StoryEditor
Rynek i trendy
26.05.2023 00:00

Rynek suplementów diety rośnie dwucyfrowo. Wellness & beauty mocnym trendem

Półka z suplementami diety stale się powiększa w sklepach drogeryjnychfot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Rynek suplementów diety rośnie dynamicznie. Jednym z kluczowych jego segmentów są produkty z kategorii wellness & beauty. – Segment wellness & beauty jest niezwykle istotny, bo takie są trendy. Chcemy żyć dłużej, być zdrowsi i lepiej wyglądać – komentuje Bartosz Demianiuk, prezes zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Według źródła IQVIA, światowy rynek suplementów diety osiągnął w 2022 roku wartość 173 miliardów dolarów, natomiast europejski rynek suplementów diety oszacowano na 30 miliardów dolarów. Z raportu PMR „Rynek suplementów diety w Polsce 2022" wynika, że wartość rynku suplementów diety w Polsce w 2022 roku wyniosła 7,7 miliarda złotych, a nominalna dynamika wzrostu wyniosła około 14 proc. pomimo inflacji.

– Ten rozwój rynku w dużej mierze wynika z rosnącej świadomości konsumentów. Nie każdy stosuje zbilansowaną dietę. Wiemy, że brakuje nam składników mineralnych, witaminowych lub roślinnych, które mogą wspomóc organizm, chcemy dłużej i lepiej żyć – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Bartosz Demianiuk, prezes zarządu Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Pomiędzy rynkiem kosmetycznym i rynkiem suplementów diety występuje korelacja. Producenci z obu sektorów dziś muszą odpowiadać na fakt, że konsumenci myślą o swoim wyglądzie przez pryzmat zdrowia.

– Segment wellness & beauty w suplementacji jest segmentem kluczowym i rosnącym. Zatrzymał się nieco w okresie pandemii, kiedy skupiliśmy się na odporności, kiedy branża suplementowa wypełniła także lukę gdy brakowało leków. Teraz segment wellness & beauty znów jest niezwykle istotny, bo takie są trendy. Chcemy żyć dłużej, być zdrowsi i lepiej wyglądać – dodaje Bartosz Demianiuk.

Według najnowszego raportu McKinsey & Company potencjał tego segmentu jest jeszcze niewykorzystany, a granice pomiędzy beauty i wellness będą się zacierać. Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty i usługi kosmetyczne, aby nie tylko dobrze wyglądać, ale także dobrze się czuć. Produkty i usługi inspirowane zdrowym stylem życia warte są blisko 2 biliony dolarów na całym świecie. Branża wellness ma rosnąć na poziomie 10 proc. do 2027 r.  

Czytaj więcej: Rynek kosmetyczny zmieni się diametralnie. Szybciej niż myślicie [RAPORT McKinsey & Company] 

Na rynek suplementów diety wpływają trendy związane z potrzebami konsumentów, z marketingową komunikacją produktów, opakowaniem, ale kluczowe są niezmiennie jakość i bezpieczeństwo produktów.

– Dostęp do wiedzy jest powszechny. Tym bardziej jako branża ogromną wagę przykładamy do edukacji konsumentów – podkreśla.

Czytaj także: Po leki OTC i suplementy diety do apteki albo do supermarketu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
27.11.2023 17:28
Barometr Retail: cena najbardziej decyduje o wyborach konsumentów. Przyszłością aplikacje i model marketplace
Polityka cenowa i nowe kanały sprzedaży e-commerce mają największy wpływ na branżę retail według badania barometr Retailarchiwum redakcji
Omnichannel experience oraz personalizacja to dwa dominujące trendy, które eksperci branży retail uznali za dominujące w kształtowaniu handlu – wynika z ostatniego już w tym roku badania Barometr Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind realizowanego we współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”. Jako najszybciej rosnący kanał sprzedaży analitycy wskazują model marketplace.

Barometr Retail realizowany jest na grupie 79 ekspertów związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. W ostatniej w tym roku fali badania biorący w nim udział eksperci za dwa dominujące trendy kształtujące branżę handlową uznali omnichannel experience (28 proc.) oraz personalizację (25 proc.). Samą sytuację branży w mijającym roku, ponad połowa z nich oceniła jako przeciętną.

Ostatni kwartał tego roku nie przyniósł w opiniach ekspertów zmian, jeśli chodzi o to, jakie czynniki najmocniej wpływają na decyzje konsumentów. Tak jak w poprzednich edycjach Barometru, polityka cenowa była czynnikiem dominującym według 3/4 uczestników badania. Kolejnym obszarem, w którym ankietowani byli zgodni z wynikami wcześniejszych Barometrów jest najszybciej rozwijający się kanał sprzedaży – tu ponownie retailerzy wybrali aplikację mobilną (28 proc.).

Kanałem dystrybucji, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu wśród ekspertów jest marketplace – 25 proc. z nich uznało go za najszybciej rosnący w bieżącym roku. Prognozy przedstawione przez Strategy&Poland sugerują, że do 2027 roku sprzedaż za pośrednictwem marketplace’ów, może odpowiadać za nawet 60 proc. całości sprzedaży w retailu. Co czwarty przedstawiciel firm biorących udział w Barometrze Retail deklaruje, że jego organizacja zainwestowała w rozwój marketplace’u w 2023 roku.

Aplikacje mobilne oraz marketplace, to zdaniem respondentów dwa kanały sprzedaży, które  będą najszybciej rosnąć w 2024 roku – zyskały odpowiednio 30 i 27 proc. wskazań. Poza rozwiązaniami mobilnymi oraz marketplacem, rośnie popularność rozwiązań bazujących na AI – jak wskazują uczestnicy badania, głównie tych związanych z personalizacją (60 proc.). Według największej grupy ekspertów branży handlowej (34 proc.) wszystkie te działania mają za zadanie zwiększyć w nadchodzącym roku liczbę klientów.

 

Wielu retailerów przyznaje, że 2023 rok stanął pod znakiem przetowarowania, wojen cenowych czy nadmiernych obniżek. Niemniej jednak, dobiegający końca czwarty kwartał to czas przemyśleń nad lekcjami z działalności w mijającym roku, niekiedy bolesnymi. Ale teraz przed nami nowe rozdanie, nowe budżety i nowe strategie, aby zdobywać nowych klientów – właśnie to definiuje jako kluczowy cel na 2024 rok najwięcej respondentów Barometru Retail 

– powiedział Tomasz Woźniak, CEO & Partner w Future Mind

 

Według uczestników badania sytuacja branży retail w kolejnych 12 miesiącach będzie podobna do tegorocznej. Sprzedaży online nie napędza już lockdown, a czynniki takie jak wysoki poziom inflacji czy dyrektywa Omnibus, studzą zapał klientów i stawiają marketerów przed ciężkim zadaniem tworzenia zupełnie nowych strategii.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.11.2023 12:18
Rosną wydatki na kosmetyki w internecie
W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło kosmetyków online.Shutterstock
Konsumenci wydają coraz więcej na kosmetyki. I nie jest to tylko wynik wzrostu cen – wynika z badania Mobile Institute. O ile wzrosła wartość koszyka zakupowego?

Konsumenci pozostawiają w kasach sklepów i e-sklepów niemałe kwoty za zakupy kosmetyków. Z badania Mobile Institute „Kanały dystrybucji kosmetyków 2023” przeprowadzonego dla wiadomoscikosmetyczne.pl wynika, że 32 proc. kupujących wydaje średnio jednorazowo (niezależnie od kanały sprzedaży) 201-300 zł. Tyle samo deklaruje, że przeciętnie zostawiają w sklepie od 151 do 200 zł. 15 proc. wydaje od 51 do 100 zł.

Coraz więcej osób kupuje kosmetyki przez internet. W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło produktów beauty online. Rośnie też wartość e-koszyka – średnio  o 27 zł rok do roku.

Czytaj także: Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej

Częściowo to efekt inflacji, ale w dużej mierze generalnie przeniesienia zakupów beauty do Internetu.  Największe koszyki zakupowe należą do mężczyzn, konsumentów dojrzałych 45+ lat, ale i zenialsów, osób zamożnych, kupujących świadomie, hurtowo i dla przyjemności – komentuje Katarzyna Czuchaj- Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. Perfumy, produkty specjalistyczne, których nie można kupić w innym miejscu oraz produkty w promocji – to najczęściej wkładane do e-koszyków zakupy internautów z kategorii beauty.

Internauci zapytani za co przede wszystkim cenią, lubią e-zakupy wymieniają wiele atutów, które wydają się być dla nich tak samo ważne. Przede wszystkim są to jednak: możliwość robienia zakupów przez całą dobę i 7 dni w tygodniu (41 proc.)., niskie ceny (39 proc.), szeroki wybór produktów i marek (39 proc.), promocje (38 proc.), wygodna dostawa, np. do automatu paczkowego 38 proc.

image

Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023", Mobile Institute dla wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023

FOTO: Mobile Institute

Badanie Mobile Institute zostało przeprowadzone na panelu 1000 internautów w sierpniu 2023 r. Raport, wraz z wynikami rankingu Drogeria Roku 2023, został zaprezentowany podczas organizowanego przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych Forum Branży Kosmetycznej, ktore odbyło się 19 października br.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2023 04:40