StoryEditor
Producenci
04.08.2022 00:00

Anna Wasilewska, Orientana: Lubię pracować z ludźmi o otwartych głowach [Kobiety w biznesie beauty]

Anna Wasilewska 15 lat temu zamiast pracy w korporacji wybrała własną firmę. Dziś mówi, że daje jej to poczucie wolności i sprawczości. Stara się niczego nie bać, w biznesie irytuje ją papierologia. Dobierając współpracowników, patrzy na ich osobowość. Niezmiennie kocha Azję, której natura była inspiracją do powstania marki Orientana.

Dlaczego kosmetyki?

Prawie 15 lat temu zaczęłam myśleć o założeniu swojego biznesu. Na rynku nie było wówczas kosmetyków naturalnych, ja bardzo wierzyłam, że ich potrzebujemy. Azjatycka natura to moja wielka pasja i zgodnie z nią postawiłam na azjatyckie składniki. Skuteczne receptury oparte o najnowsze badania naukowe to było wyzwanie, które udało się pięknie zrealizować. Od początku miałam misję, aby dostarczyć do polskich domów wysokiej jakości naturalne kosmetyki na każdą kieszeń, które będą roztaczać zapachy rodem z tajskiego spa.

Własna firma to…

odpowiedzialność, nie tylko za produkt i klientów ale także za pracowników. Ale własna firma to także poczucie wolności, sprawczości i mnóstwo satysfakcji.

W swojej pracy kocham…

możliwość realizacji nawet najbardziej ambitnych projektów. Czerpię także mnóstwo radości z zadowolenia klientów, którzy dzielą się z nami opiniami o produktach. Najbardziej kocham te momenty gdy rozmawiam z osobą, która mnie nie zna, schodzimy na temat kosmetyków i okazuje się, że to nasza wierna klientka, która z zachwytem opowiada jak np. nasza terapia do włosów uradowała je włosy po ciąży.

Do działania napędza mnie…

świetna i super kreatywna grupa ludzi, z którymi na co dzień pracuję. Gdy widzę zaangażowanie pracowników i słucham ich pomysłów to daje mi to ogrom energii do kolejnych projektów.

Irytuje mnie…

stopień skomplikowania i sformalizowania prowadzenia biznesu w Polsce. Bardzo dużo czasu traci się na wypełnianie milionów tabel, zestawień i nikomu niepotrzebnych dokumentów.

Boję się…

staram się niczego nie bać.

Lubię pracować z…

ludźmi, którzy mają „otwartą głowę”. Przy zatrudnianiu nowych pracowników często ważniejsza od doświadczenia jest dla mnie osobowość. Mogę się pochwalić, że udało mi się stworzyć grupę kreatywnych, otwartych na zmiany i zaangażowanych osób, którzy chętnie pokazują się na naszych social mediach, ponieważ mocno identyfikują się z marką Orientana.

Pracoholizm czy work-life balance?

Powinnam odpowiedzieć, że work-life balance, prawda? (śmiech). Ujmę to tak – staram się, choć bywa to trudne.

Planowanie czy spontaniczność?

Planowanie. I to z dużym wyprzedzeniem. Ale szczypta spontaniczności i elastyczności również jest konieczna!

W przyszłość patrzę…

z optymizmem i radością. Nie mogę się doczekać realizacji moich planów.

Kilka zdań o sobie:

W 2010 roku założyłam swoją firmę produkującą naturalne kosmetyki. Wcześniej pracowałam w korporacji a konkretnie realizowałam projekty zawiązane z rynkiem kapitałowym. W Orientana zajmuję się teraz przede wszystkim tworzeniem koncepcji nowych produktów – od receptury aż po finalny efekt na półce w drogerii. Poza firmą mam niewiele wolnego czasu, ale kiedy tylko mogę staram się podróżować do mojej ukochanej Azji, spędzać czas na łonie przyrody i dużo czytać. Codziennie znajduję także pół godziny na jogę lub medytację.

KOBIETY W BIZNESIE BEAUTY – to cykl, w którym prezentujemy menedżerki związane z branżą kosmetyczną, z sukcesem prowadzące własne firmy

Czytaj także: Daria Prochenka, Clochee: własna firma to niezależność, stres i ekscytacja [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Małgorzata Brożyna, Barwa Cosmetics: W przyszłość patrzę mając plan [Kobiety w biznesie beauty]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 08:26