StoryEditor
Rynek i trendy
09.12.2019 00:00

Poniedziałek 9 grudnia to kulminacja przedświątecznych e-zakupów Polaków

9 grudnia to dzień, w którym Polacy robią najwięcej świątecznych zakupów przez internet - twierdzi Allegro. Według firmy nasi rodacy zostawiają tego dnia w kanale online więcej pieniędzy niż podczas takich festiwali zakupowych jak Czarny Piątek, Czarny Tydzień czy Cyber Monday.

Ten dzień przypada zwykle ok. 12-14 dni przez Wigilią Bożego Narodzenia, w poniedziałek, w tygodniu poprzedzającym tydzień świąteczny. W tym roku będzie to 9 grudnia. W poprzednich latach Polacy, właśnie tego dnia na Allegro blisko dwukrotnie większe zakupy niż zazwyczaj - rok temu w dniu szczytu zakupowego na Allegro kupiono rekordową liczbę 2,6 mln przedmiotów, zaś rok wcześniej 2,16 mln. Przedstawiciele Allegro zastanawiają się, czy w tym roku uda się przebić granicę 3 mln.

Allegro i Mobile Institute zapytały Polaków, jak planują kupować prezenty na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia. Z raportu po tym badaniu można dowiedzieć się, że w 2019 roku na prezenty świąteczne Polacy także wydadzą sporo. Wyższy budżet niż przed rokiem zadeklarowała połowa badanych. Potwierdza to też deklarowana przez nich wielkość budżetu - 482 zł w porównaniu do 451 zł w 2018 roku. W 2017 roku było to średnio ok. 684 zł.

W tym roku najczęściej Polacy na prezent dadzą bliskim przede wszystkim perfumy (rok temu także na topie zakupów prezentowych), ubrania oraz słodycze, kosmetyki i produkty związane z hobby. Co siódmy badany zainwestuje w zakup elektroniki na prezent. Rzadziej rozdawane będą pieniądze i alkohol, nieco rzadziej również książki.

Z badania wynika, że Polacy polubili prezenty składkowe, dzięki czemu obdarowana osoba może otrzymać coś większego i bardziej wartościowego. Na takie prezenty dorzuci się 38 proc. obdarowujących bliskich. Lubimy też personalizowane prezenty. Takie rozważa 42 proc. badanych kupujących prezenty bliskim. Na liście życzeń najczęściej znajdują się: elektronika (zwykle smartfon, smartwatch, konsola), markowe perfumy, markowe ubrania i produkty odpowiadające zainteresowaniom, czyli związane z hobby.

62 proc. badanych deklaruje, że lubi prezenty niespodzianki. 38 proc. zdecydowanie woli mieć listę i otrzymać wymieniony na niej produkt. Co piąty badany spisuje listę życzeń, a w zasadzie świąteczny list do Mikołaja.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 17:26