StoryEditor
Rynek i trendy
07.10.2025 13:08

Mediapanel: Allegro i Vinted nadal na szczycie rankingu aplikacji zakupowych

Vinted i Allegro zakasowały konkurencję. / DALL-E

We wrześniu 2025 roku użytkownicy najwięcej czasu poświęcali aplikacjom Allegro i Vinted – wynika z danych Mediapanelu (09.2025) dla kategorii handel tradycyjny i e-commerce. Średni miesięczny czas spędzony w aplikacji Allegro wyniósł 1 godzinę 48 minut i 49 sekund, a w Vinted 1 godzinę 47 minut i 6 sekund. Trzecie miejsce zajęło Temu z wynikiem 1 godziny 1 minuty i 1 sekundy, wyprzedzając AliExpress (57 minut 34 sekundy) oraz Blix (35 minut 49 sekund).

Na dalszych pozycjach znalazły się aplikacje Biedronka (33 minuty 52 sekundy), Shein (30 minut 17 sekund), Sinsay (24 minuty 33 sekundy), Lidl (18 minut 10 sekund) oraz Kaufland (16 minut 38 sekund). Wszystkie wymienione aplikacje należą do grona największych – z liczbą użytkowników przekraczającą 2 miliony MAU (Monthly Active Users).

Analiza danych z Mediapanelu wskazuje, że większość topowych aplikacji e-commerce utrzymuje wysokie zaangażowanie użytkowników, przy czym różnice między liderami – Allegro i Vinted – są minimalne. Temu pozostaje jedyną aplikacją spoza Europy w pierwszej trójce, co potwierdza utrzymującą się popularność tego marketplace’u w Polsce.

Na uwagę zasługuje stabilna pozycja aplikacji detalistów spożywczych, takich jak Biedronka, Lidl i Kaufland. Mimo krótszego czasu korzystania w porównaniu z aplikacjami marketplace’owymi, sieci handlowe utrzymują lub lekko zwiększają zaangażowanie użytkowników, co można wiązać z rozwojem programów lojalnościowych, cyfrowych kuponów oraz ofert promocyjnych dostępnych w aplikacjach.

Z kolei aplikacje z kategorii multi-retail i fashion, takie jak Blix i Sinsay, zyskują na znaczeniu w zestawieniu, co pokazuje dywersyfikację nawyków zakupowych Polaków. Podczas gdy platformy globalne, jak AliExpress czy Shein, utrzymują wysoką popularność, aplikacje łączące oferty różnych sieci oraz marki odzieżowe z własnym kanałem sprzedaży mobilnej coraz skuteczniej przyciągają uwagę użytkowników.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. październik 2025 08:15