StoryEditor
Rynek i trendy
03.11.2017 00:00

Starzejące się społeczeństwo odmieni oblicze rynku kosmetycznego

Premiumizacja i starzejące się społeczeństwo. Te dwa czynniki w ciągu najbliższych 5 lat zawładną rynkiem kosmetycznym - wynika z badań Euromonitor International.

- Rynek kosmetyczny czeka nieuchronna premiumizacja - tłumaczył Georgij Grebinskij, research manager w firmie Euromonitor International.

W ciągu najbliższych 5 lat skumulowany roczny wskaźnik wzrostu dla segmentu "beauty and personal care" w Polsce wyniesie około 3,1 proc. Z kolei segment "retail tissue ang hygiene" będzie rósł o 2,3 proc. rocznie.

Zdaniem ekspertów, główną przyczyną rozwoju będzie bogacenie się społeczeństwa. - Dochód rozporządzalny w polskim gospodarstwie domowym wzrośnie o 18 proc. To dobrze wróży na przykład rynkowi kosmetyków - tłumaczył Grebinskij.

Zdaniem przedstawiciela Euromonitora, w 2021 roku w Polsce będzie o prawie 10 proc. więcej gospodarstw domowych dysponujących budżetem na wydatki od 15 do 45 tys. dolarów rocznie. Jednocześnie zwiększy się grupa najbogatszych - w 2021 roku należeć będzie do niej 6 proc. populacji, czyli o ponad 7 proc. więcej niż obecnie.

Producenci będą musieli dostosować się do nowych warunków. Proces starzenia się społeczeństwa sprawi, że bardziej popularne staną się m.in. kosmetyki przeciwzmarszczkowe.

Z drugiej strony, negatywnie na wartość rynkową przełoży się wzrost ceny produktów kosmetycznych. Jego wpływ zostanie jednak zminimalizowany przez rosnące potrzeby społeczeństwa. Jak ocenia Grebinskij, to efekt postępującej premiumizacji rynku. Polacy chcą stosować kosmetyki charakteryzujące się wysoką jakością, a dzięki stale rosnącym dochodom, będą mogli sobie na nie pozwolić.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.07.2025 16:37
UCE Research: Promocje w handlu rosną, ale drogerie i apteki zniżkują – analiza rynku za I półrocze 2025
Liczba promocji spada w drogeriach.Agata Grysiak

W pierwszym półroczu 2025 roku sieci handlowe w Polsce przeprowadziły blisko 620 tys. promocji, co oznacza wzrost o 14,5 proc. względem analogicznego okresu 2024 roku – wynika z analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Skala wzrostu jest większa niż ta odnotowana w całym ubiegłym roku, kiedy promocji było więcej o 12,5 proc. rok do roku. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2024 roku wzrost wyniósł 9 proc.

Eksperci podkreślają, że tak dynamiczny przyrost aktywności promocyjnej to efekt otwarcia rynku po okresie wysokiej inflacji i ograniczonej siły nabywczej konsumentów. W odpowiedzi na trudne warunki z lat 2021–2023, gdy liczba promocji w niektórych miesiącach spadała nawet dwucyfrowo rok do roku., sieci handlowe zdecydowały się na ofensywę w gazetkach reklamowych i kanałach online, aby przyciągnąć klientów z powrotem.

Analizując dane za pierwsze półrocze, widać wyraźnie, że większość formatów handlowych zwiększyła liczbę promocji, jednak wyjątek stanowią drogerie i apteki. W tym segmencie odnotowano spadek liczby promocji o 9,6 proc. rok do roku. To jedyny ujemny wynik w całym zestawieniu, co wskazuje na odmienną strategię działania tej części rynku.

Spadek aktywności promocyjnej w drogeriach i aptekach analitycy tłumaczą presją marżową oraz mniejszą elastycznością cenową niż w przypadku segmentu spożywczego czy FMCG. Dodatkowo, rynek leków OTC (dostępnych bez recepty) charakteryzuje się dużą sezonowością i mniejszą wrażliwością konsumentów na promocje, ponieważ decyzje zakupowe częściej opierają się na zaufaniu do marki i skuteczności produktu.

Zamiast masowych promocji, drogerie inwestują obecnie w programy lojalnościowe oraz personalizowane oferty. Te działania, choć mniej widoczne w tradycyjnych kanałach, takich jak gazetki promocyjne, mogą w dłuższej perspektywie przynosić wyższe zaangażowanie klientów i lepsze dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
24.07.2025 15:30
System kaucyjny od A do Z. Wszystko, co musisz o nim wiedzieć
System kaucyjny od A do Z (fot. Tomra)Tomra & wiadomoscihandlowe.pl

Systemu kaucyjny w Polsce startuje już 1 października 2025. Dlatego przygotowaliśmy "alfabet systemu kaucyjnego", czyli wszystkie najważniejsze informacje dla właścicieli i pracowników sklepu, jak i dla konsumentów. To pierwszy artykuł w ramach naszego nowego cyklu szkoleniowo-informacyjnego o czekającej nas rewolucji opakowaniowej.

Paweł Mikos
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. lipiec 2025 14:10