StoryEditor
Opakowania
25.04.2022 00:00

Branża kosmetyczna ma ważny wpływ przyszłość planety [GŁOS EKSPERTA]

Cosmetic, Toiletry & Perfumery Association (CTPA) to brytyjskie stowarzyszenie, które reprezentuje firmy zajmujące się wytwarzaniem, dostarczaniem i sprzedażą produktów kosmetycznych i higieny osobistej. Christine Lawson, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju CTPA, postanowiła przypomnieć, jak duże znaczenie mają działania branży kosmetycznej w procesie recyklingu i dbania o środowisko.

CTPA prowadzi bloga, na którym omawia tematy związane z ochroną środowiska. Christine Lawson, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju CTPA, w najnowszym wpisie skupiła się na recyklingu opakowań kosmetycznych oraz rozwiązaniach ułatwiających ponowne napełnianie lub uzupełnianie opakowań.

Recykling może wydawać się dość współczesnym zjawiskiem, ale ponowne napełnianie i recykling to koncepcje, które miały miejsce już w czasach starożytnych. Pierwszy odnotowany przypadek recyklingu papieru miał miejsce w Japonii w 1031 r. Dziś powody takich działań są zupełnie inne. Kiedyś produkowanie rzeczy było znacznie trudniejsze, więc sensowne było ich maksymalne wykorzystanie. Teraz, gdy masowa produkcja jest codziennością i toniemy w nadmiarze rzeczy wytworzonych przez człowieka – usuwanie opakowań, zmiana przeznaczenia i recykling stały się kluczowe dla przyszłości naszej planety.

Obecnie ponad ośmiu na dziesięciu z konsumentów (85 proc.) twierdzi, że kosmetyki i produkty do higieny osobistej odgrywają kluczową rolę w naszym życiu, więc sposób, w jaki pozbywamy się opakowań po nich, jest ważniejszy niż kiedykolwiek. Dlatego producenci tworzą nowe rodzaje produktów, redukując opakowania, umożliwiając ich ponowne użycie i zwiększając możliwości recyklingu – cały czas badając sposoby, aby uczynić cały proces bardziej satysfakcjonującym. 

WARTO BYĆ EKO
Wszyscy słyszeliśmy bardzo dobrą radę: „redukuj, używaj ponownie, przetwarzaj”. Producenci kosmetyków robią wszystko, co w ich mocy, aby zmniejszyć ilość opakowań potrzebnych do zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Ciężko pracują również, aby pomóc swoim klientom uzupełnić ulubione produkty. Warto spróbować, ponieważ opcje wielokrotnego napełniania są często oferowane po niższej cenie. Produkty do wielokrotnego napełniania są zwykle projektowane z myślą o kilku wkładach, dzięki czemu można wielokrotnie z nich skorzystać. 

PROGRAM ODBIORU ZUŻYTYCH OPAKOWAŃ
Coraz więcej sklepów detalicznych, w tym supermarketów, drogerii i salonów kosmetycznych, zachęca swoich klientów do udziału w zbieraniu opakowań, które nie nadają się do recyklingu. Programy odbioru są bardzo korzystne dla planety, ponieważ umożliwiają deponowanie opakowań kosmetycznych, które w przeciwnym razie nie zostałyby poddane recyklingowi.

Rodzaje przedmiotów, które można poddać recyklingowi w ramach tych schematów, są zwykle bardzo małe lub złożone, dlatego nie mogą być obsługiwane przez maszyny w standardowych punktach recyklingu. Są to między innymi puderniczki, szminki, tusze do rzęs, zakraplacze z butelek, pędzelki z aplikatorami, pompki z niektórych butelek z rozpylaczem oraz małe pojemniki na produkty poniżej 50 ml. Niektóre systemy zwrotu akceptują również saszetki z produktami.

Narzędzie, którym jest Lokalizator Recycle Now to świetny sposób na sprawdzenie, gdzie znajduje się najbliższy program odbioru i co możesz tam zabrać. Niektóre marki oferują także usługę wysyłki zwrotnej. 

Oprócz krótkoterminowej korzyści z recyklingu małych opakowań kosmetycznych, zwiększenie zainteresowania programami zwrotów przyniesie również korzyści w dłuższej perspektywie. W tej chwili małe przedmioty poddane recyklingowi są zwykle przekształcane w coś użytkowego z mieszanych materiałów. Na przykład plac zabaw lub ławka. Dzieje się tak, ponieważ potrzeba masy krytycznej podobnych przedmiotów, aby móc je z powrotem przekształcić w wysokiej jakości opakowania kosmetyczne.

Obecnie ilości odbieranych przedmiotów są stosunkowo niewielkie, więc elementy te muszą być mieszane z innymi rodzajami materiałów. Jednak im więcej zebranych opakowań, tym wyższej jakości materiał z recyklingu, który może odzyskać przemysł kosmetyczny, co oznacza jeszcze mniej plastiku wytwarzanego od zera i większą wydajności opakowań.

WSZYSCY MAJĄ JEDEN CEL
Na koniec warto przyjrzeć się rosnącej liczbie produktów na rynku, które zostały opracowane lub zapakowane z większym naciskiem na środowisko. W ten sposób otrzymujemy produkty, które klienci jeszcze bardziej docenią za ich ekologiczne oblicze. 

Motywacja do recyklingu zmieniła się z ochrony zasobów wytworzonych przez człowieka na ochronę całej planety. Dziś wszyscy, od producentów produktów, przez firmy opakowaniowe, po polityków, zwracają uwagę na to, jak sprawić żeby proces recyklingu był jeszcze bardziej skuteczny i wydajny.

Przeczytaj również: Lovem zachęca do odsyłania szklanych opakowań po produktach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.10.2025 09:12
Braille: zawieszenie prac nad wymagania dla oznakowania opakowań kosmetyków w Hiszpanii
Przykład wdrożenia opakowań z alfabetem Braille‘a we FrancjiShutterstock

20 czerwca 2025 roku Hiszpania dokonało notyfikacji Komisji Europejskiej projekt dekretu królewskiego dotyczący oznakowania produktów konsumenckich, w tym również produktów kosmetycznych m. in. w zakresie zastosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Rozszerzenie wymogów dotyczących oznakowania produktów kosmetycznych

W czerwcu Królestwo Hiszpanii zgłosił projekt dekretu do Komisji Europejskiej, za pośrednictwem systemu TRIS (ang. Technical Regulation Information System). Proponowane przepisy obejmują produkty kosmetyczne i skupiają się na zapewnieniu dostępności informacji poprzez zastosowanie alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Zgodnie z projektem, nowe wymogi w zakresie oznakowania opakowań miałyby obejmować obowiązek jednoczesnego stosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim, wytłoczonego znaku dotykowego otaczającego kod QR oraz kodu QR zawierającego szczegółowe dane produktu.

Alfabet Braille’a wraz z kodem QR miałyby być obowiązkowo umieszczane na wszystkich produktach objętych zakresem dekretu, w tym także na produktach kosmetycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 projektu, produkty, których największa powierzchnia wynosi co najmniej 10 × 1 cm, powinny zawierać na opakowaniu następujące informacje:

  • nazwę produktu zapisaną w alfabecie Braille’a,
  • specjalne, wyczuwalne dotykiem oznakowanie dla niebezpiecznych substancji i mieszanin, dla których nie jest wymagane ostrzeżenie dotykowe zgodne z rozporządzeniem CLP,
  • kod QR (lub inny nośnik) z oznakowaniem wyczuwalnym dotykiem, pod którym znajdowałyby się pozostałe informacje wymagane w ramach art. 3 ust. 1, jeśli nie zostały one umieszczone w alfabecie Braille’a.

Planowane wejście w życie dekretu miałoby nastąpić w dniu następującym po jego publikacji. Dokument przewiduje maksymalnie dwuletniego okresu przejściowego umożliwiającego dostosowanie produktów obecnych już na rynku do nowych wymagań.

Zgłoszoną notyfikację oznaczoną numerem 2025/0311/ES oraz szczegółowe informacje dostępne są stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Obecnie w ramach organizacji branżowych prowadzone są działania mające na celu zachęcenie przedstawicieli państw członkowskich do zgłoszenia uwag w toku procedury TRIS. Zgłaszane zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim niewykonalności proponowanych rozwiązań z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, w szczególności dla sektora kosmetycznego.

Zastrzeżenia Komisji Europejskiej oraz Światowej Organizacji Handlu

Komisja Europejska odniosła się do notyfikowanego przez Królestwo Hiszpanii projektu dekretu i uznała część proponowanych obowiązków za nieproporcjonalne oraz potencjalnie prowadzące do fragmentacji rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W ocenie Komisji, niektóre z planowanych rozwiązań mogą być sprzeczne z przepisami Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych, które reguluje kwestie oznakowania i informacji przekazywanych konsumentom.

W związku z powyższym Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o przegląd projektu dekretu oraz przedstawienie sprawozdania z wyników analiz i ewentualnych aktualizacji do dnia 23 grudnia 2025 r. Do czasu przedstawienia niniejszego sprawozdania obowiązuje zawieszenie dalszych prac nad projektem.

Ponadto, projekt dekretu został również zgłoszony do Światowej Organizacji Handlu (WTO – World Trade Organization), gdzie przedstawiciele innych państw członkowskich wyrazili podobne obawy dotyczące wpływu planowanych regulacji na globalny rynek.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. październik 2025 10:28