StoryEditor
Rynek i trendy
20.02.2019 00:00

Piękno bez płci tworzy nowe możliwości dla marek

Branża beauty skupia się wokół kwestii różnorodności i równości a płeć zaczyna odgrywać drugorzędną rolę, co oznacza, że nowe możliwości otwierają się dla marek kosmetycznych. Czy następny krok to kosmetyki uniseks?

Bez płci, neutralność płciowa, transpłciowość, trzecia płeć – wszystkie te pojęcia zaczynają być używane powszechnie, a szczególnie widać tę tendencję w świecie piękna, gdzie marki, a nawet kategorie produktów są od dawna zróżnicowane w zależności od płci. Jednak stopniowo zmieniają się stereotypy dotyczące płci w świecie kosmetycznym i stwarzają nowe możliwości dla marek, które starają się kierować do konsumentów w bardziej równy sposób.

Millenialsi, czyli osoby w wieku od 18 do 34 lat to prawdopodobnie pierwsza grupa demograficzna, która odrzuci tradycyjne stereotypy płciowe. Bardziej doświadczeni w używaniu sieci i indywidualiści z natury, korzystają z mediów społecznościowych, takich jak Instagram i Snapchat, aby wyrazić swoją własną markę przez wygląd.

Badania konsumenckie GlobalData potwierdzają ten trend, pokazując, że 61 proc. mężczyzn w wieku 18-34 lat woli być wyjątkowymi i wyróżniać się z tłumu. Kierują się poszukiwaniem wyjątkowości i indywidualnej ekspresji. To oznacza, że młodzi ludzie coraz bardziej odrzucają tradycyjne stereotypy dotyczące płci, zarówno w zakresie piękna, jak i szerszej gamy produktów z nią związanych.

Ważnym krokiem w realizacji idei równości było ogłoszenie w 2016 roku przez markę CoverGirl Jamesa Charlesa jako pierwszego CoverBoya – męskiego ambasadora CoverGirl w wieku zaledwie 17 lat.

Obecnie 20-letni James Charles Dickinson – znany powszechnie jako James Charles, to amerykańska osobowość internetowa, makijażysta i model, który uruchomił swój kanał YouTube, skupiając się na makijażu. 1 grudnia 2015 miał ponad 8,7 mln subskrybentów. W listopadzie 2018 miał ich już ponad 10 mln, a także 827 mln wyświetleń. 

Transpłciowa Caitlyn Jenner dokonała kolejnego przełomu w branży beauty zostając twarzą MAC Comsetics. Jednak społeczna akceptacja ludzi, którzy nie przynależą do swojej płci urodzenia, była powolna. Transgender, czyli idea, że ktoś może się urodzić z niewłaściwą tożsamością płciową i chce ją zmienić, długo uważana była za tabu.

Zmiana w postrzeganiu zmiany płci miała miejsce dopiero wtedy, gdy kilka znanych osób podjęło decyzję o mówieniu o niej. Należą do nich nie tylko były olimpijczyk Caitlyn Jenner, wcześniej znany jako Bruce Jenner, członek słynnej rodziny Kardashianów, ale w Polsce również Anna Grodzka – działaczka społeczna, przedsiębiorca i polityk, zarazem pierwsza otwarcie transseksualna osoba w polskim parlamencie.

Komunikat prasowy MAC Cosmetics o zaangażowaniu Caitlyn Jenner do pracy nad kolekcją szminek utorował firmom kosmetycznym drogę do współpracy z nietypowymi modelami w kampaniach reklamowych.

L'Oréal Paris był jednym z pierwszych, którzy zaangażowali się w kampanię #YoursTrulyTrueMatch, w której uczestniczył bloger i wizażysta 26-letni Gary Thompson, znany również jako "ThePlasticBoy". Wraz z grupą kobiet z całego spektrum różnorodności etnicznej, bloger beauty zachęcał innych mężczyzn do noszenia makijażu i stał się pierwszą męską gwiazdą dużej kampanii kosmetyków, pozując obok Cheryl i Katie Piper.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 18:07