StoryEditor
Rynek i trendy
25.05.2023 00:00

NielsenIQ na Retail Trends 2023: Konsumenci nadal działają w trybie oszczędnościowym

Anna Krawczyk i Michał Rudecki z NielsenIQ podczas kongresu Retail Trends 2023 mówili o konsumencie, który oszczędza, ale także o pojawiających się bardziej optymistycznych niż dotychczas prognozach dla gospodarkifot. Shootit
NielsenIQ: Nadal duży odsetek kupujących ma ograniczone budżety. Pozytywnym trendem jest, że ten odsetek nie wzrasta, jednak konsumenci próbują radzić sobie z trudną sytuacją i działają w trybie oszczędnościowym. Takie wnioski płyną z prelekcji, którą podczas kongresu Retail Trends 2023 wygłosili Anna Krawczyk i Michał Rudecki z NielsenIQ. Mówili oni o trendach i prognozach dla rynku FMCG na lata 2023-25.

Od kwietnia 2021 roku do listopada 2022 roku wartość koszyka w kategoriach FMCG rosła niemal równolegle z inflacją. W styczniu 2023 roku nastąpiło przecięcie linii. Inflacja zaczęła spadać, natomiast wartość koszyka powędrowała do góry.


Prognozy dla regionu na 2024 rok są optymistyczne. PKB ma wzrosnąć do około 3 proc., stopa bezrobocia ma utrzymać się na poziomie około 3 proc. Przewidywany jest również spadek inflacji z dwucyfrowej w 2023 roku do oscylującej wokół 5 proc. w 2024 roku.


Od kwietnia 2022 roku do kwietnia 2023 roku wartość koszyka FMCG wyniosła 259 mld zł, co oznacza 16,5 proc. wzrostu. Nie zmienia się wolumen sprzedaży, natomiast rośnie wartość sprzedanych produktów FMCG. Wzrost w całości wynika z czynnika cenowego.


Wzrost wartościowy widać na danych tygodniowych. Popyt ilościowy jest stabilny, natomiast w wartościowym widać piki sprzedażowe.
 


W czasach kryzysu marka własna rośnie szybciej, lub jej sprzedaż spada wolniej niż produktów brandowych. Również w Polsce obserwowany jest wzrost. Zyskują na znaczeniu kanały, w których marka własna jest popularna, czyli dyskonty.

W tym formacie wzrosła nie tylko sprzedaż artykułów spożywczych, ale także papieru, artykułów sanitarnych i higienicznych.


W ciągu ostatniego roku liczba konsumentów zwracających uwagę na ceny i racjonalnie zarządzających swoimi budżetami znacznie wzrosła. Kluczową strategią ich oszczędności pozostaną: ograniczanie produktów nieistotnych, korzystanie z rabatów oraz poszukiwanie tańszych marek.
 
 Analitycy z NielsenIQ spodziewają się, że w tym roku i kolejnych wzrost inflacji spowolni, ale pozostanie wysoki, a konsumenci będą nadal racjonalnie podchodzić do zakupów. Wzrost sprzedaży produktów FMCG będzie nadal napędzany cenami, przy stagnacji wolumenu. W 2023 roku kluczem do przekonania konsumentów pozostaną właściwa strategia cenowa i pozycjonowanie cenowe.

Kongres Retail Trends, organizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze, odbywa się 25 maja w MCC Mazurkas Centre & Hotel w Ożarowie Mazowieckim. Retail Trends to konferencja biznesowa poświęcona trendom zachodzącym w sektorze FMCG. Łączy prelekcje, dyskusje panelowe, przestrzeń wystawienniczą, na której prezentowane są nowości – produkty i usługi, oraz networking. Uczestnikami konferencji są menedżerowie z handlu i przemysłu – z sieci handlowych oraz z firm z szeroko rozumianego handlu FMCG. To wydarzenie o charakterze B2B, dające szerokie możliwości nawiązania biznesowych kontaktów. Ważną częścią wydarzenia są targi B2B, podczas której wystawcy prezentują swoją ofertę handlową i rozwiązania uczestnikom wydarzenia, w tym przedstawicielom najważniejszych sieci handlowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.09.2023 11:27

Nowa fala w zapachach gourmand; warzywa i zioła oraz produkty odzwierzęce

Zielona papryka, oregano, ostrygi, bekon, mleko kozie, mięso, ser, bazylia, pomidory i buraki — to nie tylko zdrowa lista zakupów, ale także nut zapachowych, które zaczynają pojawiać się coraz śmielej w piramidach perfum z wyższej, średniej i niskiej półki cenowej.Randy Fath via Unsplash/Canva
Zapachy gourmand kojarzą się z typowymi słodkimi nutami — watą cukrową, wanilią, czekoladą czy karmelem. Jednak gourmand, jak sama nazwa wskazuje, to zapachy z nutami jadalnymi, a więc również wytrawnymi, które zdobywają coraz większą popularność. Na trend zwracają uwagę zarówno media branżowe, takie jak Fragrantica, ale i np. Financial Times.

W świecie perfumiarstwa obserwujemy fascynujący trend, który stopniowo nabiera siły — wprowadzanie do zapachów gourmand nowych i zaskakujących nut wytrawnych. Kiedyś kojarzone wyłącznie z kuchnią, takie składniki jak papryka, bazylia, burak czy pomidory stają się teraz inspiracją dla twórców perfum. Ten fenomen to efekt poszukiwań świeżości i oryginalności w perfumiarstwie. Projektanci zapachów zaczynają eksperymentować z zapachami, wykorzystując aromaty typowe dla kuchni, ale wprowadzając je w kontekst perfum. Wynik? Perfumy, które przywodzą na myśl soczyste pomidory prosto z ogrodu czy pikantny aromat papryki.

image

Zapach z nutą bekonu — Black Rose Sucreabeille.

FOTO: Sucreabeille
Pojęcie "gourmand" wywodzi się z języka francuskiego i określa miłośnika doskonałego smaku oraz wybornych potraw. Ten nurt zapachowy zyskał popularność na początku lat 90., kiedy to perfumiarze rozpoczęli eksperymenty z nowymi nutami o charakterze orientalnym. W 1992 roku światło dzienne ujrzał pierwszy nowoczesny zapach gourmand, kultowy Angel od Muglera, który zyskał dużą liczbę flankerów. Dzięki nutom takim jak fasola tonka, wanilia, czekolada, karmel, wata cukrowa, miód i różnorodne owoce, stał się on ikoną gourmand i przyczynił się do ugruntowania tej kategorii w perfumiarstwie. Jednakże, niektórzy argumentują, że już w 1925 roku guerlainsowski Shalimar, ukrywając się pod nutą bergamotki, użył etylowaniliny w takim stopniu, że można go uznać za pierwszy prawdziwy zapach gourmand. Od kilku lat jednak wanilia zaczyna bardzo pomału ustępować miejsca nutom bardziej wytrawnym.

Nuty wytrawne w gourmandowych perfumach dają nowe możliwości i inspiracje. Bazylia może wprowadzić nutę zielonej świeżości, burak dodaje delikatnej słodyczy, a papryka nadaje charakterystyczną, pikantną nutę. To w pewnym sensie innowacyjny sposób na wyrażenie emocji i przekazanie historii za pomocą zapachów - ale jednak tylko w pewnym sensie. Te nuty zawsze przenikały do perfumiarstwa, ale były raczej w awangardzie i można było znaleźć je w kompozycjach niszowych marek dla koneserów i konserek; dzisiaj pojawiają się w kolekcjach takich gigantów rynkowych, jak np. Maison Margiela, Kenzo czy Avon, więc dostęp do wody toaletowej z nutą np. pomidora ma teraz znakomita większość konsumentów i konsumentek.

image

Zapach z nutą zielonej papryki — Wicked Love Maison Martin Margiela.

FOTO: Maison Margiela
Warto podkreślić, że ten trend nie ogranicza się tylko do pikantnych i wytrawnych nut roślinnych — coraz częściej w wodach i perfumach pojawiają się takie elementy piramidy zapachowej, jak np. mięso, ostrygi, mleko czy ser. Wkroczenie nut pikantnych i wytrawnych do mainstreamu perfum świadczy o ewolucji wrażliwości konsumentów. Poszukują oni nowych doznań zapachowych i alternatyw dla tradycyjnych perfum. To oznacza otwarcie na innowacje w świecie perfum, gdzie smak kuchni i nuty wytrawne stają się inspiracją. Ten trend odzwierciedla dynamiczny charakter branży perfum, która reaguje na zmieniające się preferencje konsumentów, oferując coraz odważniejsze i intrygujące kompozycje zapachowe. To fascynujące spojrzenie na przyszłość perfum i dowód na to, że perfumiarstwo nadal ma wiele do zaoferowania, zaskakując nowymi doświadczeniami zapachowymi.

Czytaj także: Dupes — nowe-stare zagrożenie dla rynku perfumeryjnego

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.09.2023 10:08

SW Research: dla 57,6 proc. respondentów ważniejsza jest jakość produktu niż jego cena

E-commerce to coraz istotniejsza część życia konsumenckiego.Rawpixel/Lara Chouette via Unsplash
Polacy i Polki coraz częściej kupują online — w tym kosmetyki i akcesoria kosmetyczne. Według raportu "Preferencje zakupowe w Internecie" przygotowanego dla Allegro przez SW Research, 45 proc. ankietowanych zaznaczyło, że cena produktu stała się ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych w ciągu ostatniego roku. Dla większości badanych (57,6 proc.), jakość produktu jest ważniejsza od jego ceny. Jednakże co trzecia osoba uważa cenę za ważniejszą niż jakość produktu, a aż 65 proc. ankietowanych preferuje oszczędzać, porównując ceny różnych produktów i wybierając najkorzystniejszą ofertę.

Wyniki raportu "Preferencje zakupowe w Internecie" wykonanego przez SW Research dla Allegro wyraźnie wskazują, że priorytety konsumentów w zakupach online różnią się w zależności od indywidualnych preferencji i potrzeb. Niemniej jednak, zarówno cena, jak i jakość produktu, stanowią kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe, niezależnie od kategorii produktu.

[...] w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38 proc. badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt — Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro

Raport wykazuje, że cena produktu zyskała na znaczeniu w ciągu ostatniego roku, co podkreśliło 45 proc. badanych. Co więcej, aż 86 proc. respondentów zadeklarowało, że dokładniej analizuje swoje wydatki niż wcześniej. W przypadku produktów o niskiej wartości (wg. badaczy jest to kategoria cenowa do 50 zł), promocje i okazje cenowe również stanowią istotny element decyzji zakupowych. Wartość dostawy ma znaczenie w segmencie cenowym od 50 do 150 zł. Natomiast dla produktów o wyższej wartości (powyżej 150 zł) konsumentom istotne są także kwestie zaufania do platformy zakupowej, opinie innych klientów oraz renoma marki produktu.

Konsultowani konsumenci aktywnie porównują ceny produktów, zwłaszcza w przypadku drogich zakupów (50 proc.) lub podczas korzystania z promocji, aby upewnić się, że wybierają najbardziej opłacalną opcję (47 proc.). Więcej niż połowa respondentów (53 proc.) przyznaje, że obecnie częściej niż wcześniej analizuje ceny produktów przed zakupem. Warto zauważyć, że aż 28 proc. badanych stwierdziło, że ich priorytety zakupowe zmieniły się w ciągu ostatniego roku. Opinie innych ludzi odgrywają również znaczącą rolę w procesie zakupów, ponieważ aż 44,3 proc. respondentów ufa opiniom swoich znajomych przy wyborze sklepów.

Badanie “Preferencje zakupowe w Internecie” zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Allegro. Przeprowadzono 1015 ankiet z próbą Polek i Polaków robiących zakupy online, w formie wywiadów online (CAWI). Badanie zostało zrealizowane w dniach 16.06 – 22.06.2023 r.

Czytaj także: Allegro: konsumenci poświęcają ok. 7,5h miesięcznie na zakupy online

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2023 09:48