StoryEditor
Rynek i trendy
24.08.2018 00:00

[RAPORT] Chciałbym wypróbować krem, zanim go kupię

–   Na miejscu właścicieli drogerii wprowadziłbym testery do wszelkich możliwych kosmetyków, a szczególnie nowości. Możliwość dotknięcia, powąchania, wypróbowania produktu to dziś największa przewaga drogerii stacjonarnej nad sprzedażą internetową – mówi Marek Borowiński, specjalista od zwiększania sprzedaży oraz visual merchandisingu i psychologii koloru.

Jak mówić o nowym produkcie, żeby zwrócić na niego uwagę?

Przede wszystkim trzeba w ogóle mówić. Część marek nie wykorzystuje okazji, żeby zwrócić uwagę na swoje produkty, a przecież nowością jest również zmieniony skład, inna pojemność czy opakowanie. Jeśli nie powiemy konsumentowi, że wprowadziliśmy nowy produkt lub go udoskonaliliśmy, nie będzie o tym wiedział. Po drugie – mówić prosto i zrozumiale, nie posługiwać się językiem branżowym. Jeśli przekaz jest skomplikowany, konsument nie będzie się zagłębiał w niuanse. Wybierze ten produkt, którego działanie szybciej zrozumie. To dotyczy szczególnie branży FMCG. Skuteczny marketing opiera się dziś na prostocie przekazu – spójrz choćby na Instagram. Całą robotę robi tu atrakcyjne zdjęcie opatrzone dobrze dobranymi hasztagami. Szybko i na temat.

Czyli nie chcemy się wysilać, nie jesteśmy dociekliwi?

Jesteśmy, ale bez przesady. To pierwsze zetknięcie się z produktem jest ważne, abyśmy w ogóle zrozumieli, z czym mamy do czynienia, żeby nam się chciało dalej zgłębiać temat. Ja na przykład większości reklam kremów nie rozumiem.

Też miewam z tym problem.

Widzisz, a jesteś kobietą – masz z natury łatwiej. Mężczyźni nie będą się zagłębiać w niuanse dotyczące działania kosmetyków. To nadal nie jest nasze naturalne środowisko.

Wróćmy do nowości, czy to one kręcą dziś rynkiem?

Odniosę się do bliskiej kosmetykom branży mody. W niej 25 proc. konsumentów ślepo podąża za nowościami i trendami. Ponad 50 proc. to ci bardziej zachowawczy, którzy decydują się na zakup w tzw. drugiej fazie, kiedy nowość przyjmie się już na rynku. Wydaje mi się, że z kosmetykami jest podobnie – jeśli trafiliśmy na dobry produkt,  którego działanie nam odpowiada, to po co szukać innego.

O, i tu mówisz jak typowy mężczyzna, to znaczy taki, który jawi się w badaniach marketingowych. Gdy ma swój ulubiony kosmetyk i markę, to potrafi być jej wierny przez lata. Z kobietami jest trochę inaczej.

Fakt, nie jesteśmy tak zanurzeni w świecie kosmetyków jak kobiety, ale każdy, kto spojrzy na społeczeństwo jako całość, zobaczy, że odchodzi się od konsumpcjonizmu. Chcemy dobrze wyglądać, chcemy być modni i wysportowani, ale przede wszystkim chcemy mieć czas i intersujące życie. Spójrzmy, co stało się na rynku pracy – dziś młodzi ludzie uważają, że praca jest dla nich, a nie oni dla pracy. Oni wyraźnie wyznaczają granicę. Mają swój prywatny czas i chcą go spędzać w interesujący sposób. To też zmienia nawyki i podejście do zakupów. Zamiast posiadania kolejnej rzeczy wiele osób woli odłożyć pieniądze na podróże. Zamiast chodzenia po sklepach, wolą spacer z psem, dobrą książkę, sport. Mówi się o energii wymiany – ludzie chcą się czymś dzielić ze sobą, zamiast kupować. 

To w takim razie duże wyzwanie dla tych, którzy żyją ze sprzedaży.

Czyli praktycznie dla wszystkich. Co ciekawe odpowiedzialność nie spoczywa tu przede wszystkim na sklepie czy sprzedawcy. Dzisiaj sklepy pełnią funkcję –  naukowo to zabrzmi – wywoływania impulsu przypomnieniowego w ramach tego, co marka ze swoim produktem zrobiła wcześniej. A wcześniej musi sporo zainwestować w to, żeby konsument poczuł  obietnicę, że dostanie doskonały produkt. Zainwestować na różnych płaszczyznach – w reklamy, w media społecznościowe, w próbki produktów – i z wykorzystaniem wszelkich narzędzi sensorycznych. Kiedy klient wchodzi do drogerii i przebiega wzrokiem po setkach produktów, wyłapuje te, z którymi się zetknął, z którymi miał dobre doświadczenia i które zapamiętał.

Testery do perfum to za mało. Warto je wprowadzić we wszystkich kategoriach. Tutaj ekspozycja w Drogerii Polskiej "Aurora" w Sokołowie Podlaskim. fot. T.Boguta/Fotobunkier

To problem dla nowych firm, które nie mają pieniędzy na marketing i reklamę.

I których właściciele czy szefowie po prostu założyli, że jest dobra koniunktura oraz przestrzeń na nowe produkty. Niestety nie do końca. Rynek jest nasycony. Jest wiele produktów podobnych do siebie, marek, które działają w tej samej kategorii cenowej i właściwie niczym się nie wyróżniają. A uwagę konsumentów przyciąga to, co inne, innowacyjne, co ma swoją historię i pozwala użytkownikowi poczuć się wyjątkowo. Wprowadzając markę na rynek, trzeba szukać dla niej osobowości i kontrastu w stosunku do tego, co już jest na półkach.

Skoro o półkach i o tysiącach produktów mowa – co zrobić już na miejscu, w drogerii, żeby klient kupował więcej?

Trzeba zadbać o tzw. doświadczenia sensoryczne. Ja na przykład chciałbym móc zawsze powąchać krem, zanim go kupię, bo lubię męskie, morskie nuty, nie lubię słodkich. Chciałbym też sprawdzić jego konsystencję, bo nie znoszę, jak się „lepi”. Przecież możliwość dotknięcia, powąchania, wypróbowania produktu to dziś największa przewaga drogerii stacjonarnej nad sprzedażą internetową. Na miejscu właścicieli drogerii wprowadziłbym testery we wszystkich kategoriach kosmetyków, w których to tylko możliwe, nie tylko w perfumach czy kosmetykach do makijażu, gdzie jest to tradycją. U podstaw marketingu leży wzbudzenie zainteresowania, wywołanie potrzeby posiadania. Jeśli chcemy sprzedawać więcej, zarabiać więcej, musimy szukać wszelkich możliwości, żeby zwrócić uwagę konsumenta na ofertę naszego sklepu. Liczy się też efekt nowości. Wygrywają ci, którzy innowacyjne rozwiązania wprowadzają jako pierwsi.

A sama ekspozycja, rozmieszczenie produktów w drogerii? Przyjęło się, że na końcówki regałów trafia to, na co chcemy zwrócić szczególną uwagę.

Tak, końcówki regałów działają dobrze, podobnie jak tzw. regał nachodzeniowy, czyli znajdujący się na końcu alejki na wprost idącego. To najcenniejsze miejsce, bo klient zawsze ma je na linii wzroku, podczas gdy każda półka po prawej czy po lewej stronie walczy o jego uwagę. My, ludzie, mamy widzenie stereoskopowe, charakterystyczne dla drapieżników. Podczas zakupów też „polujemy” i naszą uwagę szczególnie przyciągają rzeczy, które są umieszczone na wprost nas.

Co możemy jeszcze zrobić, żeby zwrócić uwagę na produkty, na których nam szczególnie zależy, choćby na nowości właśnie?

Najprościej i tanim kosztem można zastosować dodatkowe źródła światła. Drogerie są zazwyczaj oświetlone dość intensywnym i równomiernym światem, które nie pozycjonuje żadnych kategorii czy produktów. Wystarczy lekko przygasić określoną przestrzeń, np. sam pas alejki, a dodać halogeny, doświetlając regały, żeby wprowadzić różnorodność i zwrócić uwagę konsumenta na produkty. Klienci znają ten kod choćby ze sklepów odzieżowych. Wystarczy wejść do sklepu znanej sieciówki, zmrużyć lekko oczy i od razu widzimy, że światło jest zróżnicowane. Cała uwaga jest skupiona na produktach.  Światło jest środkiem wyrazu plastycznego, dodaje głębi, przykuwa uwagę. Warto wziąć to pod uwagę.

Coraz więcej kosmetyków można wypróbować w perfumeriach Sephora. Tutaj ekspozycja w salonie w warszawskiej Galerii Mokotow. fot. K.Bochner/WiadomościKosmetyczne

A kolor?

Oczywiście ma ogromne znaczenie. Najsilniej pobudza czerwień – nią warto oznaczać nowości, miejsca promocyjne. Do takich celów świetne połączenia to też czerwony z żółtym, żółty z czarnym.  One „podrażniają” oko, nie da się ich nie zauważyć. Natomiast nie sprawdzą się w tej roli zieleń czy niebieski kolor odbijające krótsze fale świetlne.

Wobblery przy półce – przyciągają uwagę, czy rozpraszają?

Jak najbardziej przyciągają uwagę. Wszystko, co jest umieszczone prostopadle do półki, po prawej, czy po lewej stronie, przyciąga wzrok. „Hit sprzedaży”, „nowość” „super cena” – może to być dowolne hasło, które przeczytam, patrząc na wprost, nie rozglądając się na boki.  Ma szansę mnie zatrzymać, nawet jeśli nie planowałem zakupów.

Wiem, że to się branży nie spodoba, ale na wszelkich konferencjach marketingowych podkreśla się dziś, że marek i produktów jest za dużo na rynku, w każdej kategorii. Konsumenci gubią się w nich, nie potrafią ich wartościować, mają kłopot z podejmowaniem decyzji. Wszelkie oznaczenia porządkujące asortyment, ułatwiające poruszanie się po drogerii i dokonanie wyboru są więc wskazane.

Kto osiągnie sukces?

Ten, kto w dobie odchodzenia od konsumpcjonizmu, zainteresuje klienta swoimi produktami w taki sposób, że nie będzie on czuł się poddawany technikom czy socjotechnikom sprzedaży. I ten, kto będzie umiał mówić do ludzi ich językiem. Trzeba pamiętać, że na rynek jako konsumenci wchodzą młodzi ludzie, wychowani na internecie, w kulturze obrazkowej, którzy przyswajają tylko proste treści i jakkolwiek by to dziwnie nie zabrzmiało, nie są przystosowani do logicznego łączenia faktów. Mają już inaczej rozwinięte mózgi. W związku z tym trzeba szukać innych, prostych, a zarazem intrygujących sposobów komunikacji z nimi. Jestem w stanie sobie wyobrazić, że za jakiś czas nastąpi era wideoetykiet, które naklejone na produkt, będą opowiadały, jak dany kosmetyk działa. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.11.2024 14:43
TOP 10 artykułów listopada 2024: nowy model cenowy The Ordinary, Natura i marki Reckitt Benckiser na sprzedaż
Wiadomości Kosmetyczne

Mniej lub bardziej piękna polska jesień już w pełnym rozkwicie, a na portalu nasi czytelnicy i czytelniczki klikali najczęściej w teksty dotyczące nowatorskiego podejścia do cen marki The Ordinary oraz sprzedaży sieci drogerii Natura i marek należących do Reckitt Benckiser. Co jeszcze Was interesowało?

1. The Ordinary wprowadza model „Choose a Price” – nowatorskie podejście do cen

Marka The Ordinary, znana z nowatorskich pomysłów w branży kosmetycznej, wprowadziła eksperymentalny model cenowy „Choose a Price”. Pozwalał on klientom wybrać jedną z trzech opcji cenowych przy zakupie zestawów kosmetyków, mając na celu wsparcie w radzeniu sobie z rosnącymi kosztami spowodowanymi inflacją.

2. Pelion sprzedaje Drogerie Natura funduszowi Mutares

Pelion S.A., właściciel sieci Natura, 6 listopada 2024 roku podpisał z Mutares SE & Co. KGaA przedwstępną umowę sprzedaży 100% udziałów w Natura Sp. z o.o. Transakcja wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po uzyskaniu zgody UOKiK, Natura stanie się własnością Mutares.

3. Reckitt sprzedaje swoje marki. Pojawili się chętni na zakup aktywów

Koncern Reckitt podjął decyzję o przeglądzie swojego portfolio produktowego i sprzedaży wybranych marek, takich jak Air Wick, Cillit Bang czy Calgon. Firma zamierza skoncentrować się na segmentach związanych z opieką zdrowotną i higieną, priorytetowo traktując marki rozwijające się i generujące wysokie marże, takie jak Mucinex, Strepsils, Gaviscon, Nurofen, Lysol, Dettol, Harpic, Finish, Vanish, Durex i Veet. Działania te mają na celu obniżenie kosztów, uproszczenie struktury organizacyjnej oraz zwiększenie wartości dla akcjonariuszy.

4. Polska wśród najdroższych krajów pod względem cen kosmetyków. Raport Wethrift ujawnia szczegóły

Polska uplasowała się w czołówce najdroższych krajów świata pod względem cen kosmetyków, zajmując 29. miejsce na 32 analizowane państwa. Według raportu Wethrift, ceny popularnych produktów kosmetycznych w Polsce są o prawie 10% wyższe niż średnia światowa.

5. Czy na polskim rynku kosmetycznym jest miejsce na kolejne nowe marki?

Dynamiczny i kuszący wzrostami polski rynek kosmetyczny pokazuje, że jest na nim miejsce na kolejne nowości. Teoretyczne. A jak to wygląda w praktyce? O tym pisze dla nas Małgorzata Włodarczyk, marketer kosmetyczny, doradca dla branży kosmetycznej w obszarze marketingu.

6. Pierwsza drogeria dm Drogerie Markt w Dąbrowie Górniczej – otwarcie 7 listopada

Dąbrowa Górnicza dołączyła do listy miast, w których działa dm Drogerie Markt. 7 listopada otwarto tam pierwszy sklep tej znanej europejskiej sieci, zapewniając mieszkańcom bogaty wybór produktów oraz atrakcyjne promocje.

7. Olej klimatyczny zamiast oleju palmowego. L’Oréal Green Sciences Incubator wspiera innowacyjny projekt hamburskiego start-upu

Colipi, znane z nowatorskich osiągnięć w biotechnologii, zostało wybrane do prestiżowego programu L’Oréal Green Sciences Incubator. Francuski gigant kosmetyczny zapewni start-upowi dostęp do zaawansowanych laboratoriów, wspierając ich wspólne dążenie do realizacji idei zrównoważonego piękna.

8. Ukraińska spółka kosmetyczna ProCare może stać się mocnym konkurentem dla polskich firm

Ukraińska firma ProCare, osiągająca milionowe obroty i posiadająca w swoim portfolio kilka marek, a także specjalizująca się w produkcji kosmetyków w modelu private label, otwiera przedstawicielstwo w Europie i zwiększa eksport na rynki UE. Może stać się poważnym konkurentem dla polskich firm, które rywalizują na rynkach zagranicznych, oferując atrakcyjne ceny i realizując zlecenia kontraktowe.

9. Nie żyje doktor Piotr Koziej

Z wielkim smutkiem zawiadamiamy o śmierci dr. Piotra Kozieja, wybitnego naukowca i cenionego eksperta w dziedzinie farmacji i kosmetologii, który odszedł 22 listopada 2024 roku. Dr Koziej poświęcił swoje życie zawodowe badaniom nad produktami kosmetycznymi i farmaceutycznymi, pozostawiając trwały ślad w branży. Był autorem ośmiu wynalazków i jako pierwszy Polak otrzymał prestiżowy tytuł Safety Assessora, przyczyniając się znacząco do rozwoju kosmetologii.

10. Topowe globalne trendy konsumenckie 2025 według Euromonitor International: jakość, funkcjonalność i wygoda w top czynników decyzyjnych

Raport Euromonitor International na 2025 rok wskazuje, że konsumenci podejmują decyzje zakupowe w sposób coraz bardziej świadomy, kierując się czterema kluczowymi czynnikami: jakością, funkcjonalnością, wygodą i ceną. Z danych wynika, że 52% konsumentów wierzy w poprawę swojego zdrowia w ciągu najbliższych pięciu lat, co wpisuje się w trend „Healthspan Plans” – dążenie do długotrwałego zdrowia i lepszego samopoczucia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
27.11.2024 15:34
Circana: w sezonie świątecznym 2024 r. perfumy są najszybciej rosnącą kategorią na rynku kosmetyków
Świąteczny rynek perfum odzwierciedla zmieniające się potrzeby konsumentów.Ash Edmonds

Zbliżający się sezon świąteczny to czas wzmożonych zakupów, a perfumy zajmują w nim wyjątkowe miejsce. Według raportu Circana, w 2024 roku kategoria zapachów jest najszybciej rozwijającą się w branży kosmetycznej, co czyni ją jednym z kluczowych graczy tegorocznych świątecznych wydatków.

Zgodnie z corocznym raportem U.S. Holiday Purchase Intentions opracowanym przez Circana, ostatni kwartał roku ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży perfum. W tym okresie generowane jest ponad 40% rocznej sprzedaży zarówno w prestiżowych, jak i masowych kanałach dystrybucji. Podczas gdy segment masowy notuje spadki w liczbie sprzedanych jednostek, rynek perfum luksusowych kontynuuje dynamiczny wzrost. Zainteresowanie klientów droższymi produktami o wyższych stężeniach zapachowych zyskuje na sile, co potwierdzają dane z raportu.

Perfumy uplasowały się wysoko na listach zakupowych konsumentów – aż 18% badanych planuje podarować je w formie prezentu. Wynik ten przewyższa inne kategorie kosmetyków i odzwierciedla wzrostowy trend, w którym zapachy zyskują na popularności w porównaniu z poprzednimi latami. W szczególności młodsze pokolenia, takie jak Gen Z i Gen Alpha, wykazują rosnące zainteresowanie produktami zapachowymi. Hashtag #PerfumeTok odgrywa istotną rolę w kształtowaniu ich preferencji, promując dostępne cenowo opcje, takie jak body spraye czy miniaturowe wersje perfum.

Warto podkreślić, że w tym sezonie największą popularnością cieszyć się będą zarówno przystępne cenowo produkty, jak i luksusowe zapachy. Trend ten wskazuje na różnorodność preferencji konsumentów, którzy coraz częściej sięgają po perfumy jako wyjątkowy prezent na święta. Dane Circana jednoznacznie wskazują, że branża perfum ma przed sobą obiecujące perspektywy, a świąteczny okres okaże się kluczowym momentem dla wzrostu sprzedaży w tej kategorii.

Czytaj także: Maximize Market Research: Do 2030 r. wartość rynku perfum i zapachów wzrośnie do niemal 71,85 miliarda dolarów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. grudzień 2024 11:13