StoryEditor
Rynek i trendy
05.03.2025 09:50

Polki stawiają na rozwój osobisty, wellness i zdrowy styl życia [Badanie]

Czas wolny Polek jest skoncentrowany na osobistym rozwoju, relaksie oraz dążeniu do równowagi w życiu. Wolne chwile kobiety poświęcają na relaks, wybierając różne formy wellness, medytację czy aktywność fizyczną. Aż 50 proc. respondentów podkreśla, że obecnie najbardziej popularnym hobby jest zdrowy styl życia. Co trzecia osoba ceni sobie możliwość skorzystania z masażu.

Jak wynika z badania “Świat współczesnych Polek”, zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń, współczesne kobiety są silne i niezależne, co zauważa 35 proc. respondentów. Dążą do samodzielności zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Według 20 proc. badanych kobiety wykazują większą odwagę, podejmując ryzykowne decyzje oraz stawiają czoła wyzwaniom. 

25 proc. ankietowanych opisuje płeć piękną jako osoby pewne siebie, które w skuteczny sposób realizują swoje cele i ambicje zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. 20 proc. respondentów twierdzi, że współczesne kobiety są coraz bardziej samoświadome i rozumieją swoje potrzeby, pragnienia oraz granice.

40 proc. respondentów zauważa, że kobiety stają się liderkami. Obecność kobiet na wysokich stanowiskach jest inspiracją dla młodszych pokoleń: 25 proc. osób wskazuje, że kobiety na czołowych pozycjach motywują młodsze pokolenia do realizowania ambicji zawodowych, a ich kompetencje miękkie stały się kluczowe w efektywnym przywództwie. Stereotypy, które przez lata ograniczały kobiety do tradycyjnych ról, zaczynają ustępować miejsca nowym rolom. Kiedy młodsze dziewczyny widzą koleżanki na wysokich stanowiskach, zaczynają wierzyć, że same również mogą osiągnąć takie cele. To naśladownictwo siły i ambicji kobiet staje się istotnym narzędziem w walce z normami kulturowymi, które jeszcze niedawno stawiały przeszkody na drodze do kariery – wyjaśnia Aleksandra Skimina, psycholog społeczny.

image
badanie "Świat współczesnych kobiet"
Dlatego też czas wolny Polek jest skoncentrowany na osobistym rozwoju, relaksie oraz dążeniu do równowagi w życiu. Kobiety poszukują aktywności, które pozwalają im nie tylko odpocząć, ale także rozwijać swoje pasje i zaangażowanie społeczne.

W wolnych chwilach 28 proc. respondentów wskazuje, że kobiety cenią sobie czas na relaks, wybierając różne formy wellness (28 proc.), takie jak spa, medytację czy aktywność fizyczną, aby zregenerować siły i zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Aż 50 proc. Polaków podkreśla, że obecnie dla pań najbardziej popularnym hobby jest  fitness i zdrowy styl życia. Aktywności fizyczne, takie jak jogging, joga czy treningi na siłowni, zyskują na znaczeniu. 

Kobiety rozwijają również swoje pasje poprzez sporty ekstremalne (25 proc.), takie jak wspinaczkę czy surfowanie. Te drugie aktywności przyciągają osoby, które szukają adrenaliny i niesamowitych doświadczeń.

45 proc. respondentów wskazuje, że najlepszym upominkiem z okazji Dnia Kobiet jest relaksujący pobyt w SPA. Co trzecia osoba marzy o zorganizowaniu wyjazdu, aby zrelaksować się w naturalnym środowisku, korzystając z dobrodziejstw spa czy glampingu. Tego typu podarunek pozwala na odstresowanie się i zadbanie o swoje samopoczucie. Co trzeci Polak ceni sobie możliwość skorzystania z masażu – wynika z badania. 

Badanie „Świat współczesnych kobiet” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1025 respondentów, metodą CAWI w lutym 2025.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 07:09