StoryEditor
Rynek i trendy
21.06.2017 00:00

Ponad 600 mln zł konsumenci wydali w 2016 r. na żele pod prysznic. 40 mln zł więcej niż rok wcześniej

Rynek żeli pod prysznic wciąż dynamicznie się rozwija – tylko w ostatnim roku na produkty z tego segmentu wydano ponad 621 mln zł, czyli aż o 40 mln zł więcej niż w poprzednim analogicznym okresie. Anna Jarzynka, category management specialist w Nivea Polska, analizuje rynkowe tendencje w kategorii kosmetyków do mycia ciała.

Kategoria kosmetyków do mycia ciała, a konkretnie żeli pod prysznic, była wymieniana przez lata jako jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się na rynku kosmetycznym. Czy ta tendencja się utrzymała?

Tak, ta tendencja zdecydowanie się utrzymała, co potwierdzają wyniki sprzedaży. Rynek żeli pod prysznic wciąż dynamicznie się rozwija – tylko w ostatnim roku na produkty z tego segmentu wydano ponad 621 mln zł, czyli aż o 40 mln zł więcej niż w poprzednim analogicznym okresie. Zgodnie z danymi Nielsena rynek jest mocno skoncentrowany. Produkty trzech największych marek, z wyłączeniem własnych sieci handlowych, odpowiadają za 45,8 proc. całego koszyka w ujęciu wartościowym*.

Jak kształtuje się sprzedaż kosmetyków do mycia ciała w damskiej i męskiej kategorii? Która jest bardziej dynamiczna? Kto kupuje więcej produktów do mycia i kto jest skłonny wydać na nie więcej?

Segment produktów damskich jest odpowiedzialny za zdecydowaną większość wartości sprzedaży wszystkich żeli pod prysznic*. Warto jednak zwrócić uwagę, że mężczyźni w Polsce coraz chętniej sięgają po produkty dedykowane specjalnie dla nich, rezygnując jednocześnie z produktów uniwersalnych. W konsekwencji segment męskich produktów do kąpieli wciąż rośnie, co potwierdzają również dane sprzedażowe. Jeżeli trend wzrostowy się utrzyma, produkty męskie będą w przyszłości bardzo obiecującym rynkiem dla producentów.

Jakie główne trendy kształtują obecnie rynek kosmetyków do mycia ciała? Jakich produktów (konsystencje, zapachy, pojemności itp.) szukają konsumenci? Czego szukają w składzie (kobiety i mężczyźni)?

Przede wszystkim, podobnie jak w innych kategoriach, konsumenci poszukują nowości i zróżnicowanych wariantów produktów pod prysznic i do kąpieli. W obu przypadkach nowości najczęściej związane są z ciekawymi zapachami i konsystencją co potwierdza moda na produkty o konsystencji musów oraz olejki. Między marcem 2016 r. a lutym 2017 r., w obrębie całej kategorii, największą dynamikę rozwoju wartości sprzedaży odnotowały musy (ponad 100 proc.) i olejki (ponad 73 proc.)*. Poszukiwanie nowych wariantów zapachowych związane jest z faktem, że kąpiel przestała pełnić funkcję tylko i wyłącznie higieniczną – jest to także niezastąpiona chwila relaksu i odprężenia.

Produkty do mycia ciała są kategorią pierwszej potrzeby. To oznacza, że są szeroko dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży. Dla drogerii jest to problem, bo muszą mierzyć się z bardzo silną konkurencją. Jak więc powinny budować półkę, żeby przyciągnąć uwagę konsumentów i zarabiać na tym asortymencie?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę konsumentów na tę kategorię. A można to zrobić, wprowadzając interesujące produkty.  Warto postawić na najnowsze trendy i hity sprzedażowe – w dobrym sklepie nie może ich zabraknąć. W marce Nivea, w kategorii żeli pod prysznic są to Nivea Creme Care 500 ml, a w kategorii męskich produktów: Silver Protect, Sport czy Active Clean 500 ml.

*Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska (jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, sklepy chemiczno-kosmetyczne, spożywcze: duże, średnie, małe, kioski, stacje benzynowe), sprzedaż wartościowa w okresach skumulowanych 03.2016-02.2017 i  03.2015-02.2016, segment: żele pod prysznic (z wyłączeniem produktów dziecięcych).

Anna Jarzynka, category management specialist w Nivea Polska

 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 16:07