StoryEditor
Rynek i trendy
06.11.2018 00:00

Perfumy w nowej postaci zdobywają młode pokolenie

W sztyfcie, żelu, wosku, olejku, mgiełce albo koncentracie. Aby urzec młodych ludzi, przemysł perfumeryjny wprowadza innowacje w sposobie perfumowania się. Perfumy mają zachęcać do dotyku, kojarzyć się z pieszczotą, sensualnością i intymnością.

Millenialsi inaczej się perfumują, uznali eksperci  z branży beauty i postanowili zakończyć dyktaturę perfum w formie rozpylacza. Klasyczne spraye, tradycyjne fragrance, wody perfumowane i toaletowe ustępują miejsca lekkim mgiełkom, olejkom do ciała, perfumowanym żelom na dekolt czy włosy. Specjalizują się  w tym zwłaszcza firmy Dior i Chanel, która wypuścił na rynek 1 czerwca tego roku perfumy do włosów - Parfum Cheveux Coco Noir.

W żelu lub mgiełce

Marki luksusowe tworzą nowe tekstury - bardziej delikatne i dopieszczające ciało. Chance Eau Tendre Touche de Douceur Parfumée pozwala się dyskretnie wyperfumować za uszami, na dekolcie, nadgarstkach czy kolanach przy użyciu gąbeczki nie rozpylając niczego wokół. Również Kenzo stworzył Flower by Kenzo Le Cushion, czyli wodę perfumowaną w żelu.

Największym powodzeniem cieszą się jednak mgiełki – ich szybka aplikacja święciła trumfy tego lata wśród młodych ludzi. Z dodatkiem gliceryny roślinnej, kwasu hialuronowego i lekkiego nawilżenia sprawiają, że skóra jest nie tylko pachnąca, ale też miła i delikatna w dotyku. Chanel proponuje z tej kategorii swój N°5 L’Eau All-Over Spray a Dior J’adore Body Mist Brume Précieuse pour le Corps.

Amerykańska marka Hollister przedstawiła z kolei mgiełkę Wave for Her Brume pour le corps aux arômes de fruits rouges. Sephora wydała kolekcję pięciu mgiełek perfumowanych do ciała - Collection 5 Brumes parfumées pour le corps.

Ręce – nowe terytorium perfumiarzy

Roger & Gallet proponuje żel higieniczny do rąk w wersji perfumowanej (Gel Purifiant Mains & Ongles). Chanel dodała do swej oferty perfumowany krem do rąk N°5 l’eau On Hand Cream. Perfumy występują także w kulce lub perełkach – np. Miss Dior (Miss Dior Blooming Bouquet Roller-Pearl).

Absolutną nowością są perfumy w formie stałej. „Dać perfumom nowe ciało” to credo Isabelle Masson-Mandonnaud, kreatorki Sabé Masson, która nawiązuje do starej tradycji perfum tworzonych w formie stałej. Jej Soft Perfume Solides nie mają w sobie alkoholu za to woski, masła i oleje roślinne - wszystko  w ekologicznych opakowaniach.

Przestarzałe spraye zastępuje też aplikacja w formie kropli. Na Boże Narodzenie firma Nuxe wypuści prawdopodobnie na rynek swój kultowy Élixir Prodigieux o doskonałej trwałości, bo jego użytkowniczki twierdziły, że nie trzyma się odpowiednio długo.

 

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 12:54
„Tired Girl” – nowy trend makijażowy pokolenia Z
Od lewej; Gabbriette, Jenna Ortega, Hypnotique.Getty Images/Netflix/instagram.com/hypnotique

Przez dekady wizerunek zmęczenia był w kulturze piękna czymś, czego należało unikać. Korektory, kremy pod oczy czy rozświetlacze miały niwelować cienie i sprawiać, by twarz wyglądała świeżo oraz promiennie. Trend „Tired Girl”, który wywodzi się z TikToka, odwraca tę logikę – zamiast maskowania oznak braku snu, celebruje on ich widoczność. Cienie pod oczami, blada cera i nieco „niedokończony” makijaż stają się estetycznym wyborem, a nie defektem do ukrycia.

Wizerunkową twarzą nurtu jest Wednesday Addams, bohaterka serialu Tima Burtona na Netfliksie, grana przez Jennę Ortegę. Na czerwonym dywanie aktorka odtwarza makijaż z wyraźnymi cieniami pod oczami, co stanowi kontrast wobec dotychczasowych standardów. Podobne inspiracje można odnaleźć w popkulturze – od Angeliny Jolie w filmie Przerwana lekcja muzyki po Natalie Portman w Leonie Zawodowcu. Wśród współczesnych ambasadorek stylu wymienia się Lily Rose-Depp czy influencerkę Emmę Chamberlain.

Popularność „Tired Girl” w dużej mierze napędza TikTok. Od lipca 2025 r. trend funkcjonuje tam jako osobna kategoria, a instruktaże pokazujące, jak uzyskać efekt niewyspania, osiągają ponad 300 tys. wyświetleń każdy. Influencerka Lara Violetta określa tę estetykę mianem „moldy makeup” i podkreśla, że „worki pod oczami są chic, bo trzeba sobie na nie zapracować”. Makijażyści opisują ten styl jako niedbały, zadziorny i autentyczny – alternatywę dla perfekcyjnych wizerunków z Instagrama.

image

Trend makijażowy na Wednesday Addams napędza sprzedaż MAC

Eksperci trendów wskazują jednak, że „Tired Girl” nie ma tak głębokiego zakorzenienia jak subkultury lat 90. Grunge był powiązany z ruchem antysystemowym i wspólnotą, podczas gdy „Tired Girl” należy do tzw. zjawisk „core”, czyli internetowych mikroestetyk takich jak „cottagecore” czy „Barbiecore”. Są one szybkim sposobem komunikowania nastroju lub tożsamości, lecz charakteryzuje je ulotność i podatność na zastąpienie kolejnym wiralowym trendem.

Fenomen „Tired Girl” można również odczytywać jako odpowiedź na presję, z jaką mierzy się pokolenie Z. Badacze wskazują, że młodzi dorośli funkcjonują w realiach niepewnego rynku pracy, zadłużenia studenckiego czy odpowiedzialności ekologicznej, przy jednoczesnej potrzebie realizacji własnych ambicji. Publiczne eksponowanie zmęczenia i autoironiczny humor stają się strategią radzenia sobie z tym ciężarem – manifestem: „jestem wyczerpany, ale żartuję z tego i nie udaję perfekcji”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 00:00
UCE Research: Inflacja głównym źródłem obaw polskich przedsiębiorców
Co najbardziej trapi polskich przedsiębiorców?Shutterstock

Choć inflacja w ostatnich miesiącach wyhamowała, to właśnie ona budzi największy niepokój wśród polskich liderów biznesu. Z raportu UCE RESEARCH i platformy ePsycholodzy.pl „Bieżące lęki i obawy przedsiębiorców 2025” wynika, że obawia się jej aż 39,4 proc. ankietowanych. To wyraźny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdy odsetek ten wynosił 31,3 proc. Inflacja została uznana za najczęściej wskazywane zagrożenie spośród 29 możliwych do wyboru.

Analiza raportu pokazuje, że obawy dotyczące inflacji szczególnie silnie występują wśród przedsiębiorców z miast liczących od 20 do 49 tys. mieszkańców – tam wskazało je 48,1 proc. respondentów. Lęk ten jest częściej zauważalny u osób z wykształceniem wyższym (41,8 proc.), właścicieli firm (46,2 proc.) oraz wśród tych, którzy zatrudniają ponad 250 pracowników (49,5 proc.). Najbardziej obawia się jej branża consultingu i doradztwa strategicznego – aż 52,9 proc. przedstawicieli sektora.

Na kolejnych miejscach listy zagrożeń znalazły się: nieuczciwi klienci (36 proc.), destabilizacja państwa (21,4 proc.), inwigilacja ze strony władzy (18,2 proc.) oraz możliwość konfliktu Polski z krajami spoza UE (14,5 proc.). Na drugim biegunie znalazły się obawy dużo rzadziej wskazywane – m.in. przestępstwa cybernetyczne (2,8 proc.), spowolnienie gospodarcze (3,2 proc.), nowa pandemia (3,2 proc.) oraz globalna wojna mocarstw (3,8 proc.).

Co ciekawe, przedsiębiorcy niemal wcale nie obawiają się sztucznej inteligencji – wskazało ją jedynie 2,4 proc. badanych. Z raportu wynika również, że jedynie 2,2 proc. liderów biznesu zadeklarowało, że nie boi się żadnego z wymienionych zagrożeń, podczas gdy rok wcześniej było to 3,4 proc.. Dla porównania, 0,2 proc. respondentów obawia się kwestii nieuwzględnionych w badaniu, a 4,2 proc. nie potrafiło określić swoich lęków. Wyniki wskazują, że mimo względnej stabilizacji gospodarczej, przedsiębiorcy nadal dostrzegają wysokie ryzyko związane z czynnikami zewnętrznymi, szczególnie inflacją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. wrzesień 2025 06:13