StoryEditor
Prawo
30.12.2022 00:00

Kampania #zyjoryginalnie Fundacji Forum Konsumentów wzywa do porzucenia podróbek

Celem kampanii #zyjoryginalnie jest zwrócenie uwagi na podróbki, zbudowanie świadomości problemu wśród konsumentów, zniechęcenie do zakupu podrabianych przedmiotów oraz zachęcenie do zakupu produktów oryginalnych.

Zgodnie z danymi z raportu EUIPO – Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej z 2022 r. ponad połowa (52 proc.) ankietowanych Europejczyków w wieku od 15 do 24 lat stwierdziła, że w ciągu ostatniego roku kupiła co najmniej jeden fałszywy produkt online, zarówno celowo, jak i przypadkowo, a jedna trzecia (33 proc.) stwierdziła, że miała dostęp do treści cyfrowych z nielegalnych źródeł. W Polsce skala handlu podróbkami jest znacząca i sięga kilkunastu procent. Do najczęściej kupowanych podróbek należą ubrania, obuwie, kosmetyki, sprzęt elektroniczny i zabawki.

Mając w pamięci te fakty, Fundacja Forum Konsumentów wystartowała z kampanią #zyjoryginalnie, która ma zachęcać zwłaszcza młode konsumentki i konsumentów do wybierania produktów oryginalnych i z pewnego źródła. Młodzi ludzie często mają mniejsze zasoby finansowe niż przeciętny klient znanej marki, toteż kupno podróbek może wydawać się im atrakcyjne, nawet kosztem swojego zdrowia.

W materiałach kampanii można odnaleźć wypowiedź Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektorki generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego: "W imieniu producentów kosmetyków, wytwarzanych i sprzedawanych w Polsce, zachęcam wszystkich, by z większą uwagą wybierać i kupować produkty do pielęgnacji, makijażu czy zapachy – zwłaszcza teraz, przed świętami. Kosmetyki to wspaniały pomysł na gwiazdkowy prezent, pod warunkiem, że pochodzą z legalnego źródła, ich wytwórca odprowadza wszystkie podatki i bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktów. Podróbki kosmetyków (choć czasem kuszą ceną) niestety tych kryteriów nie spełniają. Każdy – a nasi najbliżsi w szczególności – zasługuje na to, by być obdarowanym oryginalnym, pełnowartościowym, legalnie wytworzonym prezentem".

Źródło: kampania #zyjoryginalnie

Swoją opinią podzieliła się również dr. inż. Ewa Starzyk, dyrektorka ds. naukowych i legislacyjnych w PZPK;  "Z punktu widzenia chemika czy toksykologa stosowanie podróbek kosmetyków może zagrażać zdrowiu i życiu. Pamiętajmy, że tylko oryginalne produkty spełniają restrykcyjne wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa, na 100% nie zawierają składników, które mogą stanowić ryzyko dla zdrowia. Produkty oryginalne są produkowane z surowców, których pochodzenie jest jasno określone. Po podróbkach, niestety, można spodziewać się wszystkiego."

Partnerami akcji są między innymi Amazon, Polska Izba Handlu, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Kobiety w Centrum i Czeska Służba Celna.

Czytaj także: Nielegalne kosmetyki wykrywane są na granicach, targowiskach i w hurtowniach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
08.05.2025 12:36
Konsultacje publiczne ws. przepisów kosmetycznych w UE rozpoczęte – czas na opinie do 28 lipca 2025 r.
Od 5 maja do 28 lipca 2025 roku zainteresowane strony z branży kosmetycznej mogą zgłaszać swoje opinie na temat obowiązujących przepisów Unii Europejskiej dotyczących produktów kosmetycznych. Shutterstock

Od 5 maja do 28 lipca 2025 roku zainteresowani przedstawiciele sektora kosmetycznego mogą przesyłać swoje uwagi dotyczące obowiązujących przepisów unijnych regulujących kosmetyki. Konsultacje są częścią trwającej oceny Rozporządzenia w sprawie produktów kosmetycznych i stanowią kontynuację pierwszego etapu – tzw. „call for evidence” – który odbył się w lutym i marcu bieżącego roku.

Celem aktualnej fazy konsultacji publicznych jest zebranie danych i opinii na temat funkcjonowania unijnego Rozporządzenia kosmetycznego. Komisja Europejska poszukuje odpowiedzi na pytania dotyczące skuteczności, efektywności, spójności oraz adekwatności przepisów w kontekście celów wyznaczonych na poziomie UE. Szczególny nacisk położony jest na walidację obszarów objętych oceną oraz zebranie informacji o praktycznym wdrażaniu przepisów.

W ramach konsultacji analizowana będzie również aktualność przepisów w świetle zmian naukowych, ekonomicznych i społecznych, jakie zaszły od czasu ich wprowadzenia. Zgromadzone dane mają pomóc w ocenie, czy obecne regulacje nadążają za rozwojem branży oraz czy skutecznie chronią zdrowie konsumentów i środowisko.

Do udziału w konsultacjach zaproszeni są wszyscy zainteresowani – w tym administracje publiczne, organy nadzoru rynku, organizacje branżowe, małe i średnie przedsiębiorstwa, grupy konsumenckie, instytucje naukowe, producenci, importerzy, dystrybutorzy, firmy logistyczne, a także organizacje pozarządowe działające w obszarze zdrowia, środowiska i ochrony konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.05.2025 15:34
Alert RAPEX Safety Gate: woda toaletowa z Polski wycofana z rynku przez zagrożenie chemiczne
Wycofanym produktem jest woda toaletowa wyprodukowana przez City Cosmetics.RAPEX Safety Gate

W systemie Safety Gate opublikowano ostrzeżenie dotyczące produktu kosmetycznego, który stwarza zagrożenie chemiczne. Chodzi o wodę toaletową z serii City Cosmetics HOMME collection, wariant St George, w opakowaniu o pojemności 100 ml. Produkt pochodzi z Polski, a jego data produkcji to lipiec 2017 roku. Ostrzeżenie zostało zgłoszone przez Czechy pod numerem SR/01738/25.

Zgodnie z informacją zawartą w zgłoszeniu, produkt zawiera substancję 2-(4-tert-butylobenzylo) propionaldehyd (BMHCA), która jest zakazana w kosmetykach w Unii Europejskiej. Związek ten może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, stanowić zagrożenie dla zdrowia nienarodzonego dziecka oraz powodować uczulenia skórne. W związku z tym produkt nie spełnia wymagań rozporządzenia UE dotyczącego produktów kosmetycznych.

image
RAPEX Safety Gate
Produkt sprzedawany był w kartonowym pudełku w kolorach białym, niebieskim i czerwonym, owiniętym celofanem. Na opakowaniu znajdował się kod kreskowy 5060053112698, a numer partii to 17158A. Produkt został uznany za niezgodny z przepisami i podjęto decyzję o jego wycofaniu z rynku przez sprzedawcę detalicznego.

Decyzja o usunięciu produktu z rynku weszła w życie 4 kwietnia 2025 roku. Ostrzeżenie ma charakter prewencyjny i ma na celu ochronę konsumentów przed szkodliwym działaniem substancji chemicznych w produktach codziennego użytku. Władze apelują o zwrócenie szczególnej uwagi na skład kosmetyków oraz zgłaszanie podejrzanych przypadków do odpowiednich instytucji nadzorczych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. maj 2025 13:07