W ubiegłym roku wśród produktów kosmetycznych najszybciej rozwijały się kategorie związane z higieną jamy ustnej. Wartościowe wzrosty zanotowały szczoteczki i pasty do zębów, a także nici dentystyczne. Sprzedaje się coraz więcej elektrycznych szczoteczek. Rynek produktów do higieny jamy ustnej jest wart ponad 1 mld zł rocznie. Pasty stanowią 68 proc., a szczoteczki 19 proc. Na znaczeniu zyskują tez płyny do płukania ust, które mają obecnie 13 proc. tego rynku (Johnson & Johnson za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, sprzedaż wartościowa, okres III 2013-II 2014, kategoria: higiena jamy ustnej).
– Rynek produktów do higieny jamy ustnej jest bardzo bogaty i zawiera asortyment odpowiadający na różnorodne potrzeby – mówi Magdalena Milewska, trade marketing specialist, Johnson & Johnson Poland (Listerine). Konsumenci używają nie tylko past do zębów, ale płynów do płukania ust oraz nici dentystycznych.
W produktach do higieny jamy ustnej widać coraz większą specjalizację. Już mało kto sięga po pastę, której zadaniem jest zwykłe mycie zębów. Co innego, gdy czynność ta niesie za sobą dodatkowe korzyści. – Wybielenie, ochrona przed próchnicą i odświeżenie to trzy podstawowe benefity, poszukiwane przez konsumentów w pastach – mówi Honorata Górkiewicz, junior brand manager Signal. Odpowiadając na te potrzeby, marka zaoferowała takie produkty jak: Signal Family Daily White o właściwościach wybielających, Signal Anti-Cavity, która nastawiona jest w szczególności na ochronę przed próchnicą oraz Signal Herbal Fresh o przyjemnym, ziołowym smaku, pozostawiająca na długo uczucie świeżości w ustach.
Czas na wybielanie
Niektórzy producenci idą jeszcze dalej w specjalizacji swoich produktów. I tak marka blend-a-med, nie poprzestając na jednej paście wybielającej, oferuje obecnie aż cztery warianty blend-a-med 3D White: Healthy Shine usuwa przebarwienia, Luxe Anti-tobacco Fresh jest idealna dla osób palących i spożywających duże ilości mocnej herbaty i kawy, Luxe Glamour wykorzystuje trójstopniową formułę wybielania, a Luxe Pearl, dzięki zawartości proszku z pereł jest rozwiązaniem dla osób, które chcą połączyć pielęgnację szkliwa z delikatnym wybieleniem zębów.
Na wybielanie postawiła też marka Aquafresh – nowa pasta High Definition White, zgodnie z przekazem marketingowym, ma trzykrotnie lepiej przywracać biel zębów w stosunku do produktów podstawowej pielęgnacji. A działanie pasty wspomaga specjalna szczoteczka z systemem polerującym. Nowość jest uzupełnieniem dotychczasowej oferty zaawansowanych past wybielających Aquafresh: White & Shine, której stosowanie daje efekt bardziej błyszczących i gładszych zębów oraz Intense White, która przywraca naturalną biel i dzięki zawartości fluorku chroni przed próchnicą. Wybielające działanie ma także Aquafresh Ultimate Whitening. Jej podstawowa funkcja to wzmocnienie zębów ponad linią dziąseł oraz ochrona wrażliwej struktury zębów pod dziąsłami.
Coraz bardziej zaawansowane produkty, których zadaniem jest przywrócenie naturalnej bieli zębów, ma w swojej ofercie także marka Colgate. Jej Max White One Luminous, poza składnikami wybielającymi, została wyposażona w technologię SmartFoam, dzięki której tworzy pianę czyszczącą trudno dostępne miejsca, także przestrzenie międzyzębowe. Wariant jest uzupełnieniem linii do wybielania Max White One, w skład której wchodzą również pasty Fresh – intensywnie odświeżająca oraz Acive – redukująca przebarwienia, a także płyn do płukania jamy ustnej i szczoteczka do zębów wyposażona w wybielające gumki i polerujące włókna.
Ochrona przed nadwrażliwością
Przywrócenia naturalnej bieli zębów to nie jedyne zadanie, które stoi przed preparatami do higieny jamy ustnej. Jeden na pięciu Polaków odczuwa bowiem dyskomfort związany z nadwrażliwością zębów. Podstawową przyczyną pojawiania się tej bolesnej przypadłości jest osłabienie struktury szkliwa (czy to aby nie następstwo popularności preparatów wybielających?) oraz problemy z dziąsłami (stosowanie zbyt twardych szczoteczek?). Past mających zmniejszyć nadwrażliwość zębów i odbudować szkliwo jest coraz więcej (m.in. blend-a-med Pro-Expert Ochrona Przed Nadwrażliwością, cała gama Sensodyne – w tym wariant Odbudowa i Ochrona, czy Elmex Przeciw Erozji Szkliwa). O swoją pozycję walczą tu też płyny do płukania ust. Np. firma Johnson & Johnson wprowadziła z początkiem tego roku płyn Listerine Total Care Sensitive. Wariant ten zapewnia ochronę przed nadwrażliwością zębów niezależnie od przyczyny. Dba o zdrowie dziąseł, zapobiegając odsłanianiu szyjek i korzeni zęba, wzmacnia szkliwo w miejscach niedostępnych przy szczotkowaniu oraz zabezpiecza przed ostrym bólem związanym z nadwrażliwością.
Cena na drugim planie
Specjalistyczne pasty są droższe od tych z kategorii podstawowej pielęgnacji, mimo to, to właśnie po nie konsumenci chętnie sięgają podczas wizyty w sklepie. – Kategoria pielęgnacji jamy ustnej charakteryzuje się mniejszą wrażliwością cenową niż inne kategorie – zapewnia Honorata Górkiewicz. Dodaje, że konsumenci są gotowi zapłacić więcej za markę, do której mają zaufanie lub gdy produkt wyróżnia się jakością lub pozycjonowany jest w segmencie produktów profesjonalnych. A tych jest coraz więcej. Producenci wciąż chwalą się nowymi rozwiązaniami, które mają w nowatorski sposób zadbać o zdrowe uśmiechy Polaków. Walka toczy się bowiem o wysoce wartościowy rynek.
Anna Zawadzka-Szewczyk
Badania przeprowadzone przez Unilever na grupie 2 tys. osób wykazały, że aż 64 proc. konsumentów w wieku 18–25 lat preferuje słodkie nuty zapachowe, takie jak wanilia, truskawka czy kwiat wiśni. Wyniki wskazują, że pokolenie Z znacznie chętniej sięga po słodkie kompozycje niż po bardziej tradycyjne aromaty, takie jak świeżo skoszona trawa czy drzewo sandałowe, które tracą na popularności w tej grupie wiekowej. Dla porównania, milenialsi częściej wybierają zapach mięty, a generacja X deklaruje zamiłowanie do aromatu świeżego prania.
Z raportu wynika, że aż 80 proc. przedstawicieli pokolenia Z kieruje się przy wyborze produktu tym, jakie emocje wywołuje w nich zapach. Dodatkowo 41 proc. badanych z tej grupy twierdzi, że „musi” zawsze pachnieć perfumami lub innymi produktami zapachowymi. Eksperci Unilever podkreślają, że w przeciwieństwie do starszych pokoleń, które trzymają się sprawdzonych, kojących aromatów, Gen Z wykazuje większą otwartość na eksperymentowanie i traktuje zapach jako element codziennej ekspresji.
Nowe trendy zapachowe wśród młodych konsumentów są mocno związane z mediami społecznościowymi. Prawie jedna trzecia (29 proc.) przedstawicieli Gen Z deklaruje, że testuje popularny trend „smellmaxxingu”, czyli nakładania na siebie kilku różnych zapachów w celu stworzenia własnej, spersonalizowanej kompozycji. Co więcej, ponad połowa (56 proc.) kupuje produkty zapachowe bez wcześniejszego testowania, opierając się wyłącznie na rekomendacjach znalezionych w internecie.
Według Viveka Sirohiego, szefa Unilever Fragrance House, zapach dla młodego pokolenia staje się nie tylko kwestią estetyki, lecz także formą wyrażania tożsamości, podobnie jak moda czy muzyka. „Dla Gen Z zapach jest częścią tego, kim są i co chcą komunikować światu” – podkreśla ekspert. Analiza preferencji różnych pokoleń pozwala markom lepiej odpowiadać na oczekiwania konsumentów, tworząc zarówno produkty eksperymentalne, jak i te, które odwołują się do nostalgii i tradycji.
W kolejnej edycji badań Perły Rynku eksperckie jury wybrało nowości kosmetyczne oraz FMCG o największym potencjale, by stać się bestsellerami. Menedżerowie, odpowiedzialni za politykę asortymentową ponad 60 wiodących sieci detalicznych, sklepów internetowych oraz platform e-commerce w Polsce, wybrali najbardziej obiecujące nowości roku. Przedstawiamy werdykt tego wyjątkowego jury.
12 września 2025 r. w stołecznym hotele Arche Krakowska odbyła się uroczysta gala wieńcząca tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego.
Co jest celem badania Perły Rynku?
Celem badań Perły Rynku niezmiennie pozostaje wskazanie nowości produktowych o największym potencjale na sprzedażowy sukces w różnych rodzajach sklepów, od stacjonarnych spożywczych począwszy, przez drogerie, perfumerie, apteki, na e-sklepach i platformach internetowych kończąc.
O unikalności tego badania decyduje to, kto dokonuje oceny produktów. Jest to grono złożone z praktyków rynku – menedżerów, którzy odpowiadają za politykę asortymentową w najbardziej liczących się firmach detalicznych w kraju.
Co ocenia jury badania Perły Rynku?
To oni, wraz ze swoimi zespołami, analizują każdy produkt zgłoszony do badania. Ich ocenie podlegają takie cechy jak: jakość, skład, innowacyjność funkcjonalność, a także smak czy zapach danego wyrobu.
Jurorzy badania Perły Rynku analizują też każdy wyrób, który bierze w nim udział pod kątem rekomendowanej dla niego ceny detalicznej, opakowania, działań marketingowych mających wspierać jego sprzedaż, a także tego czy wpisuje się on w trendy konsumenckie.
Dzięki tak dogłębnej i profesjonalnej analizie firmy zgłaszające swoje produkty do badania Perły Rynku mogą dowiedzieć się jak są one odbierane przez retailerów reprezentujących różne kanały sprzedaży i czy widzą oni dla tych wyrobów miejsce w swojej ofercie.
W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim jurorom za zaangażowanie w ten projekt.
Poniżej przedstawiamy listę produktów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego, wraz z tytułami: “złoto”, “srebro”, “brąz”, wynikającymi ze średniej liczby punktów przyznanych im przez jurorów.
Perły Rynku Kosmetycznego 2025:
- Linia żeli i balsamów do ciała Lactourea, Lactovit, 3 produkty, AC Marca Poland - SREBRO;
- Krem modelujący owal twarzy Face Contour Architect, Arkana Cosmetics - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Mikrobiom, 4 produkty, Awesome Cosmetics - SREBRO;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal - SREBRO;
- Olejek chroniący zarost przed siwieniem Silverfree, Roomcays, Coloris - SREBRO;
- Naturalny antyperspirant w sztyfcie Roomcays, Coloris - BRĄZ;
- Naturalny dezodorant w sztyfcie bez sody Ecosoft, Coloris - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy w sztyfcie Food4Face, Ecosoft, 4 produkty, Coloris - BRĄZ;
- Linia żeli pod prysznic i płynów do kąpieli Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
- Kolorowa pianka do mycia i zabawy Bobini Fun, 2 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - SREBRO;
- Linia żeli pod prysznic Mood Care, Apart, 3 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - BRĄZ;
- Linia serum do twarzy Green Pharmacy, 4 warianty, Elfa Pharm - SREBRO;
- Linia kosmetyków do stóp Green Pharmacy, 7 produktów, Elfa Pharm - SREBRO;
- Linia kosmetyków dla dzieci Jelp Baby 0+, 5 produktów, Europe Distribution Group -ZŁOTO;
- Multifunkcyjne mleczko do ciała Essential Care, Mustela Maternite Expanscience Laboratoires - SREBRO;
- Krem do ciała uzupełniający lipidy Stelatopia+, Mustela Expanscience Laboratoires - SREBRO;
- Linia kosmetyków do włosów Intensywne Nawilżenie, Eva Natura, 6 produktów, Fabryka Kosmetyków Pollena-Ewa - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek - SREBRO + WYBÓR REDAKCJI;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji ust Lip Care, 5 wariantów, Floslek - SREBRO;
- Linia olejków do ust z efektem błyszczyku Sweet Kiss Lip Oil Gloss, 8 wariantów, Golden Rose - SREBRO;
- Linia hydrożelowych maseczek do twarzy The Real Mask, Holika Holika, 4 warianty, MyAsia A&K Beauty Krzysztof Chwesiuk - SREBRO;
- Innowacyjny program do pielęgnacji twarzy, Natural Face Box, Naturéa - BRĄZ;
- Suchy bezzapachowy szampon do włosów Sensitive Scalp, Batiste, Ocean Trade - SREBRO;
- Mazidło Opatrunkowe z nagietkiem do regeneracji skóry suchej i popękanej, Opcja Natura - SREBRO;
- Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura - SREBRO;
- Skoncentrowany krem na suche i popękane pięty z mocznikiem Anty Tarka, Opcja Natura - SREBRO;
- Balsam do ciała z biofermentem Atop Stop, Opcja Natura - SREBRO;
- Biożel do higieny intymnej z biofermentem, Opcja Natura - SREBRO;
- Woda perfumowana dla kobiet Halloween My Wish, Polkospa Anna Rakocińska - BRĄZ;
- Zestaw kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn Sigma Men, 3 produkty, Sigma Men - SREBRO;
- Linia kremów z filtrem SPF Lebelage Sun, 9 wariantów, Sonia - SREBRO;
- Linia szczoteczek do zębów Gum Soft-Picks, 9 wariantów, Sunstar Europe - SREBRO;
- Linia kosmetyków wspomagających walkę z katarem dla dzieci i całej rodziny Sio Gilu, 3 produkty, TRM - SREBRO;
- Linia kosmetyków do włosów Trychologiczna Pielęgnacja, 7 produktów, Venita Fabryka Kosmetyków - SREBRO;
- Linia kosmetyków do wybielania zębów Alpine White, 3 produkty, Volt Baltija Polska - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn Men Rock, 4 produkty, Volt Baltija - BRĄZ.
Redakcja "Wiadomości Kosmetycznych" przyznała również własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" jednemu produktowi i dwom liniom zgłoszonym do badania Perły Rynku Kosmetycznego. Otrzymały je:
- Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek
- Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura
Perły Rynku FMCG 2025:
- Linia napojów Ice tea z nata de coco Hello Day! Magico, 3 warianty, Agus - SREBRO;
- Linia napojów owocowych z nata de coco Hello Day! Magico, 6 wariantów, Agus - SREBRO;
- Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan - SREBRO;
- Linia skyrów z tapioką lub chia Bakoma, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
- Linia skyrów pitnych Bakoma Men, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
- Linia jogurtów mochi Bakoma, 3 warianty, Bakoma - SREBRO;
- Linia ciastek Delisana Mini Family, 7 wariantów, Biscuit International - SREBRO;
- Napoje bezalkoholowe Blitzbee, 2 warianty, Blitz Natural Power - SREBRO;
- Taśma naprawcza Python, Bripox - BRĄZ;
- Klej do obuwia Tadam, Bripox - SREBRO;
- Hamburgery Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
- Kabanosy Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
- Kurczak gotowany Duda, Cedrob Foods - SREBRO;
- Pierś w galarecie Duda, Cedrob Foods - BRĄZ
- Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
- Wiejska przekąskowa z Wadowic Bracia Dobrowolscy (150 g), Dobrowolscy - SREBRO;
- Linia batonów czekoladowych Dare, 3 warianty, ETi European Food Industries - SREBRO;
- Chipsy ziemniaczane Moonsy, 2 warianty, Eurowafel - SREBRO;
- Papier toaletowy Naturesse, 2 warianty, Firma W.Lewandowski - SREBRO;
- Ryż Akitakomachi Sen Soy (1 kg), Flavor Hub - SREBRO;
- Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub - SREBRO;
- Płatki nori Sen Soy, 2 warianty, Flavor Hub - BRĄZ;
- Chleb królewski premium Balviten (250 g), 2 warianty, Glutenfree24 - SREBRO;
- Płyny do mycia naczyń Ludwik Maxx Power, 2 warianty, Grupa Inco - SREBRO;
- Kapsułki do zmywarek Ludwik Maxx Power Plus, Grupa Inco - SREBRO;
- Linia przekąsek Helio Tropical Bites, 5 produktów, Helio - SREBRO;
- Przekąska z suszonych jabłek Helio Stixy, Helio - SREBRO;
- Olej Polski, Komagra - SREBRO;
- Ahmad Tea English Tea No.1 (20 torebek), Levant Foods - SREBRO;
- 5-cio komorowe kapsułki do prania z perełkami zmiękczającymi Mill, 2 warianty, Madonis - SREBRO;
- Musztardy premium Mosso, 2 warianty, Mosso Kewpie Poland - SREBRO;
- Sery żółte keto i protein OSM Sierpc Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu - SREBRO;
- Preparaty do czyszczenia Dasty Degreaser (1000 ml) 2 warianty, Optymer Trade - BRĄZ;
- Wino Carrousel Bordeaux Maison Bouey, PH Bordopol - BRĄZ;
- Linia bułek do burgerów i hot-dogów Oskroba, 4 warianty, Piekarnia Oskroba - SREBRO;
- Linia czekolad i wafli Nestlé Damak, 7 wariantów, Pilot International - SREBRO;
- Linia posypek do popcornu Planteon, 3 warianty Planteon - SREBRO;
- LInia bezalkoholowych win JP. Chenet 0.0%, 3 warianty, Platinum Wines - SREBRO;
- Linia przetworów warzywnych i owocowych Polan, 6 produktów, Polan - SREBRO;
- Linia dań gotowych Prawie Gotowe, 6 produktów, Polan - BRĄZ;
- Naturalne mieszanki ziołowe Pripravka, 3 produkty, Pripravka - SREBRO;
- Linia azjatyckich sosów Wok Sauces, 5 produktów, Pripravka - SREBRO;
- Mokra karma dla psów dorosłych Natural, jagnięcina z gęsiną i marchewką (400 g), Pupil Foods - SREBRO;
- Linia wód mineralnych Rodowita (1 l), 4 warianty, Rodowita z Roztocza - ZŁOTO;
- Sery żółte Serdeczny, 2 warianty, Sertop - SREBRO;
- Linia chrupek kukurydzianych Nomz, 5 wariantów, Snacklab - SREBRO;
- Linia przekąsek owocowych Fruit Mood, 6 wariantów, Sofio - SREBRO;
- Linia obwarzanków Bublini, 3 warianty, Sofio - BRĄZ;
- Linia konserw Żelazna Rezerwa, Sokołów, 3 warianty, Sokołów - SREBRO;
- Onigiri Sushi4You, 3 warianty Sushi & Food Factor - SREBRO;
- Zestawy sushi Sushi4You, 3 warianty, Sushi & Food Factor - SREBRO;
- Wina Villa Armira, 2 warianty, TiM - BRĄZ;
- Linia kostek do toalet Toilet Tapes, 9 wariantów, Toilet Tapes - SREBRO;
- Owoce liofilizowane Kresto, 2 warianty, Vog Polska SREBRO;
- Linia napojów energetyzujących Energy Blast, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
- Linia napojów bezalkoholowych Groove Mocktail, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
- Zestaw do sprzątania Circular Rubi, Eco Ego, York PL - BRĄZ;
- Linia wędlin Wędzarz, 4 produkty, Zakład Przetwórstwa Mięsa Matthias - SREBRO.
Dodatkowo redakcja "Wiadomości Handlowych" przyznała własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" trzem liniom produktowym zgłoszonym do badania Perły Rynku FMCG. Otrzymały je:
- Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan;
- Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri;
- Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub.
W gali podsumowującej tegoroczną edycję badań Perły Rynku uczestniczyli dostawcy, którzy zgłosili swoje nowości do oceny oraz jurorzy, którzy je oceniali. Uroczystość poprowadzili Bartosz Tesławski, prezes Wydawnictwa Gospodarczego, które jest organizatorem badania oraz Bożena Graczyk, kierownik projektu Perły Rynku.
Partnerem wydarzenia był Amazon – globalna platforma e-commerce.