StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2022 00:00

Obroty w centrach handlowych wyższe niż przed pandemią, bo w sklepach jest drożej

Obroty w centrach handlowych w sierpniu br. były wyższe niż przed pandemią. Polska Rada Centrów Handlowych dziś opublikowała dane za ten okres.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) opublikowała dziś dane dotyczące obrotów w centrach handlowych w sierpniu 2022 r. Były one o 19,9 proc. wyższe niż w sierpniu 2019 r., czyli przed wybuchem pandemii Covid.

Wszystkie kategorie obiektów handlowych mogą się pochwalić lepszymi wynikami. Największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA) osiągnęły wzrost 26,2 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) zwiększyły obroty o 14,6 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 13,6 proc., natomiast najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o12,6 proc.

W podziale na kategorie obroty rosły odpowiednio: gastronomia o 38,9 proc., wyposażenie domu z RTV i AGD o 28,1 proc., odzież o 12,4 proc.

– Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w sierpniu 2022 r. wzrosły o blisko 20 proc. w porównaniu do sierpnia 2019 r. Liczymy, że podobne wyniki utrzymają się także w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu – skomentował Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Dodał jednak, że na wyniki centrów handlowych mogą mieć wpływ czynniki gospodarcze, które determinują postawy zakupowe konsumentów.

– Z uwagą obserwujemy wciąż rosnącą inflację i w konsekwencji wzrastające koszty utrzymania, na które dodatkowo wpływają jeszcze ponadnormatywne koszty energii. Z pewnością są to czynniki, które mogą wpływać na postawy konsumentów – powiedział Krzysztof Poznański.

PRCH opublikowała także dane za wrzesień 2022 dotyczące tego, ilu klientów odwiedza centra handlowe. Tu widać wyraźnie, że wzrost obrotów w galeriach jest spowodowany głównie wzrostem cen, ponieważ odwiedzalność centrów handlowych we wrześniu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była jedynie 0,7 proc. wyższa niż we wrześniu 2019 r.

Centra handlowe i ich najemcy poważnie ucierpieli podczas ograniczeń w handlu spowodowanych pandemią. 90 proc. lokali pozostawało zamkniętych, poza takimi jak sklepy spożywcze, drogerie, apteki, pralnie, których działalność prawodawca dopuszczał. Obecnie jak podaje kancelaria DLA Piper – nasila się fala sporów pomiędzy najemcami a galeriami handlowymi. Najemcy domagają się renegocjacji czynszów w związku ze spadkiem koniunktury gospodarczej oraz wzrostem kosztów działalności. 

Czytaj więcej: Najemcy galerii handlowych żądają obniżenia czynszów. Fala sporów będzie się nasilać 

Coraz poważniejszą konkurencją dla wielkich obiektów handlowych stał się także e-commerce, ponieważ część klientów podczas pandemii zmieniła swoje zwyczaje zakupowe. Chodzenie po centrach handlowych przestali traktować jak rozrywkę. Robią w nich zakupy, jeśli muszą i nie spędzają w nich wolnego czasu. Dlatego, według analityków GfK Polonia, centra handlowe będą musiały zmienić profil swojej działalności, aby zahamować odpływ klientów. 

Czytaj więcej: Centra handlowe muszą się zmienić aby zatrzymać odpływ konsumentów [OPINIA GfK]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 17:22