StoryEditor
Rynek i trendy
30.11.2018 00:00

Składniki naturalne i pochodzące z jedzenia - oto najnowsze trendy w pielęgnacji włosów

Globalny rynek kosmetyków do włosów stara się uzyskać taką samą dynamikę rozwoju w ostatnich latach, jak inne sektory beauty - zwłaszcza pielęgnacja skóry i make-up. Jego potencjał rośnie, a eksperci określają kluczowe trendy w pielęgnacji włosów.

Producenci środków do pielęgnacji włosów skupiają się na tym, aby uwzględnić wszystkie typy i tekstury włosów, odpowiadając na indywidualne potrzeby konsumentów. Ważne jest innowacyjne podejście do formuł, dostawy i samego doświadczenia zakupowego.

W Wielkiej Brytanii rynek kosmetyków do włosów zmalał o 4,5 proc. w 2017 roku, ale rok później do czerwcu 2018 odnotowano już jego wzrost o 2,8 proc. do 1,2 mld funtów, podał Euromonitor International. W wymiarze globalnym rynek pielęgnacji włosów w 2018  roku według szacunków powinien wzrosnąć o 5 proc. do wartości  78,9 mld dol. – podaje to samo źródło.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi jakie składniki są w ich jedzeniu, napojach czy w produktach używanych w celach kosmetycznych, dlatego wzrasta zainteresowanie składnikami naturalnymi i opartymi na jedzeniu. Użycie takich składników, które są bogate w antyoksydanty może być pozycjonowane, aby pomóc chronić włosy i zmniejszyć szkody wywołane zanieczyszczeniem. Jedzeniowe i bogate w antyoksydanty składniki to jeden z trendów, które wkroczyły do świata beauty - z kuchni.

Zależność pomiędzy jedzeniem a urodą ma długą historię, ale tworzenie formuł preparatów do pielęgnacji włosów z jedzeniowymi składnikami ma oddziaływać na tych, którzy szukają bardziej naturalnych produktów beauty, często z certyfikatem organiczności. Szczególnie młodsi konsumenci domagają się transparentnego składu kosmetyków i łączą to, co jedzą ze swoim wyglądem. Marki powinny wzmocnić to postrzeganie podkreślając użycie modnych składników, które są łączone z lepszym wyglądem skóry i włosów i wykorzystać ich specyficzne właściwości. Witaminy i minerały również są mile widziane.

Wykorzystanie roślinnych i ziołowych ekstraktów przeciwko zanieczyszczeniu powietrza w pielęgnacji włosów też ma duży potencjał. Ochrona i odbudowa włosów, które cierpią na stresującym stylu życia współczesnych ludzi, Modne jest oświadczenie „anti-pollution”, czyli informacjach, że produkt pomaga usunąć zanieczyszczenia w sposób bardziej skuteczny.

Poza ochroną włosów, marki powinny zawrzeć naturalne remedium, które pomoże oczyścić nie tyko włosy z zanieczyszczenia i toksyn, ale i skórę głowy. Zanieczyszczenie jej może prowadzić do nadbudowy martwych komórek a nieoczyszczona tłusta skóra głowy do łupieżu. Dlatego preparaty ze składnikami o antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych właściwościach są również poszukiwane. W trendach są preparaty wpływające na właściwe krążenie krwi, które pomaga utrzymać zdrowe włosy i skórę głowy chroniąc ją przed swędzeniem, infekcjami czy coraz słabszymi i cieńszymi włosami.

Składniki, które są chętnie wykorzystywane w najnowszych trendach pielęgnacji włosów to różowa sól, moringa, hinduski kwiat lotosu, śliwka kakadu i kurkuma.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 07:50