StoryEditor
Rynek i trendy
20.09.2021 00:00

Michał Maksymiec, GfK Polonia: Hipermarkety nadal tracą na znaczeniu, będą musiały szybciej się zmieniać

W pierwszej połowie 2021 r. hipermarkety odwiedziło mniej klientów oraz rzadziej robili w nich zakupy niż w analogicznym okresie 2019 r., czyli przed pandemią. Hipermarketom bardzo silną konkurencję zrobiły dyskonty. Pozycję hipermarketów jako kanału sprzedaży analizuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Obecnie co dziesiąta złotówka wydana na produkty FMCG trafia do kas hipermarketów. Od stycznia do czerwca 2021 r. placówki handlowe tego typu odwiedziło 69 proc.  gospodarstw domowych w Polsce. W tym okresie przedstawiciele gospodarstw domowych zrobili zakupy średnio 14 razy, a jednorazowo na produkty spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą wydali 69,35 zł.

W porównaniu do analogicznego okresu 2 lata wcześniej, a więc do czasu przed pandemią, hipermarkety nieco straciły na znaczeniu. Wszystko za sprawą niższej liczby odwiedzających (o 9 proc.) oraz spadku częstotliwości wizyt (o 7proc.). Duży wpływ na obecną sytuację hipermarketów ma wycofywanie się brytyjskiego Tesco z naszego rynku. W pierwszej połowie 2019 r. udział Tesco w kanale hipermarketów wynosił 13,9 proc., a dzisiaj jest to 4,5 proc.

Drugim ważnym czynnikiem jest bardzo dynamiczny wzrost silnej konkurencji po stronie graczy z kanału dyskontów takich jak: Biedronka, Lidl, Netto, Aldi (ich łączny udział w Polsce wynosi obecnie 38,7 proc., czyli 5,9 p.p. więcej niż przed 2 laty). Przetasowania na rynku sklepów wielkoformatowych to z jednej strony efekt zmieniających się zachowań zakupowych Polaków, w tym m.in. coraz większego przyzwyczajania się do częstszych zakupów w placówkach znajdujących się bliżej domu, gdzie sklepy oferują dopasowany do lokalnych potrzeb asortyment w przystępnej cenie. Z drugiej strony zaś determinują je coraz wyższe doświadczenie zakupowe.

W kanale hipermarketów dobrze radzi sobie Kaufland – sieć, która w ciągu ostatniego półrocza została odwiedzona przez niemal połowę gospodarstw domowych (penetracja wyniosła 46 proc). Znakiem zapytania są natomiast gracze z francuskim kapitałem: Carrefour oraz Auchan. Jednak w tych przypadkach operatorzy sklepów już od dłuższego czasu rozwijają strategię tzw. omni-channel, dzięki której nabywcy mogą robić zakupy pod szyldem danej marki w różnych formatach – zaczynając od placówek wielkopowierzchniowych, poprzez sklepy małego formatu, a kończąc na online. Sieci te mogą również pochwalić się relatywnie wysokim odsetkiem odwiedzających ich placówki. W pierwszej połowie tego roku zakupy w hipermarketach Auchan zrobiło 28 proc. polskich gospodarstw domowych, natomiast placówki sieci Carrefour z tego samego formatu odwiedziło 23 proc.

Obecnie placówki wielkoformatowe mierzą się z nie lada wyzwaniem – muszą sprostać dynamicznie rozwijającej się konkurencji dyskontowej oraz zmianom w zachowaniach zakupowych. Na pewno nie pomógł im stopniowo wprowadzany zakaz handlu w niedziele, a także jego omijanie przez coraz większą liczbę placówek handlowych. Nie uważam, iż obecnie możemy mówić o końcu ery hipermarketów w Polsce, ale z pewnością jest to moment, w którym sklepy coraz szybciej będą ewoluować, dostosowując się do oczekiwań i sytuacji życiowej swoich klientów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 12:44
Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”
Pantone

Wczoraj amerykański Instytut Pantone ogłosił kolorem roku odcień bieli PANTONE 11-4201 „Cloud Dancer”. Jest to spore zaskoczenie, ponieważ od lat nie wybrano neutralnych kolorów takich jak biały i czarny.

Dosłownie tydzień temu wzięłam udział w ankiecie na stronie Instytutu i obstawiano, że zostanie wybrany zielony (31 proc.) lub niebieski (18 proc.), a entuzjastów bieli było najmniej (4 proc.): Jak czytamy na stronie Instytutu „Cloud Dancer” jest to subtelny, „napowietrzony” odcień bieli, który symbolizuje spokój, refleksję i przestrzeń do kreatywności.

image
Natalia Basałaj
Zdaniem Pantone wybór nie jest przypadkowy: w świecie przeładowanym bodźcami rośnie potrzeba minimalizmu, harmonii i świadomego odpoczynku. Pantone opisuje Cloud Dancer jako barwę zachęcającą do zatrzymania się, skupienia i innowacji. To nie tylko kolor, lecz sposób myślenia i styl życia – idealny dla branży wellness, projektów minimalistycznych oraz marek komunikujących wartości związane z równowagą.

Pantone – autorytet koloru

Instytut od około 60 lat wyznacza globalne trendy barw w obszarach od mody i designu, po opakowania produktów i marketing. Kolory ogłaszane przez Pantone szybko przenikają do mediów społecznościowych i identyfikacji wizualnych marek. W 2025 roku królował kawowo-czekoladowy brąz „Mocha Mousse”, a teraz nadszedł czas na „uspokajającą biel”.

Kolor jako znak towarowy – czy da się go „opatentować”? Komentarz ekspercki: 

Choć „Cloud Dancer” kojarzy się ze spokojem i uniwersalnością, w prawie własności przemysłowej kolory wcale nie są neutralne. W Polsce rejestracja koloru per se jako znaku towarowego należy do wyjątków, a w bazie Urzędu Patentowego RP znajduje się tylko kilka takich znaków.  W celu uzyskania tak szerokiego monopolu jak używanie danego koloru dla wybranych produktów, przedsiębiorca musi wykazać, że dany odcień przez lata był używany w sposób konsekwentny, a następnie stał się dla odbiorców jednoznacznym symbolem konkretnej marki. 

Przykładowo uczestniczyłam w projekcie, który skończył się uzyskaniem prawa ochronnego na znak towarowy kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124 (R.310678) usług łączności w zakresie: telefonii komórkowej „PLAY”. Istotne jest złożenie dowodów potwierdzających używanie dokładnie tego odcienia barwy, który został wskazany w zgłoszeniu znaku towarowego, przy czym kolor należy określić w uznanym międzynarodowym systemie standaryzacji (np. Pantone, RGB, RAL), a same dowody powinny odnosić się do tego konkretnego odcienia. Bardzo przydatne dowodowo są analizy i badania rynkowe od niezależnych podmiotów.

Przykład monopolu na kolor w branży beauty: NIVEA – granat Pantone 280C

Charakterystyczny granatowy odcień  (Pantone 280 C)  znany z puszki kultowego kremu NIVEA został zgłoszony w 2007 r. i zarejestrowany w Niemczech dla produktów kosmetycznych (DE 305 71 072). Do dziś w wielu krajach na całym świecie ten kolor jednoznacznie kojarzy się z marką NIVEA. W branży kosmetycznej zastrzeżenie koloru jest rzadkością i trudno wskazać inne unijne przykłady z tego rynku. To doskonały przykład, jak spójna strategia brandingowa może przekształcić kolor w cenny składnik majątku przedsiębiorstwa.

image
Pantone

Kolor jako własność intelektualna

Kolor roku Pantone 2026 „Cloud Dancer” może inspirować przedsiębiorców, którzy stawiają na minimalistyczny branding. Biel kojarzona ze spokojem może skutecznie wzmacniać wizerunek, jeśli jest stosowana konsekwentnie i w sposób wyróżniający markę. Choć uzyskanie ochrony na sam kolor - odcień bieli - byłoby w praktyce bardzo trudne, to przy odpowiedniej strategii może on pełnić rolę chronionego elementu identyfikacji jako część charakterystycznego logo, etykiety czy opakowania. Bardzo mi się ten kolor podoba i nieco kojarzy z baletem. Ciekawa jestem, czy również w branży fashion i beauty zyska popularność.

Autorka: Natalia Basałaj, radczyni prawna, Kancelaria Hansberry Tomkiel

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. grudzień 2025 16:04