StoryEditor
Rynek i trendy
11.01.2018 00:00

Marek Maruszak, prezes Rossmanna: Na razie inwestujemy, ale optymistą nie jestem

W 2018 roku Rossmann otworzy w Polsce 100 nowych drogerii. Tym samym sieć będzie miała 1320 placówek. Ubiegły rok firma zamknęła 88 nowymi drogeriami i 24 zamknięciami, które były podyktowane niską rentownością lub pozyskaniem lepszej lokalizacji. – To jest element optymalizacji sieci, najczęściej w dużych miastach – mówi Marek Maruszak, prezes Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska w rozmowie z retailnet.pl.

Początkowo strategią Rossmann było otwieranie sklepów w miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców. Obecnie drogerie zlokalizowane są także w miastach o liczbie 5-7 tys. mieszkańców, a najmniejsze miasto, w którym otwarto drogerię Rossmann ma 3,5 tys. mieszkańców. – Nie boimy się eksperymentować, mimo, że nie zawsze inwestycje są trafione. W miastach, gdzie nie mamy pewności, wprowadzamy sklepy testowe na okres 3-6 miesięcy – zdradza Marek Maruszak, prezes Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska w rozmowie z retailnet.pl.

Według wcześniejszych zapowiedzi do końca 2018 roku Rossmann miał mieć w Polsce 1,6 tys. sklepów. Już teraz widać jednak, że nie uzyska tego pułapu. Ubiegłoroczne i tegoroczne otwarcia pozwolą sieci osiągnąć poziom 1320 placówek. – Z jednej strony rośnie konsumpcja i siła nabywcza w Polsce. Natomiast branża drogeryjna nie odnotowuje aż takich wzrostów sprzedaży, jak cały handel detaliczny. Wyniki naszej branży kształtowały się na poziomie 3-4 proc. wzrostu – tłumaczy Marek Maruszak.

W jego opinii problemem są też wciąż zmieniające się przepisy prawne, które powodują, że przedsiębiorcy zaczynają się wahać przed podjęciem decyzji o inwestowaniu na rynku. Jednak Rossmann wciąż jeszcze inwestuje . W ubiegłym roku za kilkadziesiąt milionów złotych zbudował magazyn automatycznego składowania. W latach 2018 i 2019 planowane są kolejne inwestycje w kwocie 100 mln euro w magazyny i sklepy. – Na razie udało się przekonać właścicieli Rossmanna, że jeszcze warto. Co będzie dalej? Trudno powiedzieć. Na dzisiaj optymistą nie jestem – zdradza rozmówca portalu.

Jego obawy związane są m.in. z ograniczeniem handlu w niedziele. Dla Rossmanna oznacza to niewątpliwie spadek obrotów. Prezes sieci zapewnia jednak, że obecnie nie rozważa redukcji zatrudnienia. Może się to zmienić wtedy, gdy ograniczenie w handlu obejmie wszystkie niedziele w roku. – Na razie nie wyobrażam sobie zwolnień pracowników, nawet jeśli będzie wskazywał na to rachunek ekonomiczny – mówi Marek Maruszak.

Więcej na: retail.net

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 14:28