StoryEditor
Rynek i trendy
03.08.2017 00:00

W Stanach Zjednoczonych rynek kolorówki spowolnił

Rynek kosmetyków kolorowych w Stanach Zjednoczonych odnotował w tym roku mniejszy wzrost niż w roku ubiegłym. Z badań firmy Mintel wynika, że powodem jest trend do stosowania uproszczonych procedur w makijażu. W efekcie wszystkie segmenty kosmetyki kolorowej – makijaż ust, twarzy i oczu – rosły w tym roku o ok. 2 pkt. proc. wolniej w porównaniu do roku 2016*. Obecnie cały amerykański rynek kolorówki jest wyceniany na 11 mld dol.

Badanie pokazało, że zaciera się granica między makijażem a pielęgnacją. Dla amerykańskich konsumentek ważne są oświadczenia producentów kolorówki o przeciwstarzeniowych lub nawilżających funkcjach kosmetyków makijażowych (44 proc. wskazań). Oczywiście wiek kobiety odgrywa istotną rolę w korzyściach, których poszukuje ona wybierając ten a nie inny kosmetyk do makijażu. Ich użytkowniczki w wieku 55+ są najbardziej zainteresowane produktami z oświadczeniami o działaniu przeciw starzeniu się skóry (68 proc. w porównaniu do 18 proc. kobiet w wieku 18-34 lata), podczas gdy osoby w wieku 18-34 lata częściej szukają produktów leczących trądzik (24 proc. vs 2 proc. w przypadku kobiet 55+), przeznaczonych do skóry wrażliwej (23 proc. vs 9 proc.) lub minimalizujących widoczność porów (23 proc. vs 11 proc.).

Okazuje się jednak, że kobiety w każdym wieku tak samo entuzjastycznie podchodza do makijażu, który tworzy wrażenie nieskazitelnej skóry. Więcej niż jedna czwarta przyznała, że jest zainteresowana makijażem, który wyrównuje koloryt (28 proc. kobiet 18-34 i 29 proc. kobiet 55+).

Badanie Mintela pokazało też, że mimo tych oczekiwań, rynek kosmetyków kolorowych w tym roku doświadczy raczej umiarkowanych wzrostów. Powodem jest oferta produktów, które nie pasują do obecnego trendu. Spowolnienie odnotowały zwłaszcza segmenty błyszczyków, bronzerów i cieni do oczu. Na ich ożywienie, według ekspertów firmy badawczej, mogłoby wpłynąć dodanie do ich właściwości istotnych korzyści pielęgnacyjnych. – Konsumentki w coraz większym stopniu są zainteresowane makijażem twarzy, który równocześnie chroni i pielęgnuje skórę. Jest prawdopodobne, że ten trend będzie się pogłębiał. Dla dojrzałych kobiet największe znaczenia ma antystarzeniowa i nawilżająca funkcja kosmetyków. W świetle starzejącego się społeczeństwa te cechy kosmetyków kolorowych będą miały coraz większe znaczenie dla rynku – twierdzi Shannon Romanowski, dyrektor działu raportów Mintela dotyczących zdrowia, kosmetyków i higieny osobistej.

* Kosmetyki do makijażu ust w Stanach Zjednoczonych odnotowały wzrost o 7,7 proc. w 2017 r. i 7 proc. w 2016 r., kosmetyki do makijażu twarzy: wzrost o 3,2 proc. w 2017 r. wobec 5,2 proc. w 2016 r., kosmetyki do makijażu oczu: 0,1 proc. wzrost w 2017 r. wobec 1,9 procent w 2016 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. kwiecień 2025 02:50