StoryEditor
Prawo
26.11.2020 00:00

Czy sklepy kosmetyczne zostaną bez wsparcia antykryzysowego?

Na podstawie ustawy z dn. 19 listopada br., która jest obecnie w trakcie prac senackich, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą dotknięci skutkami pandemii COViD będą mogli ubiegać się o dofinasowanie wynagrodzeń pracowników. W wykazie uprawnionych do skorzystania z pomocy zabrało jednak kodu dotyczącego handlu kosmetykami w wyspecjalizowanych sklepach, czyli m.in. w sklepach firmowych należących do firm kosmetycznych – alarmuje Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Wczoraj Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego skierował do Departamentu Innowacji Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii pismo w sprawie nierówności w dostępie przedsiębiorców do dofinansowania wynagrodzeń pracowników na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, która jest w trakcie prac senackich.

Ustawa ta ma wprowadzić nowy przepis (art.15gga i art.15ggb), na podstawie którego przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą będzie mógł wnioskować o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w wysokości 2 000 zł na okres 3 miesięcy. Prawo to przysługuje jednak tylko przedsiębiorcom, których przeważająca działalność przynależy do kodu (według Polskiej Klasyfikacji Działalności – PKD – 2007) wymienionego w tejże ustawie.

Wśród podanych kodów znalazły się działalności gospodarcze dotknięte nakazem zamknięcia podczas drugiej fali pandemii, m.in. najemcy lub właściciele lokali w galeriach handlowych, których działalność polega na sprzedaży produktów kosmetycznych przeznaczonych do perfumowania i upiększania. Zabrakło w ustawie kodu dotyczącego handlu kosmetykami, tj. PKD 47.75.Z – SPRZEDAŻ DETALICZNA KOSMETYKÓW I ARTYKUŁÓW TOALETOWYCH PROWADZONA W WYSPECJALIZOWANYCH SKLEPACH.

Powyższe regulacje są rozbieżne – rozporządzenie bazowało na określeniu rodzaju sprzedawanego asortymentu, natomiast ustawa została oparta o kody PKD. Z tego powodu duża część przedsiębiorców prowadzących sklepy kosmetyczne zostanie wyłączona z możliwości uzyskania pomocy rządowej, może okazać się kluczowa dla utrzymania wielu miejsc pracy.

Dlatego zwróciliśmy się z prośbą, aby Ministerstwo pilnie podjęło niezbędne działania prowadzące do uwzględnienia przedstawicieli sektora kosmetycznego w procedowanym projekcie ustawy i włączenia do projektowanych przepisów kodu 47.75.Z dla przeważającej sprzedaży produktów do perfumowania i upiększania. Równolegle do nawiązania dialogu z autorem regulacji, tj. ministerstwem, składamy poprawki do projektu przez odpowiednią komisję senacką – informuje Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. 
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
13.10.2025 15:37
Parlament Europejski ogranicza zakres dyrektywy CSDDD: mniej firm objętych obowiązkiem monitorowania łańcuchów dostaw
Zmiany w dyrektywie CSDDD na horyzoncie.Shutterstock

Parlament Europejski osiągnął porozumienie polityczne w sprawie złagodzenia unijnej dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CSDDD). Nowe ustalenia znacząco ograniczają liczbę firm zobowiązanych do monitorowania i zapobiegania naruszeniom praw człowieka oraz negatywnym skutkom środowiskowym w ich łańcuchach dostaw.

Zgodnie z najnowszą propozycją, dyrektywa CSDDD miałaby obejmować jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 5 000 pracowników i osiągające obrót minimum 1,5 mld euro rocznie. To istotne podniesienie progu w stosunku do pierwotnej wersji dokumentu z 2023 roku, która przewidywała objęcie przepisami firm zatrudniających powyżej 1 000 osób i osiągających obrót od 450 mln euro. W efekcie liczba spółek objętych regulacją może spaść nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do pierwotnych założeń.

Pierwotna wersja CSDDD miała wprowadzić obowiązek aktywnego przeciwdziałania szkodom społecznym i środowiskowym, a za niewywiązywanie się z tego obowiązku przewidywała kary finansowe sięgające 5% globalnego obrotu. Nowe, złagodzone zapisy zmniejszają zakres odpowiedzialności korporacji i przesuwają ciężar odpowiedzialności z szerokiego sektora dużych firm na wąską grupę największych koncernów europejskich.

Kompromis polityczny został wypracowany pomiędzy Europejską Partią Ludową (EPP), socjalistami oraz liberałami z grupy Renew, po silnej presji ze strony niektórych państw członkowskich – w tym Niemiec i Francji – oraz intensywnym lobbingu międzynarodowych koncernów, takich jak ExxonMobil. Decyzja ta spotkała się z krytyką części europosłów; holenderska socjalistka Lara Wolters zrezygnowała z funkcji sprawozdawcy w proteście przeciwko – jak to określiła – „osłabieniu europejskich standardów odpowiedzialności korporacyjnej”.

Ostateczne głosowanie nad zmienionym tekstem dyrektywy ma odbyć się jeszcze w październiku, po czym rozpoczną się formalne negocjacje z państwami członkowskimi. W przypadku przyjęcia nowych przepisów, CSDDD miałaby wejść w życie w 2027 roku, jednak w znacznie ograniczonym zakresie niż pierwotnie zakładano.

Zdaniem krytyków, rewizja dyrektywy stanowi symptom szerszego odwrotu od ambitnej agendy ESG i Zielonego Ładu w Europie. Zmiany mają na celu złagodzenie obciążeń regulacyjnych wobec przedsiębiorstw w warunkach spowolnienia gospodarczego, lecz – jak ostrzegają eksperci – mogą podważyć wiarygodność UE w zakresie promowania etycznych i zrównoważonych łańcuchów dostaw oraz utrudnić osiągnięcie długofalowych celów klimatycznych i społecznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. październik 2025 17:17