StoryEditor
Rynek i trendy
09.08.2019 00:00

Mintel: 5 trendów w dezodorantach

Dezodoranty to produkty podstawowej higieny, powszechnie stosowane, zatem możliwości wzrostów w tej kategorii są raczej ograniczone. Mimo to, z racji coraz większych wymagań konsumenckich, producenci wprowadzają pomysłowe innowacje. Przyjrzała się im firma Mintel i na tej podstawie wyróżniła pięć trendów.

Poszukiwanie alternatywy dla opakowań z tworzyw sztucznych

Jedna z marek dostrzeżonych przez Mintela to amerykańska Myro, która produkuje dezodoranty w opakowaniach wielokrotnego napełniania, a wkłady do nich oferuje za pośrednictwem usługi subskrypcji. Kolejna propozycja to dezodorant o stałej konsystencji produkowany przez australijsko-francuska firmę pod marką Lamazuna. Jest oferowany w pudełku z tektury i poza nim nie ma innego opakowania ani obudowy. Jest ręcznie robiony, wegański, wolny od soli aluminium i wykonany z organicznego olejku eterycznego z palmarosy.

Dezodoranty z przyjaznymi bakteriami

Odżywcze bakterie kwasu mlekowego i aktywne probiotyki zostały dodane do kremowego dezodorantu w kulce marki Urtekram Purple Lavender. Jej specjalizacja to certyfikowany, organiczny i wegański asortyment produktów do higieny osobistej z aktywnymi probiotykami. Przyjazne bakterie trafiają coraz częściej do kosmetyków pielęgnacyjnych, dlatego Mintel przypuszcza, że do końca 2019 roku może się poszerzyć oferta dezodorantów z tym składnikiem.

Dodatkowe korzyści, które pomagają zaangażować konsumentów

Hiszpański dezodorant w kulce Instituto Español Detox informuje na opakowaniu że zapewnia „detoks przeciwdziałający zanieczyszczeniom”, natomiast węgierski Visett Neutral Hair Stop przekonuje, że jego stosowanie spowalnia odrastanie włosów pod pachami. Amerykańska marka Megababe zaoferowała za to dezodorant do stosowania nie tylko pod pachami. Jego funkcja rozszerzona jest na inne strefy podlegające poceniu się. Dezodorant przeznaczony jest  do stosowania pod piersi, przeciwdziała otarciom ud i problemom z higieną intymną podczas upalnych dni.

Bardziej pomysłowe zapachy

Dezodoranty zaczynają mieć bardziej zabawne niż dotychczas, często inspirowane smakołykami, zapachy. Przykładem może tutaj być pianka marschmallow czy zielona herbata matcha zaproponowane przez niemiecką markę PonyHütchen oferującą naturalne wegańskie kremy ​​dezodorujące. Również marka Axe zaoferowała dezodorant dla mężczyzn o zapachu skóry i ciasteczek.

Dezodoranty z funkcja pielęgnacyjną

Krem dezodorujący japońskiej marki Lúcido dzięki węglowi aktywowanemu pochłania pot i sebum, a poprzez dodanie do składu ekstraktu z zielonej herbaty nawilża skórę. Jest skierowany do mężczyzn w wieku powyżej 40 lat. Natomiast meksykańska marka Natura Tododia Aclarar zaoferowała dezodorant z ekstraktem z lukrecji (dodany w celu zahamowania produkcji melaniny), witaminą B3 (by zniwelować ciemną pigmentację) i nawilżającą prowitaminą B5.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 21:27