StoryEditor
Rynek i trendy
18.06.2019 00:00

Sieciowe sklepy z kosmetykami podbijają rynek

Branża kosmetyczna rośnie wraz z rozwojem nowoczesnych sieci oferujących różnorodne produkty i nowe doświadczenia zakupowe. Ważne znaczenie w tym procesie odgrywają marki własne, czyli produkty dedykowane sieciom na wyłączność.

To, że ostatnie lata upłynęły pod znakiem intensywnego rozwoju branży kosmetycznej, potwierdzają badania agencji doradczej Deloitte. Wielkie koncerny międzynarodowe konkurują z licznymi krajowymi manufakturami, co ma swoje odzwierciedlenie również we franczyzie – rodzime systemy kontrolują co najmniej połowę tego rynku. Franczyzę w branży kosmetycznej cechuje stabilny rozwój. Oprócz znanych systemów franczyzowych o ugruntowanej pozycji pojawiają się nowe sieci sklepów lub punktów sprzedaży m.in. w formie wysp handlowych. Jednym z głównych czynników, który odpowiada za powodzenie biznesowe tych konceptów, jest gwarancja szerokiej oferty produktów marki własnej.

Franczyza sklepów firmowych

Zainteresowanie franczyzą w sklepach z kosmetykami, które od tradycyjnych drogerii różnią się tym, że w większości trzon oferty stanowią kosmetyki jednej marki i nie ma w nich artykułów chemii gospodarczej, wyraźnie rośnie od 2016 roku. To takie koncepty jak np. sieć Ziaja dla Ciebie czy Stara Mydlarnia. Franczyza sklepów firmowych stała się nieodłączną częścią polskiej branży kosmetycznej.

Takich placówek szybko przybywa. Przykładowo sieć Ziaja dla Ciebie, która zadebiutowała na rynku w 2012 roku, liczy obecnie ponad 200 sklepów. Interesującym przykładem jest też działająca od 2004 roku sieć sklepów Silcare, która sprzedaje wyłącznie produkty swojej marki. Jej organizator planuje, że do końca 2019 roku pod szyldem Silcare będzie działać około 30 punktów.

Kosmetyki naturalne od polskich producentów

Omawiany segment rynku wyróżnia się też tym, że dominującą pozycję zajmują polskie firmy – manufaktury, w których produkcja odbywa się również metodą ręczną. To firmy, które specjalizują się w produkcji kosmetyków naturalnych – takie jak wspomniana już wyżej Stara Mydlarnia, Mydlarnia u Franciszka, Phenomé czy Organique, które otwierają własne punkty sprzedaży. Ten segment rynku cechuje duża dynamika rozwoju. Pomaga w tym utrzymujący się wśród konsumentów trend zdrowego stylu życia.

Makijaż i zapachy

W segmencie kosmetyków kolorowych również dominują systemy franczyzowe oparte o sprzedaż produktów danej marki, np. Golden Rose, NeoNail, czy Semilac. Kosmetyczny rynek dopełnia oferta perfumerii, które również rosną we franczyzie. To m.in. sieć sklepów Quality Missala oraz koncepty działające w formacie wysp handlowych – Eyfel Perfumum, Sorvella i Refan Polska.

Mówiąc o franczyzie kosmetycznej nie wolno pominąć też tradycyjnych sieci drogerii, które zbudowały silne marki kojarzące się z jakościową ofertą, atrakcyjnymi cenami i profesjonalną obsługą – to takie sieci jak np. DP Drogerie Polskie, Drogerie Jasmin czy Natura oferująca partnerom współpracę w systemie agencyjnym.

Przed nami kolejne lata rozwoju sieci sklepów z kosmetykami. Szacuje się, że w 2021 roku rynek kosmetyczny będzie wart 20 mld zł. Zakładając, że gospodarka pozostanie na ścieżce wzrostu, w dobrej kondycji będzie też branża kosmetyczna. Z kolei wraz ze wzrostem zamożności naszego społeczeństwa, Polacy będą kupować więcej kosmetyków. Wzrośnie sprzedaż droższych produktów. Kolejny kierunek rozwoju wyznacza też wzrost zapotrzebowania produktów dla seniorów, który jest konsekwencją zmian demograficznych.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 11:31