęczenia konsumpcją i rosnącej krytyki wobec branży, marki kosmetyczne mogą być zmuszone do zmiany swojej strategii marketingowej, koncentrując się bardziej na autentycznych opowieściach o marce, a mniej na agresywnym marketingu performatywnym.

Czytaj także: Swiftonomics: Taylor Swift zagra koncert, zarobią drogerie i makijażystki. Ile?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. lipiec 2024 13:14