StoryEditor
Drogerie
05.11.2018 00:00

Dobre wyniki Drogerii Jasmin

Przybywa drogerii we franczyzowej sieci Jasmin. Rośnie również rok do roku wartość sprzedaży generowanej przez sieć. W ciągu dwóch lat obroty sieci wzrosły o 26 proc. z czego 14 proc. przypada na osiem miesięcy 2018 r.

W sieci drogerii Jasmin działa już 350 placówek. 293 to drogerie. Należą one do 210 podmiotów gospodarczych. Oznacza to, że część przedsiębiorców prowadzi pod szyldem sieci po kilka drogerii. 0d 2016 do 2018 r. liczba drogerii Jasmin zwiększyła się o 23 proc.

Dodatkowo Jasmin prowadzi projekt Jasmin Pharmacia, w ramach którego właściciele aptek uruchamiają przy nich drogerie. Sieć współpracuje także ze sklepami różnego typu na zasadach partnerskich, luźniejszych niż franczyza. Jasmin zarządza np. stoiskami kosmetyczno-chemicznymi w sklepach spożywczych.

Drogerie Jasmin mają także coraz lepsze wyniki sprzedaży. W ciągu dwóch lat obroty sieci wzrosły o 26 proc. z czego 14 proc. przypada na osiem miesięcy 2018 r.

W przyszłym roku zarząd sieci Jasmin zakłada 20 proc. przyrost nowych placówek. – Są jeszcze na rynku podmioty, które mogę się przyłączyć do sieci. To przedsiębiorcy, którzy mają po kilka, czy nawet kilkanaście sklepów, ale jeszcze czują się na tyle silni, że działają samodzielnie. Naszym zdaniem będą jednak wkrótce potrzebować potencjału większej sieci, z bardziej rozpoznawalnym logo, bardziej aktywnej marketingowo – mówi Teresa Stachnio, członek zarządu sieci Jasmin. – Przyrost drogerii będzie też związany z inwestycjami detalistów już działających w sieci, którzy będą otwierać kolejne placówki. Na rynku przybywa też nowych inwestorów, którzy do tej pory nie działali w branży i otwierając swój pierwszy sklep kosmetyczny od razu podejmują współpracę z już działającą siecią franczyzową.

Równocześnie z rynku ubywa drogerii. – Jest to proces nieunikniony. Z naszych obserwacji wynika, że jest on związany przede wszystkim z brakiem sukcesorów. Często właściciele, którzy prowadzili swoje biznesy przez ostatnich 20-30 lat nie mają ich komu przekazać. Natomiast rodzinne firmy, do których zarządów już wchodzi kolejne pokolenie, mają się dobrze i cały czas się rozwijają – podsumowuje Teresa Stachnio.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
27.11.2025 10:01
Rossmann opuszcza niemiecki związek przedsiębiorców po decyzji o rozmowach z AfD
Niemiecka sieć drogeryjna podjęła konkretne kroki.Agata Grysiak

Niemieckie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Rodzinnych – Die Familienunternehmer – znalazło się w centrum kontrowersji po ogłoszeniu, że chce otworzyć się na rozmowy z partią AfD. Organizacja zniosła dotychczasowy zakaz kontaktów z posłami tej partii do Bundestagu, co wywołało silne reakcje wśród firm członkowskich. Decyzja przewodniczącej związku Marie-Christine Ostermann, uzasadniana potrzebą „merytorycznej dyskusji”, spotkała się z krytyką, mimo że sama organizacja podkreśla, że nie popiera rządu współtworzonego przez AfD.

W wyniku tej zmiany polityki ze związku występują dwaj szczególnie rozpoznawalni członkowie – Rossmann i Vorwerk. Drogerie Rossmann, będące jednym z największych detalistów w Niemczech, potwierdziły rezygnację poprzez komunikat przekazany agencji dpa. Jak podała firma, decyzję podjęto ze względu na brak akceptacji dla nowego stanowiska Die Familienunternehmer. Informacje o wystąpieniu Rossmanna jako pierwsza ujawniła branżowa „Lebensmittelzeitung”.

Zmiana linii komunikacyjnej związku, przedstawiana jako otwarcie na dialog, wywołała również krytykę wśród innych przedsiębiorstw zrzeszonych w Die Familienunternehmer. Choć organizacja liczy około 6 500 członków, jej pełna lista nie jest publicznie znana, co utrudnia ocenę możliwej skali dalszych reakcji. Związek przekonuje, że rozmowa z reprezentantami AfD nie oznacza poparcia ich światopoglądu, lecz stanowi próbę konfrontacji odmiennych stanowisk.

Dyskusja wokół relacji niemieckiego biznesu ze skrajnie prawicową partią wpisuje się w szerszy kontekst debaty o roli przedsiębiorców w życiu publicznym. Reakcja Rossmanna – firmy o znaczącej rozpoznawalności i wpływach – pokazują, że decyzja Die Familienunternehmer może mieć poważne konsekwencje wizerunkowe i organizacyjne. Otwarta pozostaje kwestia, czy kolejne przedsiębiorstwa pójdą w ich ślady oraz w jakim kierunku będzie rozwijała się polityka związku wobec AfD.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
25.11.2025 15:12
Jeden konkurent mniej? Niemiecka sieć drogerii ogłasza niewypłacalność tygodnie przed Gwiazdką
Jak informuje niemiecka agencja prasowa dpa, szefem firmy pozostaje Oliver Pieper, prawnuk założycielki.Karolina Grabowska STAFFAGE

Największa rodzinna sieć perfumerii w Niemczech – Stadt-Parfümerie Pieper – ogłosiła niewypłacalność tuż przed rozpoczęciem kluczowego sezonu świątecznych zakupów. Sąd rejonowy uruchomił wstępne postępowanie upadłościowe w trybie samorządowym, co pozwala dotychczasowemu kierownictwu pozostać u steru i podjąć próbę ratowania przedsiębiorstwa poprzez głęboką restrukturyzację. Decyzja zapadła w momencie wzmożonej konkurencji na rynku premium oraz malejącej skłonności konsumentów do wydatków w tym segmencie.

Mimo ogłoszenia niewypłacalności ponad 140 perfumerii Pieper nadal działa, a sieć zapewnia klientów o ciągłości operacyjnej. Firma deklaruje, że jej głównym celem jest „zrównoważenie działalności i ustawienie przedsiębiorstwa na nowo”, co ma umożliwić funkcjonowanie w dłuższej perspektywie. Pieper to marka o ponad 90-letniej historii: powstała w 1931 roku jako sklep z mydłem w Bochum, a dziś większość sklepów zlokalizowana jest w Nadrenii Północnej-Westfalii, z dodatkowymi placówkami w Dolnej Saksonii, Bremie i Hamburgu.

Kierownictwo pozostaje stabilne — na czele sieci nadal stoi Oliver Pieper, prawnuk założycielki. Jednocześnie sąd wyznaczył nadzorczynię sądową, adwokat Sarah Wolf, która ma monitorować przebieg postępowania i dbać o zgodność procesu z obowiązującymi przepisami. W ramach upadłościowego zabezpieczenia wypłaty dla około 1000 pracowników pokryje przez trzy miesiące Federalna Agencja Pracy (Bundesagentur für Arbeit), co jest standardową procedurą w niemieckich postępowaniach tego typu.

Problemy finansowe sieci narastają od okresu pandemii. Lockdowny doprowadziły do gwałtownego spadku sprzedaży stacjonarnej, a pomimo późniejszego odbicia firma nie odzyskała wcześniejszej stabilności. W roku finansowym 2021/22 Pieper wykazał jedynie symboliczny zysk na poziomie 0,2 mln euro przy obrotach wynoszących 113,7 mln euro, co sygnalizowało ograniczoną odporność sieci na dalsze wstrząsy rynkowe.

Według danych agencji dpa na kondycję Piepera negatywnie wpływał jednoczesny spadek konsumpcji, rosnące koszty operacyjne — w szczególności energii — oraz ogólna niepewność gospodarcza, która obniża skłonność klientów do zakupów produktów z segmentu beauty premium. To właśnie te czynniki doprowadziły do sytuacji, w której restrukturyzacja stała się koniecznością, a jej rezultat zdecyduje o przyszłości jednej z najbardziej rozpoznawalnych rodzinnych perfumerii w Niemczech.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 14:28