StoryEditor
Rynek i trendy
19.06.2024 13:18

Mintel: Rośnie zainteresowanie botoksem wśród młodych kobiet

Botoks to neurotoksyna, która działa rozluźniająco na mięśnie. Blokując impulsy nerwowe, przeciwdziała pojawianiu się nowych zmarszczek mimicznych i ułatwia niwelowanie już istniejących / fot. Shutterstock
​Madia społecznościowe, celebryci, a także wiele popularnych programów telewizyjnych są powodem pogłębiającego się braku pewności młodych ludzi w odniesieniu do własnego wyglądu. W efekcie rośnie zainteresowanie botoksem i innymi zabiegami poprawiającymi urodę wśród kobiet w wieku 18–34 lat – wynika z danych zaprezentowanych przez firmę badawcza Mintel.

Badania firmy Mintel, przeprowadzone niedawno w Wielkiej Brytanii, pokazują, że botoks szybko staje się coraz bardziej akceptowalny dla młodych kobiet. Jedna czwarta (23 proc.) respondentek w wieku 18–34 lat jest zainteresowana stosowaniem botoksu w porównaniu do zaledwie jednej u dziesięciu (10 proc.) Brytyjczyków ogółem.

I choć nadal jest to nisza, stosowanie botoksu jest znacznie wyższe wśród młodych ludzi w porównaniu z całą populacją – ponieważ jeden na siedmiu (13 proc.) Brytyjczyków w wieku 25–34 lat stosował botoks, w porównaniu ze średnią krajową wynoszącą zaledwie 7 proc.

Jednak młodzi ludzie decydują się nie tylko na drobne „poprawki”, takie jak botoks. Wielu rozważa znacznie bardziej inwazyjne podejście do poprawiania urody. Co piąty (19 proc.) Brytyjczyk w wieku 25–34 lat jest zainteresowany plastyką brzucha, a co szósty respondent przyznał, że rozważa lifting twarzy (16 proc.) lub liposukcję (17 proc.).

Dane zebrane przez Mintel pokazały też, że 28 proc. młodszych millenialsów (osoby w wieku 27–33 lat) przeszło dwa lub więcej zabiegów chirurgicznych – od przeszczepu włosów po lifting twarzy.

Maddie Malone, analityk ds. urody i higieny osobistej w Mintelu, mówi:

Naciski społeczne w połączeniu z wpływem mediów społecznościowych, celebrytów i programów takich jak Love Island przyczyniają się do popularności zabiegów kosmetycznych wśród młodych osób.

Według niej młodsi milenialsi to pokolenie, które w dużej mierze dorastało w epoce mediów społecznościowych, o których mówi się, że sprzyjają niepewności. Potwierdzają to badania, w których że trzy czwarte Brytyjczyków (73 proc.) twierdzi, że media społecznościowe mają poważny negatywny wpływ na ich samopoczucie.

Wszystko wskazuje na to, że z czasem zabiegi chirurgiczne mogą stać się coraz bardziej powszechne. Pokolenie Z (osoby w wieku 13–26 lat) bardziej niż inne dorastało w epoce, w której media społecznościowe kładą duży nacisk na wygląd fizyczny. W rezultacie ich użytkownicy mogą być bardziej skłonni do poddania się tego typu procedurom

– dodaje Maddie Malone.Wskazuje też na trend „Baby Botox”, czyli stosowanie mniejszych jednostek botoks jako zabieg prewencyjny stosowany przez młode osoby.

Ponieważ ludzie decydują się na te procedury w młodym wieku, ważne jest, aby upewnić się, że rozumieją potencjalne skutki uboczne

– zwraca uwagę ekspertka Mintela.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.11.2025 10:37
Japońscy pracodawcy łagodzą przepisy: pracownicy mogą już farbować włosy i malować paznokcie
Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymiShutterstock

Coraz więcej japońskich firm łagodzi przepisy w obliczu kryzysu demograficznego na rynku pracy – opisuje Reuters. Sieć dyskontów spożywczo-przemysłowo-drogeryjnych Don Quijote już trzy lata temu złagodziła przepisy, dotyczące zakazu farbowania włosów i zdobienia paznokci przez pracowników. Efekt? Obecnie prawie jedna czwarta pracowników sieci ma już kolorowe włosy, a ponad połowa (55 proc.) ma włosy inne niż czarne.

Inny przykład to sieć drogerii Fuji Yakuhin, która zniosła wiele obostrzeń wobec  pracowników, nie będących farmaceutami. Teraz zezwala ona na dowolny kolor włosów, zdobienie paznokci, mocny makijaż, a także wszelkiego rodzaju pierścionki, podczas gdy wcześniej dozwolone były wyłącznie obrączki ślubne. Podobnie operator supermarketów Tokyu Store złagodził ograniczenia dotyczące kolorów włosów, fryzur, akcesoriów, lakierów do paznokci i piercingu.

Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymi niż większe przedsiębiorstwa i nie mają tak dużego pola manewru w oferowaniu konkurencyjnych wynagrodzeń.

Również niektóre duże firmy giełdowe złagodziły w tym roku zasady ubioru. W zeszłym tygodniu Japan Airlines dołączyły do ​​operatora metra Tokyo Metro i krajowych tanich linii lotniczych Skymark Airlines, zezwalając pracownikom na noszenie obuwia sportowego w pracy.

Z danych OECD wynika, że Japonia – kraj szybko starzejący się, z ograniczoną imigracją – odnotowała spadek liczby ludności w wieku produkcyjnym o 16 proc. od 1995 roku. To wywołało ostrą walkę o pracowników.

Dwie trzecie japońskich firm potwierdziło, że niedobór siły roboczej ma poważny wpływ na funkcjonowanie biznesu – było to głównym powodem bankructw w Japonii w okresie kwiecień-wrzesień, a liczba upadłości w pierwszym półroczu osiągnęła najwyższy poziom od 12 lat (wg danych Tokyo Shoko Research).

To z kolei daje młodym ludziom większą swobodę, szczególnie w odniesieniu do pracy w niepełnym wymiarze godzin. Dwie trzecie studentów uważa, że ​​powinni mieć możliwość decydowania o swoim wyglądzie przy pracy w niepełnym wymiarze godzin. Jedna trzecia natomiast stwierdziła, że ​​wycofała aplikacje o pracę z powodu dress code‘u, obowiązującego u potencjalnych pracodawców.

Mimo częściowego poluzowania dotychczasowych zasad, dotyczących dress code’u pracowników w Japonii, to niektóre aspekty wyglądu, które stały się powszechne na Zachodzie (np. liczne kolczyki, piercing twarzy) wciąż stanowią dla wielu firm zbyt trudny tematy. Pracownicy z tatuażami – sztuką tradycyjnie kojarzoną w Japonii z yakuzą – są zazwyczaj proszeni o ich zakrywanie, aby nie onieśmielać klientów.

Najnowsze zmiany nie dotarły też jeszcze do wielu tradycyjnych, dużych japońskich firm, takich jak banki – mimo że nie ma tam polityki dotyczącej farbowania włosów czy używania lakieru do paznokci, wśród pracowników panuje przekonanie, że ich wygląd nie powinien wzbudzać sensacji i przyciągać uwagi.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. listopad 2025 09:34