StoryEditor
Wywiady
29.09.2023 13:32

Magda Wieczorek, Organique: Staramy się szukać społecznych inicjatyw bliskich kobietom

Organique
Organique już trzeci rok partneruje akcji Dotykam Wygrywam, która ma w założeniu uchronić Polki przed rakiem piersi poprzez intensywną edukację i szerzenie idei profilaktyki. O tym, czemu marka włączyła się w projekt i czemu działania CSR są dla niej istotne, Wiadomości Kosmetyczne porozmawiały z Magdą Wieczorek, dyrektorką sprzedaży i marketingu.

Spotykamy się na inauguracyjnym spotkaniu tegorocznej edycji kampanii na rzecz profilaktyki raka piersi, Dotykam Wygrywam, razem z którą działa Organique, tworząc produkt-cegiełkę, czyli BIUSTOmydło. Co było motywacją włączenia się w ten projekt?

 

Może to właśnie ta bliskość kobiet. Profilaktyka raka piersi to temat bardzo kobiecy, a i naszymi klientkami są głównie kobiety, więc kiedy Izabela Sakutova przyszła do nas z propozycją wzięcia udziału w tej akcji, wydało nam się naturalnym przyłączenie się do niej.

 

Iza przyszła do nas z pytaniem o produkt, który mógłby symbolizować tę akcję i dla nas było jasne, że to musi być BIUSTOmydło, bo my jako marka sprzedawaliśmy dokładnie taki produkt. Kiedyś mieliśmy w swojej ofercie właśnie takie zabawne mydełko w kształcie piersi, więc pojawiło się jako symbol kampanii, jako gadżet, było w zasadzie gotowe w blokach startowych do wypuszczenia na linię produkcyjną. Produkty kosmetyczne kojarzą się z pielęgnacją, ale one są też po prostu blisko naszego ciała. My się myjemy, używamy żelu, którym masujemy ciało pod prysznicem czy w wannie, ale możemy też masować nim piersi. I to nie musi być tylko mycie, ale mycie połączone z samobadaniem, a więc z aktem największej na świecie troski o samą siebie. Już trzeci rok bierzemy udział w tej akcji, bo jest to dla nas po prostu coś bardzo spójnego z naszym DNA marki.

 

To naturalne połączenie dwóch tematów — pielęgnacji i…

 

 … i pamięci o zdrowiu. Wiadomo, że jest ono ważne, ale często tych tematów się nie łączy. Istnieją niesłusznie osobno, obok siebie, jak gdyby nie było żadnego wspólnego mianownika. Kremujemy się tak, jakby skóra, na którą nakładamy produkt, nie była jednocześnie organem, który może chorować.

 

Bo pielęgnacja to jest taki rytuał dla siebie. To jest “rozpieszczanie się”, a dbanie o zdrowie kojarzy się jako taki trochę smutny, niechciany obowiązek. Trzeba to robić, chociaż nie jest to stricte przyjemne.

 

Dokładnie. I to mydło jest, owszem, gadżetem, ale też funkcjonalnym produktem; ładnie pachnie, ma dobry skład, nie przesuszy skóry. Pełni jednak jeszcze inną rolę; ma zwracać uwagę na ważny temat dla zdrowia kobiet, czyli profilaktykę raka piersi. Więc rzeczywiście to, o czym wspomniałaś, to połączenie pielęgnacji i dbania o swoje zdrowie, całkowicie naturalnie wpasowało się w naszą działalność. W opakowaniu jest ulotka informująca o technikach samobadania, więc poza ładnym zapachem i zabawnym kształtem dostarczamy też rzeczowej edukacji dotyczącej zdrowia piersi.

 

Czy można powiedzieć, że takie działania społecznie odpowiedzialne dla marki są ważne, jakoś wpisują się w jej misję?

 

Tak, i my staramy się szukać takich inicjatyw będących blisko kobiet. Teraz jest często mowa o samoakceptacji własnego ciała, o ciałopozytywności. I my jako marka chcemy, żeby to było bardziej namacalne, realne. Weźmy choćby balsam do ciała — on jest produktem kosmetycznym, ale użycie go to jest moment, kiedy możemy zastanowić się, czy i jak nasze ciało jest zmęczone. Czy ono wymaga użycia balsamu? Więcej, mniej? Chwilę po prysznicu, przed prysznicem? Chcemy, żeby ta pielęgnacja funkcjonowała w ogólnym rozumieniu tego słowa, żeby ona była takim zatrzymaniem, zastanowieniem się nad wszelkimi potrzebami swojego ciała. Dlatego my szukamy takich inicjatyw, żeby być z tymi kobietami, żeby być z fundacjami, z instytucjami pomocowymi, projektami, akcjami, które zdobywają coraz szersze poparcie społeczne…

 

Jak np. Różowa Skrzyneczka, która przecież bije rekordy popularności.

 

I to jest to! Właśnie chodzi o to, żeby ta kosmetyka, ta pielęgnacja, która ma być w pewnym sensie upiększaniem, była pokazana w innym świetle. Jasne, że pielęgnując swoje ciało zwracamy na nie uwagę, ale czy akceptujemy je? Bo wiesz, smarując nogę, smarując rękę mówimy “to jest moje ciało”, “jestem mu bliska”, dotykam swoich piersi, miejmy nadzieję, bez wstydu i skrępowania, to jest jakiś krok do akceptacji swojego ciała. Ale myślę, że jest wiele kobiet, wiele z nas, które nawet z tym mają problem. Mają przed tym opór, żeby naprawdę tak z pełną świadomością ciała posmarować się balsamem i zwrócić uwagę na to, jakie ono jest.

 

... i to się robi tak pospiesznie, aby szybciej, żeby już zaraz ubrać się w piżamę czy koszulę nocną, bo jeszcze nie daj Bóg naprawdę zobaczymy ten cellulit albo coś podobnego i dopuścimy do siebie jego istnienie. Trochę jakby nie chodziło o pielęgnowanie skóry, ale o umycie samochodu, raz-dwa i z głowy.

 

Wiesz, my też zwracamy uwagę jak ta nasza cegiełka pachnie, to jest zapach z naszych istniejących już linii kosmetycznych. Może jesteśmy na spotkaniu w sprawie trochę smutnej, bo mówimy o statystykach umieralności na raka piersi, o bólu, cierpieniu, o zagrożeniu, ale jednak chcemy, żeby ta akcja dzięki naszemu kosmetykowi była reprezentowana czymś kosmetycznym, czymś przyjemnym. Mam nadzieję, że ten zapach skusi kogoś do dłuższego zatrzymania się i refleksji nad tym, czy warto dziś ominąć badanie, skoro może ono być elementem rytuału pielęgnacyjnego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.12.2023 10:39
Nesperta upatruje wzrostu w eksporcie i planuje globalny rozwój
Ewa Milczarek-Vaubourg, dyrektor marketingu Nesperta i Małgorzata Sakowicz-Myślicka, marketing manager Semilac (z lewej). Zdjęcie zrobione podczas jubileuszowej konferencji z okazji 10-lecia marki Semilac, lipiec 2023wiadomoscikosmetyczne.pl
Marka Semilac należąca do firmy Nesperta jest wiodącą na rynku hybrydowych lakierów do paznokci. Firma zamierza utrzymać i umacniać tę pozycję na polskim rynku, a źródeł wzrostu dla Semilaca i innych swoich marek upatruje w globalnym rozwoju – o tym rozmawiamy z Ewą Milczarek-Vaubourg, dyrektor marketingu Nesperta oraz Małgorzatą Sakowicz-Myślicką, marketing managerem marek Semilac i Semilac Professional.

Jaką Semilac ma obecnie pozycję na rynku lakierów hybrydowych?

 

Ewa Milczarek-Vaubourg: Semilac jest marką numer jeden wśród lakierów do paznokci. Notujemy dwucyfrowe wzrosty rok do roku.

 

Jakie są więc cele firmy i gdzie jeszcze możecie szukać wzrostu?

 

EMV: Swoją pozycję w Polsce zamierzamy utrzymać, a przewidywanym czynnikiem wzrostu jest eksport. Rozwój globalny jest jednym z głównych celów na kilka najbliższych lat. Natomiast Polska jest i pozostaje naszym rynkiem podstawowym. Tu mamy produkcję i stąd wychodzi globalna strategia firmy.

 

Które kierunki eksportowe Was interesują?

 

EMV: Większość rynków europejskich mamy zagospodarowanych. Najważniejszym kierunkiem jest Europa Zachodnia, w tym Niemcy, Włochy, Hiszpania, Francja, Austria, Grecja, w drugiej kolejności Europa Środkowa i Skandynawia. Jesteśmy na nich obecni zarówno z marką Semilac jak i HiHybrid. Nie zamykamy się też na rynki bardziej oddalone od Europy.

Małgorzata Sakowicz-Myślicka: Sprzedaż eksportowa stanowi niemal tyle samo co sprzedaż w Polsce. Jest to więc duży kawałek biznesu, choć oczywiście rozproszony na szereg krajów. W ekspansji idziemy zgodnie z trendami w manicure – ze Wschodu na Zachód. W Polsce Semilac absolutnie kojarzy się z hybrydą. Ale mamy także klasyczne lakiery, kolory i topy 2w1, których nie trzeba utrwalać w lampie. To są części naszego portfolio, które świetnie rezonują z konsumentkami z zagranicy.

 

Zawsze mówiło się o Polsce, że na tle innych rynków jest wyjątkowa, jeśli chodzi o kategorię manicure. Kobiety przykładają bardzo dużą wagę do stylizacji paznokci, a także mają wyjątkowe umiejętności w tym zakresie. Czy to się potwierdza?

 

EMV: Na pewno sama penetracja lakierów hybrydowych w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie. Nawet jeśli dostępność samych produktów do paznokci jest na podobnym poziomie, szczególnie z krajami południowymi – takimi jak Włochy, Hiszpania, Grecja, w których kobiety również zwracają bardzo dużą uwagę na stylizację paznokci – to jednak znacznie mniejszy udział mają tam lakiery hybrydowe i jest jeszcze spora część rynku do zagospodarowania. Również poziom usług wykonywanych przez stylistki w Polsce oraz ich umiejętności są na znacznie wyższym poziomie. Stąd też nasze inwestycje w szkolenia, w Akademię Semilac, gdzie szkolenia prowadzone są również w języku angielskim. Stylistki z Francji, Hiszpanii, Włoch szkolą się u naszych instruktorek i przekazują te umiejętności dalej.

 

Czy w Polsce jest ciągle zapotrzebowanie na szkolenia?

 

MSM: Zdecydowanie. Jest bardzo duża grupa kobiet, które osiągnęły pewien poziom umiejętności i chcą iść dalej, rozwijać się w tym zakresie i myślą o tym, żeby zmienić swoją pasję na zawód. W Akademii Semilac kształcimy takie osoby, a przede wszystkim kształcimy stylistki, które chcą pogłębić swoją wiedzę. Uczymy jak prawidłowo i bezpiecznie wykonywać manicure, pokazujemy nowe techniki oraz podpowiadamy, jak rozwijać biznes. Prowadzimy szkolenia w Poznaniu, w siedzibie akademii, jak i w różnych miejscach w kraju – nasze instruktorki są mobilne. Akademia Semilac jest naszą jednostką edukacyjną, od której zaczęła się w ogóle działalność firmy. Najpierw były szkolenia, dopiero później własne produkty.

 

Czy w związku z pojawianiem się informacji o szkodliwości manicure hybrydowego, lamp UV, działania takich firm jak Nesperta idą w kierunku poszukiwania najmniej inwazyjnych metod pracy i nowych formuł produktów oraz technik utrwalania lakieru, czy wprost w kierunku odchodzenia od lakierów hybrydowych?

 

MSM: Przede wszystkim skupiamy się na edukacji. Prawidłowo nałożona i usuwana hybryda, utrwalana przy pomocy dobrych jakościowo i certyfikowanych lamp, nie jest szkodliwa. Fakt, że przez zalew rynku lampami niewiadomego pochodzenia, bez atestów, ale także przez wykonywanie stylizacji przez osoby bez odpowiednich umiejętności i nieprzestrzegające procedur bezpieczeństwa obrywa cała branża.  

EMV: Nasze produkty dokładnie testujemy wewnętrznie, aby być pewnymi, że spełniają nasze restrykcyjne wymagania jakościowe. Podczas wdrożenia przeprowadzamy wszystkie badania, które są regulowane ustawodawstwem, a nasze wszystkie urządzenia posiadają certyfikat zgodności CE.

 

Co zmieniło się w firmie w ostatnich latach?

 

EMV: Okres pandemii był przyczynkiem do tego, że Nesperta się zdigitalizowała. Rozwinęliśmy sprzedaż online, sprzedaż przez aplikację, ale też nasze szkolenia online, nasze kreacje na social mediach. To był dobry moment na przekonanie kobiet do tego, że mogą również używać bezpiecznie produktów hybrydowych w domu i pokazanie, w jaki sposób mają to robić. A z drugiej strony – na zapewnienie stylistek, że mogą się rozwijać i będą miały co robić po pandemii.

MSM: Dokładnie. Zapotrzebowanie na zestawy startowe do manicure było ogromne. To była okazja, by korzystając z tego zainteresowania zadbać o edukację kobiet, które samodzielnie robią manicure hybrydowy w domu. Zarazem właśnie w tym okresie wprowadziliśmy Semilac Professional – linię stworzoną z myślą o profesjonalistach i przeznaczoną wyłącznie do salonów, do użytku profesjonalnego. Lakiery o zaawansowanych formułach, znacznie mocnej napigmentowane niż lakiery kierowane na rynek masowy, ale także profesjonalne narzędzia czy akcesoria i dostępne w bardzo szerokim portfolio.

 

Jaką strategię obrała firma wobec wysp sprzedażowych, które w czasie pandemii siłą rzeczy nie działały – powróciliście do nich?

 

EMV: Obecnie mamy około 20 wysp. Zmieniliśmy podejście do dystrybucji bezpośredniej. Tę dźwignię przesunęliśmy na e-commerce. Wysp może być ograniczona liczba. A my obecnie jesteśmy wszędzie, gdzie są użytkownicy naszych produktów, jesteśmy z nimi w bezpośrednim kontakcie przez social media, możemy bardzo szybko proponować nowości, organizować promocje, wprowadzać kolekcje sezonowe itp.

MSM: Wyspy są miejscem, gdzie konsumentki często szukają informacji, ale niekoniecznie tam finalizują zakup. Oglądają produkty, poznają nowe kolekcje, zadają pytania, ale wracają na naszą stronę internetową i na niej lub przez aplikację robią zakupy.  „Mój Semilac” to jedno z digitalowych rozwiązań, które wdrożyliśmy na polskim rynku i bardzo popularna apka w kategorii beauty. Wyspy to nadal ważny punkt informacyjny o marce, pełnią rolę witryny. 

 

Na jakich działaniach związanych z firmą i marką Semilac będziecie skupiać się w najbliższym czasie?

 

MSM: Przede wszystkim na podkreślaniu inkluzywności marki. Chcemy pokazać, że jest szereg możliwości wykorzystania naszego portfolio przez kobiety o różnych potrzebach, lubiących różne stylizacje, mających długie i krótkie paznokcie. Będziemy także podkreślać, że mamy nie tylko lakiery hybrydowe, z którymi dotąd kojarzył się Semilac, ale także tradycyjne lakiery, odżywki i każda osoba, która dba o swoje dłonie – znajdzie coś dla siebie niezależnie od tego, jaki styl czy jaką modę wybiera.  

 

Dane liczbowe zawarte w wywiadzie dotyczą 2Q 2023

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
30.11.2023 15:05
Ewa Trzcińska, Polska Izba Biznesowa we Włoszech: Jak wprowadzić polskie kosmetyki na rynek włoski? [Beauty Rozmowy Wiadomości Kosmetycznych]
Ewa Trzcińska, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszechwiadomoscikosmetyczne.pl
Włosi wydają na kosmetyki 12 mld rocznie. Choć jest to rynek bardzo dojrzały, polskie firmy kosmetyczne mają szansę o niego zawalczyć. Włosi są otwarci na wszelkie produkty naturalne. Kluczem jest innowacyjność produktów, dobre relacje z dystrybutorami i zrozumienie włoskiej kultury biznesowej – o tym w naszej video rozmowie Ewa Trzcińska, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech.

 

Czy Włosi są otwarci na robienie biznesu z Polską?

 

Bardzo wielu przedsiębiorców, z wielu branż, interesuje się rynkiem włoskim. To co mnie bardzo cieszy, to że Polacy przestali już tylko importować towary z Włoch do Polski, ale są aktywnymi partnerami tzn., uczestniczą w aktywnych wykupach marek, interesują się przejęciami włoskich firm, marka polska zaczyna być dostrzegana. Z branży kosmetycznej bardzo dobrą pracę wykonały np. Inglot, Dr Irena Eris i kilka innych firm, które mocno zaznaczyły swoją obecność.

Jednak włoski rynek jest rynkiem bardzo trudnym, co trzeba wyraźnie podkreślić. To nie jest rynek, na który można szybko wejść i sprzedać tira towaru w pierwszej rozmowie, jak czasem Polacy to sobie wyobrażają. Jest to rynek bardzo dojrzały. Włochy są trzecim rynkiem kosmetycznym w Europie za Niemcami i Francuzami. W tym roku po raz pierwszy Stany Zjednoczone są ich pierwszym odbiorcą eksportowym. Ponad 70 proc. kosmetyków do makijażu jest wytwarzanych we Włoszech przez włoskich podwykonawców dla światowych gigantów.  

 

Jak budować relacje w biznesie z włoskimi partnerami? Czy dobre relacje w biznesie przekładają się na relacje osobiste? Dlaczego lepiej zainwestować w dobrego tłumacza niż w elegancką hostessę na targach we Włoszech? Jakie są perspektywy dla kolejnych edycji targów Cosmoprof w Bolonii i na jakich targach we Włoszech jeszcze warto bywać? O tym w naszej rozmowie z Ewą Trzcińską, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech. Obejrzyj cały wywiad: 

 

 

Jakie kosmetyki mogłyby zainteresować włoskich odbiorców?

 

Na rynkach eksportowych nikt nie czeka z otwartymi rękami, ale zarazem na każdym jest miejsce. Włosi są bardzo przywiązani do własnych marek. Aby zaistnieć na tym rynku, trzeba mieć pomysł, projekt - zrobioną analizę rynku i odpowiedniego partnera. Koniecznie trzeba śledzić trendy, po prostu przygotować się gruntownie do wejścia na ten rynek. Ciężko przebijać z czymś, co danemu rynkowi jest zupełnie obce. Włosi w tej chwili są bardzo nastawieni na wszystkie produkty naturalne, na ogromną prostotę opakowań i wszystko, co jest przyjazne środowisku. Firmy, które podkreślają w komunikacji takie wartości od razu są lepiej pozycjonowane. To musi być produkt, którego nie mają u siebie na wyciągnięcie ręki. A do tego musi być jeszcze jakość i cena.  Ale... Włosi bardzo o siebie dbają, wydają na kosmetyki 12 mld zł rocznie. Warto o ten rynek powalczyć.

 

Gdzie Włosi kupują kosmetyki?

 

Przed pandemią włoski rynek e-commerce praktycznie nie istniał. Obecnie osiąga 10 proc. przy wzroście 30 proc. rocznie. Ale nadal, ponieważ Włosi są bardzo kontaktowi, chcą produkt dotknąć, chcą z kimś porozmawiać, 20 proc. sprzedaży odbywa się w sklepach perfumeryjnych. Według raportu Cosmetica Italia - włoski odpowiednik Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – prawie 18 proc. kosmetyków sprzedaje się w aptekach. Zaufanie do sieci aptek jest więc bardzo wysokie. A pierwszym kanałem jest oczywiście szeroka dystrybucja, sklepy sieciowe, w których sprzedaje się co drugi kosmetyk, przy czym tu mówimy głównie o produktach tańszych, do pielęgnacji czy mycia ciała. 

 

Czy da się wejść na włoski rynek bezpośrednio, czy trzeba mieć włoskiego partnera?

 

We Włoszech nadal królują agenci, którzy są przywiązani albo do dystrybutorów, albo do hurtowni. Nie ma dystrybutora, który ogarniałby cały kraj – są podzieleni na północ, centrum i południe. Najlepiej jest znaleźć zaufanego partnera, dystrybutora, który nas poprowadzi, powie np. „ta komunikacja nie jest dobra do Włochów, trzeba zrobić coś innego" i wtedy ma się szansę na sukces. My, jako izba, jesteśmy gotowi pomóc polskim firmom w wejściu na rynek włoski, mamy wypracowane kontakty w kanałach sprzedaży – zarówno farmaceutycznym, jak i perfumeryjnym. Ale firma musi być nastawiona na to, że będzie prowadzona przez dystrybutora włoskiego – to dystrybutorzy znają ten rynek i zawsze powtarzam polskim firmom, że warto ich słuchać. Włosi są też bardzo relacyjni, a zarazem łatwo jest utracić ich zaufanie. Nierzetelne zachowanie jednej firmy wobec włoskiego dystrybutora przekłada się na utratę zaufania do całej marki made in Poland. Nie warto iść na skróty. Warto natomiast poznać włoską kulturę biznesową.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. grudzień 2023 21:58