StoryEditor
Rynek i trendy
01.03.2015 00:00

W podróżnym formacie

Drogeria Mediq, znana powszechnie jako Europejska – słyszał o niej każdy producent kosmetyków. A jak nie słyszał, natychmiast powinien zastanowić się, co z jego wywiadem biznesowym jest nie tak. Ponad 400 metrów tuż przy wejściu do Galerii Krakowskiej – najpopularniejszego centrum handlowego w Krakowie. Setki produktów kosmetycznych, znakomite kierownictwo i obsługa, kooperacja z apteką, do której trzeba przejść przez drogerię – to przepis na sukces tego miejsca.

Przez Galerię Krakowską codziennie przepływają tłumy klientów. To miejscowi, którzy idą po zakupy do modnych butików, ale przede wszystkim przyjezdni, bo Galeria Krakowska jest przyklejona do Dworca Głównego PKP i połączona z nim tunelem. Ktokolwiek przyjeżdża do Krakowa koleją, musi tu trafić. Stąd prowadzą wyjścia do tramwajów, autobusów, do dworca PKS, a ponad 270 butików kusi swoją ofertą.
Klientów galerii zaraz przy wejściu od ulicy Pawiej witają dwa szyldy drogerii i apteki Mediq. Żeby dostać się do apteki trzeba przejść przez drogerię. Obie placówki działają od ośmiu lat, każda na własny rachunek, łączy je tylko wspólne wejście. Obie do niedawna zarządzane były przez grupę APC Pharma. W połowie 2013 roku trafiły do Penta Investments – właściciela aptek Dr.Max, który sukcesywnie zmienia szyldy i wystój przejętych obiektów. Obecnie do sieci Dr. Max należy blisko 300 aptek. Drogeria Europejska pozostaje wśród nich jedynym „rodzynkiem”. Nowy właściciel mocno analizuje jej działalność. Iwona Kępa, kierowniczka drogerii, ma nadzieję, że jeśli nadejdą zmiany to tylko na dobre. – Przynosimy zyski, mamy klientów, mimo bardzo dużej konkurencji otaczających nas perfumerii i drogerii – podkreśla.
Przyjezdni klienci to wyzwanie
Lokalizacja drogerii determinuje jej styl i charakter. – Większość klientów wpada tu przy okazji, z walizką, na szybko, bo spieszą się do  pociągu. Staramy się więc tak poukładać sklep, żeby działy były usystematyzowane, a robienie zakupów wygodne i szybkie. Sprzedajemy dużo produktów w mniejszych pojemnościach, wszystko musimy mieć w formacie podróżnym – mówi pani Iwona. Są też stali klienci. Tych widać po gazetkach, z którymi przychodzą skuszeni promocjami (9 tys. egzemplarzy gazetek reklamowych trafia co miesiąc do okolicznych mieszkańców). W drogerii pracuje 15 osób. Wszystkie mają zajęcie. Szczególnie w weekendy sklep przeżywa oblężenie. Choć klientki mają bardzo dużą wiedzę, nadal chętnie korzystają z pomocy personelu przy zakupach. – Nie zdarzało się kiedyś, żeby klientki interesowały się składem kosmetyków, dziś wręcz studiują etykiety pod kątem dozwolonych i niepożądanych składników. To również dla nas jest wyzwanie, musimy cały czas podnosić swoje kompetencje. Nadal jesteśmy proszone o poradę, panie chętnie korzystają z naszej pomocy i myślę, że to jest również naszym atutem. U nas konsultantki są cały czas do dyspozycji – mówi pani Iwona. Chciałaby, żeby producenci przeprowadzali więcej szkoleń. – Jest ich zdecydowanie mniej niż bywało kiedyś – dodaje.
Promocje tak, ale nie tylko
Na półkach Europejskiej jest ok 25 tys. produktów. Kosmetyki ze wszystkich kategorii, masowe i profesjonalne. Te ostatnie cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. – Klientki szukają czegoś więcej niż podstawowa pielęgnacja i my staramy się im to zaoferować. Chętnie nawiązujemy kontakty z markami, których nie ma w sieciowej konkurencji – podkreśla pani Iwona. –Zarazem jednak przyznaje, że obecnie sprzedaje się dużo więcej produktów tańszych marek, a klienci już od progu pytają o promocje. Dlatego w drogerii Europejskiej jest cały przekrój produktów od znanej wszystkim Ziai (jest dostępna w bardzo szerokiej ofercie) przez niszowe produkty z Iwonicza-
-Zdroju i Rabki po serie Babuszki Agafii i Natura Siberica z Rosji, które zostały wprowadzone na wyraźne życzenie klientek i robią prawdziwą furorę. – Miałyśmy bardzo dużo zapytań o te produkty, weszły najpierw na próbę i szybko na stałe, bo znikają z półek – opowiada kierowniczka drogerii. Na amatorów kosmetyków z półki premium, z pogranicza dermokosmetyków i produktów gabinetowych, czekają m.in. np. Yonell, Biomaris. Wyżej pozycjonowane cenowo marki, jak Pupa, Artdeco, Revlon znajdziemy też w strefie makijażu. Ta kategoria, mimo dużego udziału przypadkowych klientów, robi znaczną część obrotów drogerii. Wydzielona strefa z szafami ekspozycyjnymi znajduje się tuż przy stanowisku kasowym, przy wejściu.
Kooperacja z apteką, nie konkurencja
Połączenie drogerii z apteką, zdaniem pani Iwony, przynosi korzyści. – To działa w dwie strony, klient, przechodząc do apteki przez naszą salę, zazwyczaj coś jeszcze zauważy. I odwrotnie, idąc po kosmetyki, przypomina sobie, że czegoś mu brakuje z apteki. Myślę, że jest to obopólna korzyść – mówi. Asortymentem placówki nie konkurują ze sobą. W aptece również jest rozbudowana oferta kosmetyków, ale tylko marek, które skupiły się na tym kanale sprzedaży. – Staramy się nie powielać asortymentu. To byłoby tylko zdublowanie magazynu, a nie zwiększanie sprzedaży – tłumaczy Iwona Kępa. n
Tekst i zdjęcia Katarzyna Bochner


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.07.2025 14:30
Korea Południowa wyprzedza USA i zostaje drugim największym eksporterem kosmetyków na świecie
K-beauty coraz bardziej rządzi światem.K. Bochner

Korea Południowa zajęła drugie miejsce w globalnym eksporcie kosmetyków, wyprzedzając Stany Zjednoczone i ustępując jedynie Francji – wynika z najnowszych danych Koreańskiego Stowarzyszenia Handlu Międzynarodowego (KITA). W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku Korea wyeksportowała kosmetyki o wartości 3,61 mld dolarów amerykańskich, podczas gdy USA osiągnęły wynik 3,57 mld dolarów. To pierwszy raz w historii, gdy Korea Południowa wyprzedziła Stany Zjednoczone w tym segmencie rynku.

Już w 2024 roku Korea wykazywała silny wzrost w eksporcie kosmetyków, osiągając wartość 10,3 mld dolarów i wyprzedzając Niemcy, co pozwoliło jej zająć trzecie miejsce w rankingu światowym. Wzrost ten był znacznie szybszy niż u konkurencji – eksport koreańskich kosmetyków wzrósł o 20,3 proc. rok do roku, podczas gdy Francja odnotowała 6,3 proc., a Stany Zjednoczone zaledwie 1,1 proc. W samym kwietniu 2025 roku Korea osiągnęła miesięczny eksport przekraczający 1 mld dolarów.

Wzrostowi eksportu sprzyjają zwłaszcza rynki wschodzące w Europie i na Bliskim Wschodzie. W okresie od stycznia do maja 2025 roku eksport do Polski zwiększył się aż o 121 proc. rok do roku, osiągając wartość 111,8 mln dolarów. Znaczący wzrost zanotowano również w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich – o 74 proc., do poziomu 99,3 mln dolarów.

Za sukcesem koreańskiego sektora kosmetycznego stoi ekspansja tzw. K-beauty, napędzana przez innowacyjność, przystępne ceny oraz skuteczny marketing cyfrowy. W miarę jak dojrzałe rynki stabilizują się, południowokoreańskie marki zdobywają pozycję w nowych regionach, takich jak Europa Wschodnia i Bliski Wschód, co znacząco wpływa na globalną pozycję Korei w handlu kosmetykami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Makijaż
02.07.2025 12:51
Lato 2025: oto cztery dominujące trendy w makijażu, dominujące w social mediach
W tym sezonie rzęsy odpoczywają od warstw tuszu IG Hailey Bieber

To, co zwraca przede wszystkim uwagę to fakt, że latem 2025 towarzyszyć nam będzie makijaż lekki, subtelny, zrobiony prawie "od niechcenia". Pożegnaliśmy mocny, wyrazisty róż na policzkach, jaki towarzyszył nam ubiegłego lata. Teraz – jak się wydaje –​ do łask powrócił make up bardziej minimalistyczny, skupiony na pielęgnacji skóry i ochronie jej przed promieniowaniem słonecznym.

Trendy (także te widoczne na social mediach) wskazują, że tego lata będziem skłaniać się ku makijażowi “noszalnemu”, bez mocno zarysowanych brwi, rzęs czy ust. Konsumentki szukać będą kosmetyków, pozwalających na pielęgnowanie skóry, skupienie się na jej zdrowym blasku i minimalizmie. 

Trend 1. Kremy koloryzujące z filtrem SPF

Dermatolodzy od dawna podkreślają, że najlepszą rzeczą, jaką można zrobić dla stanu swojej skóry, jej jędrności, gładkości i jak najpóźniejszym tworzeniu się zmarszczek, nie są zabiegi typu botoks czy wypełniacze, ale codzienne używanie kosmetyków z filtrem SPF. Taki trend od bardzo dawna obecny był w kosmetykach z Azji (głównie koreańskich), teraz zaczyna się coraz powszechniej przebijać do świadomości konsumentek na Zachodzie. 

Tradycyjne kremy przeciwsłoneczne i filtry SPF kupowało się najczęściej przed wyjazdem na wakacje – były one przeważnie albo zbyt tłuste, albo zbyt białe, aby nadawały się do noszenia na co dzień pod makijaż. Dlatego teraz prawie każda marka kosmetyczna wypuszcza swoją odpowiedź na ten problem: pigmentowane kremy z filtrem SPF.

Jednym z największych błędów w makijażu, jakie zauważam, jest to, że ludzie nie stosują filtrów SPF pod makijażem – podkreśla Charlotte Tilbury. – Bardzo ważne jest, aby stosować filtr SPF każdego dnia, nawet gdy na zewnątrz nie jest słonecznie, dlatego stworzyliśmy bazę podkładów z UV – dodaje popularna brytyjska specjalistka od makijażu i twórczyni marki.

Na wzrost tego trendu wpływa niesłabnąca popularność K-beauty, co przekłada się też na letnie trendy w make-upie. Nacisk kładziony jest na ochronę skóry i jej pielęgnację. 

W porównaniu z popularnymi do tej pory kremami BB lub CC, lekko napigmentowany krem z filtrem SPF jest lżejszy, zapewnia przy tym bardziej naturalny wygląd zgodny z trendem “no make-up, Dodatkowo, w przeciwieństwie do większości baz, im częściej się go stosuje, tym lepsze jest działanie na wygląd i kondycję skóry – zapobiegając przebarwieniom i zaczerwienieniom.

Trend 2. Oko w chłodnej oprawie

Po raz kolejny wraca nostalgia do początku lat 2000 – do łask powrócić mają kolory białe, lawendowe, błękity. “Tym razem jednak nie w wydaniu Paris Hilton, ale bardziej Hailey Bieber” – zaznacza portal theindustry.beauty.

Chociaż lodowo-chłodne cienie do powiek były niesamowicie popularne pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku XXI wieku, często były one kredowe, trudne do roztarcia – dodaje Tilbury.

Teraz, dzięki nowym formułom kosmetyków i technikom makijażu, “chłodne” oko na tle czystej cery i neutralnych ust może wyglądać elegancko i gustownie. Dla osób, które nie są przyzwyczajone do chłodnej kolorystyki makijażu, specjalistki mają wiele rad na włączenie nowych tonacji do dotyczasowych rutyn – np. zamiana ciepłych czy złotych odcieni na kolorystykę inspirowaną szarością, albo łączenie ich.

Trend 3. “Niewidzialne” rzęsy

Subtelne, prawie niezauważalne rzęsy stały się największym trendem tego lata. Noszenie makijażu pozbawionego maskary może budzić obawy u wielu osób – jednak jedno jest pewne: grube warstwy tuszu do rzęs i efektowne wachlarze sztucznych rzęs zdecydowanie nie są już na topie.

Makijażystka Mira Parmar określa ten trend jako „minimalistyczny look pozbawiony maskary lub z ledwo co widocznymi rzęsami”, który stał się hitem na czerwonych dywanach. Polubiły go takie gwiazdy, jak Zendaya, Sophie Turner, Hailey Bieber i Lily-Rose Depp.

– Ten niewymuszony styl daje rzęsom tak bardzo potrzebną przerwę od ciężkich produktów, wygląda naturalnie elegancko i oszczędza czas, dzięki czemu idealnie pasuje do estetyki „clean girl” – tłumaczy Parmar.

Jej zdaniem to może stać się czymś więcej, niż tylko sezonowym trendem. “To oznacza zmianę w kierunku naturalnego piękna i makijażu, który opiera się na autentyczności, minimalizmie i dbaniu o siebie” – dodaje ekspertka.

Trend 4. Usta bez (ostrych) granic

Mocne, zdecydowanie obrysowane konturówką usta o idealnym kształcie przestają być modne. Teraz na topie są usta o miękkim obrysie, “rozmyte”, pozornie nonszalanckie i subtelnie zaznaczone – zgodne z zasadami paryskiego szyku. 

Zdaniem specjalistek od makijażu, zmierzamy obecnie w kierunku bardziej transparentnych metod krycia, gdzie usta zaznaczone konturówką wypełnia się jedynie błyszczykiem. Naturalnie wyglądające usta, z lekkim połyskiem – to trend rosnący w bardzo szybkim tempie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 14:44