StoryEditor
Rynek i trendy
27.10.2022 00:00

Prognozy na zakupowy sezon świąteczny 2022

Co roku sezon świąteczny powoduje boom zakupowy, który zaczyna się zazwyczaj już w początku listopada. Sprawdź, jakie są prognozy i przewidywania na ten rok i co skłania konsumentów do kupowania kosmetyków w prezencie.

Serwis parcelLab udostępnił ciekawe wnioski na temat zachowań klientów i klientek w sezonie świątecznym, które mogą pomóc zrewidować sposoby promocji produktów, na których sprzedaży szczególnie zależy sklepowi czy sieci.

Kupujący są 4 razy bardziej skłonni do kupowania produktów zdrowotnych i kosmetycznych online niż wcześniej.

Kategoria Zdrowie i Uroda w końcu na dobre przestaje być domeną sklepów stacjonarnych, kierując się zapotrzebowaniem klientów na możliwość zrobienia zakupów z własnej kanapy. Kupowanie produktów kosmetycznych online stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek – częściowo dzięki inteligentnym narzędziom, takim jak widgety polecające produkty, rozszerzona rzeczywistość do testowania produktów i konsultanci ds. urody dostępni za pośrednictwem czatu na żywo. Sprzedaż napędzają zakupy prezentów, dbanie o siebie i wakacje last minute.

Zakupy w szczycie okresu świątecznego to zazwyczaj prezenty sezonowe.

Przez prezenty sezonowe rozumiemy kalendarze adwentowe, zestawy prezentowe typu koszykowego, limitowane edycje produktów. Odnotowuje się także gwałtowny wzrost rezerwacji wakacyjnych, co oznacza wzrost cen i sprzedaży kosmetyków podróżnych i ochrony przeciwsłonecznej. Tymczasem Pinterest twierdzi, że produkty do samodzielnej pielęgnacji rządzą ich tablicami.

42 proc. konsumentów w USA kupuje teraz produkty zdrowotne i kosmetyczne online.

Te wyniki można ekstrapolować na sytuację w Europie. E-commerce dla zdrowia i urody jest tylko tuż za drogeriami, aptekami i masowymi merchandiserami. Co więcej, klienci, którzy zdecydują się na zakupy online, są zazwyczaj dobrze poinformowani o swoich produktach… i są skłonni zapłacić więcej za jakość.

Wolumen dostaw dla sektora zdrowia i urody wzrósł w 2021 roku o 70 proc.…

Co powinno dać wyobrażenie o tym, jak bardzo rozwinął się e-commerce w tym sektorze. Gdy zbliżamy się do kolejnego szczytowego sezonu, który będzie pierwszym głównie cyfrowym, można spodziewać się, że liczba dostaw będzie rosła i rosła.

…ale 96 proc. marek z branży beauty & wellness nie wysyła spersonalizowanych wiadomości podczas wysyłki.

To zła wiadomość. Wysyłka jest kluczowym etapem podróży klienta od sklepu do otrzymania produktu. To szansa dla sprzedawców e-commerce na nawiązanie kontaktu z klientami, budowanie lojalności i zachęcanie do powtórnych zakupów. Jeśli chcesz, aby Twoje wyniki sprzedaży rosły, spróbuj spersonalizować komunikację podczas wysyłki. Obsługa klienta to klucz do sukcesu w okresie świątecznym.

Czytaj także: Kalendarze adwentowe beauty na rok 2022

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 02:24