
Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce (spożywczych, drogeryjnych i innych) w ósmym tygodniu bieżącego roku (w dniach 21-27 lutego tj. pierwszym tygodniu wojny) odnotowała 12 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Wartość ta jest również wyższa w odniesieniu do średniej dynamiki z poprzedzających tygodni 1-7 2022 r. (+8 proc.).
Wśród kategorii, które wykazały wyraźnie wyższe wzrosty sprzedaży w tyg. W08'2022 vs W08’2021 (w porównaniu do dynamiki z poprzedzających tygodni) znalazły się pieluchy i artykuły kobiece, a także jedzenie dla dzieci, kategorie spożywcze o długim terminie przydatności takie jak mąka, cukier, makaron, ryż, konserwy mięsne i rybne.
Niewątpliwie są to kategorie, na które zwiększony popyt związany jest z obawami wywołanymi wybuchem wojny oraz napływem ludności ukraińskiej do Polski. Fakt ten potwierdza również geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w ubiegłym tygodniu (W08’2022) odnotowały regiony wschodnie (+15 proc.) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+16 proc.).
– Należy spodziewać się, że w kolejnych odczytach danych, dynamika sprzedaży dla wymienionych kategorii będzie kontynuowała silny trend wzrostowy – czytamy w podsumowaniu analizy Nielsen IQ.