StoryEditor
Opakowania
04.02.2020 00:00

Colgate-Palmolive wprowadził pierwszą pastę w tubce nadającej się do cecyklingu

Colgate-Palmolive, amerykańska firma FMCG, we współpracy z firmą opakowań Albéa, wprowadziła na rynek wegańską pastę w tubce nadającej się do recyklingu. Ekologiczna tuba wykonana jest z polietylenu o dużej gęstości (HDPE), który jest już szeroko przetwarzany.

Rulony pasty do zębów na ogół nie są akceptowane przez zakłady recyklingu ze względu na mieszankę materiałów, z których są wykonane. Zazwyczaj jest to kombinacja różnych tworzyw sztucznych wokół cienkiej warstwy aluminium. 

Trend produktów bez opakowań może się upowszechnić dla pewnych produktów, jak np. pasty do zębów w tabletkach – mówiła Marta Krawczyk, ekspert ds. recyklingu i pełnomocnik zarządu ds. ZSZ w Rekopolu, Organizacji Odzysku Opakowań, podczas ubiegłorocznej konferencji "Strategia Plastikowa i kosmetyki" zorganizowanej przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. – Tuby są z laminatów, które są nieprzetrwarzalne, nadają się wyłącznie do spalenia, więc jest to jedyna forma alternatywna – albo zrobienie pasty do zębów w słoiczku, albo w tabletkach i sprzedawanie jej w papierowej torebce.

Wszystko wskazuje na to, że pojawiła się alternatywa dla nieekologicznych opakowań past. Tuba pasty Smile for Good wykonana jest z polietylenu o wysokiej gęstości (HDPE), który jest już szeroko przetwarzany. Nietoksyczność oraz nieprzepuszczalność gazów, wilgoci oraz zanieczyszczeń powoduje, że jest wykorzystywany m.in. do pakowania żywności (np. mleka) i kosmetyków. Jest jednak materiałem dość twardym, co początkowo było przeszkodą w jego wykorzystaniu w produkcji tuby. Inżynierowie z Albea i Colgate wymyślili, jak łączyć różne gatunki i grubości laminatu, by tuba nadawała się do recyklingu, a zarazem spełniała wysokie normy bezpieczeństwa produktu i była wygodna w stosowaniu, czyli wystarczająco giętka (wyciskanie pasty). 

Produkt uzyskał certyfikaty Vegan Society, EcoCert oraz Cosmos Natural. Jak informuje firma Albea tuba Colgate jako pierwsza została uznana przez Stowarzyszenie Recyklerów Tworzyw Sztucznych (APR) za nadającą się do recyklingu oraz uzyskała RecyClass firmy Plastics Recyclers Europe (inicjatywa, która ma na celu poprawę recyklingu opakowań), która określa normy dotyczące recyklingu odpowiednio dla Ameryki Północnej i Europy.

Zaangażowanie firmy Albéa w ochronę środowiska sięga 15 lat. Dzisiaj przyspieszamy rozwój produkcji opakowań nadających się do recyklingu i przyczyniamy się do obiegu zamkniętego w branży kosmetycznej i higieny osobistej - powiedział Gilles Swyngedauw, wiceprezes ds. marketingu, innowacji i zrównoważonego rozwoju w Albéa.

Jak skomentowała Ann Tracy, wiceprezes ds. globalnej strategii zrównoważonego rozwoju i łańcucha dostaw, Colgate-Palmolive bierze udział w wielu programach, aby stać się bardziej przyjaznym dla środowiska.

 Pomagamy wzmocnić recykling, wspierając fundusz zamkniętej pętli i podejmujemy inne wyzwania. Badamy nowe składniki i modele, w tym inicjatywę TerraCycle Loop dotyczącą opakowań wielokrotnego użytku - powiedziała.

Na opakowaniu pasty Smile for Good znajduje się spis jej  składników  wraz z opisem, jakie mają zadanie. Woda służy do wymieszania wszystkich składników. Fluor chroni przed próchnicą. Krzemionka* czyści i poleruje zęby. Gliceryna utrzymuje wilgotność pasty. Ksylitol i Aromat powodują, że pasta ma świeży smak. Guma celulozowa nadaje paście odpowiednią konsystencję. Poliglukozyd laurylowy & Kokoiloglutaminian disodowy tworzy pianę, by docierać do wszystkich powierzchni zębów. Soda oczyszczona ma właściwości wybielające.

Colgate-Palmolive zapewnia, że udostępni nową technologię innym firmom. Wynika to ze zobowiązania, jakie firma podjęła - ograniczenia zużycia jednej z najczęściej używanych form opakowań, których nie można poddać recyklingowi.

Firma zapowiedziała, że do 2025 r. opakowania wszystkich produktów (Colgate, Palmolive, Sanex) będą w 100 proc. nadawały się do recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. lipiec 2025 00:44