StoryEditor
Franczyza
22.06.2020 00:00

Drogerie korzystają na franczyzie

Franczyzowe sieci chcą wykorzystać ten rok na wzmocnienie swoich organizacji. Pandemia spowodowała, że w tzw. tradycyjnych drogeriach pojawiło się więcej klientów i zwiększyły się obroty.

W Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców – wynika z Raportu o rynku franczyzy 2019/2020, przygotowanego przez ekspertów portalu Franchising.pl. Najbardziej popularnymi biznesami we franczyzie są w handlu – sklepy spożywcze, a w usługach – koncepty gastronomiczne. Na rynku franczyzy dominują polskie firmy. Osiem na dziesięć franczyz w Polsce stanowią krajowe marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych.

Również w biznesie drogeryjnym franczyzą zajmują się głównie polskie firmy, Jest ich niewiele – na palcach jednej ręki można policzyć spółki, które prowadzą takie projekty. Znamienne jest jednak to, że niezależnie od koniunktury udało im się przetrwać przez lata i umocnić swoje marki. Takie sieci, jak DP Drogerie Polskie, czy drogerie Jasmin obchodzą w tym roku 10-lecie istnienia. Jeśli sięgnąć jeszcze dalej, to od podpisania pierwszej umowy franczyzowej w przypadku sieci Jasmin mija 21 lat, tyle że wtedy była to poznańska spółka działająca pod nazwą drogerie Aster.

Blisko 30 lat wstecz sięga natomiast historia spółek hurtowych, z których wywodzą się sieci franczyzowe. W okresie transformacji ustrojowej prywatni przedsiębiorcy zakładali hurtownie kosmetyczno-chemiczne i skupiali wokół siebie sklepy detaliczne, tworząc tzw. pionowe struktury dystrybucyjne, czyli mówiąc prościej – stabilne rynki zbytu. Z czasem te związki się formalizowały i z luźnych grup zakupowych zaczęły się przekształcać w sieci handlowe działające pod wspólnymi szyldami.

Korzyści z przynależności do sieci

Sklepy kosmetyczne chcą działać w sieciach franczyzowych. Jest coraz mniej takich, które funkcjonują zupełnie niezależnie. Z sieciami wiążą się najchętniej ci, którzy do tej pory nigdy nie działali w biznesie drogeryjnym oraz ci, którzy mają po kilka sklepów kosmetycznych. Jedni i drudzy korzystają ze wsparcia sieci, zarówno jeśli chodzi o warunki handlowe, marketing jak i organizację biznesu.

Główną zaletą przystąpienia do dobrze prowadzonej sieci franczyzowej jest poczucie bezpieczeństwa wynikające z przyłączenia się do istniejącego i funkcjonującego pomysłu. Rozpoznawalny szyld na witrynie sklepu wzbudza większe zaufanie wśród konsumentów, doradztwo w zakresie zaprojektowania, modernizacji, doboru asortymentu czy szkoleń personelu minimalizują ryzyko inwestycyjne i zapobiegają popełnianiu błędów przy otwieraniu czy prowadzeniu drogerii. Ponadto pojawiają się oszczędności – franczyzobiorca w naturalny sposób ogranicza wydatki na reklamę, działania marketingowe, a dzięki negocjacjom prowadzonym przez organizatora sieci otrzymuje lepsze warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami – wymienia Teresa Jonas, prezes zarządu sieci DP Drogerie Polskie, a zarazem spółki Błysk, która jest organizatorem sieci DP.

Argumenty za przystąpieniem do drogeryjnej franczyzy ma też Paweł Woch, dyrektor zarządzający siecią Laboo. – Działając w tak dużej grupie zakupowej, przy wsparciu tak dużego dystrybutora, jakim jest Orbico (główny dostawca do sieci Laboo – red.), możliwości negocjacyjne ofert handlowych są zdecydowanie lepsze. Jeżeli do tego dodać uznania retro zależne od poziomu obrotów oraz, w naszym przypadku spółki akcyjnej, coroczną dywidendę na poziomie nie mniejszym niż 10 proc., to pytanie „czy warto?”, staje się pytaniem retorycznym – mówi.

Zdaniem Teresy Stachnio, członka zarządu sieci drogerii Jasmin (organizatorem jest firma dystrybucyjna PGD Polska), największym wsparciem dla franczyzobiorcy są działania marketingowe prowadzone przez sieci franczyzowe oraz doświadczenie, z którego mogą skorzystać osoby rozpoczynające działalność handlową w branży drogeryjnej. – Reklama, marketing, komunikacja z konsumentami przez media społecznościowe, a nawet druk gazetek reklamowych – to są czasochłonne i kosztowne działania. Dla pojedynczego właściciela sklepu, który musi się zajmować przede wszystkim handlem, są trudne i obciążające – mówi. – Nowe osoby przystępujące do sieci, które nie mają doświadczenia, dostają też od takich organizacji jak nasza pełne wsparcie przy otwieraniu sklepu, dotyczące jego wyposażenia, aranżacji, doboru towaru, zagospodarowania półki, rotacji, sezonowości, konstruowania umów handlowych z dostawcami, polityki zwrotów. To jest wiedza, której nie da się zdobyć inaczej niż od praktyków – podkreśla Teresa Stachnio.

Co na to indywidualny przedsiębiorca? Potwierdza. – Jesteśmy zdecydowanie bardziej rozpoznawalni pod szyldem sieci, bardzo ważne są również wszelkie działania marketingowe, ogólnopolska promocja wprowadzanych nowości i promocji, dostęp do aplikacji zakupowej. Przynależność do sieci dużo daje, ale trzeba pamiętać, że nie zastępuje osobistego zaangażowania, tu działania sieci i właściciela sklepu muszą iść w parze – mówi Mirosław Zakrzewski, który prowadzi trzy drogerie w sieci DP Drogerie Polskie.

Otwarcia nowych sklepów

Pandemia nie spowodowała ani nagminnego zamykania się sklepów kosmetycznych, ani zastoju we franczyzowych sieciach. Wprost przeciwnie – wiele tzw. tradycyjnych sklepów zwiększyło obroty i korzystało na tym, że klienci woleli robić zakupy blisko domu. Drogerie działające na osiedlach przejmowały też ruch z zamkniętych galerii handlowych. Właściciele sklepów, wspierani przez hurtownie, mogli szybko podejmować decyzje dotyczące zmian w asortymencie i dopasowywali go do bieżących potrzeb konsumentów. Dla wielu producentów to ten segment rynku czasowo stal się głównym odbiorcą, poza e-commerce. Franczyzowe sieci ruszają więc z zaplanowanymi otwarciami nowych sklepów.

Paradoksalnie obserwujemy teraz jeszcze większe zainteresowanie przystąpieniem do sieci drogeryjnej przez przedsiębiorców działających w innych branżach, którzy postanowili zdywersyfikować swój biznes – zapewnia Teresa Jonas.

Lada moment franczyzobiorcy otworzą dwa nowe sklepy pod szyldem Jasmina. Już mamy podpisane umowy na kolejne lokalizacje. Ruszą również placówki, które otwierane są przy naszym wsparciu sezonowo w miejscowościach nadmorskich. Sądzę, że utrzymamy w tym roku stabilną liczbę sklepów w naszej sieci. Pracujemy również nad uruchomieniem internetowej drogerii – podkreśla Teresa Stachnio.

Czas po pandemii nie będzie już taki sam, pomimo zniesienia ograniczeń zostaną w nas pewne nawyki, mam nadzieję że również nawyk robienia zakupów blisko domu i powrotu do małych lokalnych sklepów. Naszym priorytetem jest teraz skuteczna komunikacja w lokalnej przestrzeni i dotarcie z informacją o naszej ofercie i promocjach jak najszerzej. W ostatnich latach nasza sieć rozwija się organicznie, nowe sklepy otwierane są przeważnie przez członków sieci, ale oczywiście jesteśmy otwarci i chętnie przyjmujemy każdego, kto chciałby do nas dołączyć i skorzystać z oferowanych przez nas udogodnień i rozwiązań – zapewnia Paweł Woch.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
11.01.2024 10:00
Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców
Portal franczyzawhandlu.pl ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijaćmateriały własne
Franczyzawhandlu.pl to portal dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców, dla ludzi szukających pomysłu na ciekawy i dochodowy biznes, a także baza wiedzy dla tych, którzy chcą skutecznie rozwijać już prowadzone biznesy. Jesteś przedsiębiorcą? Koniecznie sprawdź, co jeszcze znajdziesz się na stronach portalu franczyzawhandlu.pl.

Projekt franczyzawhandlu.pl dedykowany jest m.in. przyszłym przedsiębiorcom, osobom poszukującym pomysłu na siebie i swoją przyszłość, a także tym, którzy szukają wskazówek, jak efektywnie rozwijać już prowadzony biznes w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. Portal ma pomagać im odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych, a także nawigować w poruszaniu się między urzędami.

Serwis ma być platformą wymiany myśli i pomysłów, a nie jedynie miejscem, w którym publikuje się metryczki i oferty. Kluczową misją portalu będzie tworzenie społeczności dla małych i średnich firm detalicznych z sektora FMCG.

 

Przewodnik dla franczyzobiorców

 

Portal ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijać. Na stronach portalu podpowiadamy, jak otworzyć własny biznes i efektywnie nim zarządzać. Nie zabraknie porad dla przedsiębiorców na temat obecnych i przyszłych rozwiązań prawnych, sukcesji, sporządzania umów czy też zatrudnienia cudzoziemców lub osób z niepełnosprawnościami (ale pełnosprawnych w biznesie).

Dziennikarze, eksperci i naukowcy współpracujący w ramach projektu będą chcieli wspierać przedsiębiorców w dokonywaniu właściwych wyborów biznesowych, szkoleniu i doskonaleniu. Będą wskazywać jak skutecznie rozwijać biznes i utrzymać jego konkurencyjność na bardzo wymagającym rynku. Pomogą tworzyć przewodnik technologiczny franczyzobiorcy, który pozwoli wykorzystać obecny potencjał biznesu, a także nawigować w nowej, cyfrowej, pełnej wyzwań rzeczywistości.

Wielu franczyzobiorców polega na własnym doświadczeniu i wiedzy. Portal franczyzawhandlu.pl będzie miał za zadanie przekonanie ich do testowania i wdrażania nowych rozwiązań tak produktowych, jak i komunikacyjnych (social media), ale także technologii i narzędzi pozwalających efektywniej zarządzać placówkami handlowymi (personelem, zamówieniami, asortymentem, itd.).

 

Franczyzobiorcy fundamentem gospodarki

 

Serwis będzie budował prestiż i pozytywny wizerunek franczyzobiorców i niezależnych detalistów. Pokażemy, że sektor małych i średnich przedsiębiorców to fundament polskiej gospodarki i społeczności lokalnej. To ludzie, którzy odnoszą sukces i z których społeczeństwo powinno być dumne.

– Chcemy pokazywać ludzi prowadzących swoje sklepy, bohaterów codzienności, którzy budują siłę lokalnych gospodarek i integrują wokół siebie lokalne społeczności. - Trzeba to pokazać i pomóc im, aby mogli jeszcze szerzej dzielić się swoją energią, wiedzą i inicjatywą. Chcemy, aby byli przykładem i inspiracją dla innych przedsiębiorców – podkreśla Tomasz Kolmasiak, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

 

Poprawiać biznes, edukować przedsiębiorców

 

Franczyzawhandlu.pl ma służyć edukacji, szkoleniu, ale także pracy nad nawykami oraz przyzwyczajeniami właścicieli sklepów franczyzowych i sklepów niezależnych. To wszystko po to, aby lepiej rozumieli oni, dlaczego tak potrzebne są im nowe rozwiązania, technologie, koncepty marketingowe i produktowe oraz w jaki sposób wdrożenie zmian w sklepach będzie w stanie podnieść konkurencyjność i atrakcyjność placówek dla konsumenta.

Jednym z kluczowych zadań portalu będzie pomoc prowadzącym sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe w modernizacji już działających placówek. Platforma ma łączyć doświadczenie i wiedzę weteranów niezależnego handlu z innowacjami i nowościami, które oferują producenci FMCG i dostawcy usług. Będziemy wspierać ich we wdrażaniu rozwiązań i wprowadzaniu nowych produktów, które mogą pomóc nie tylko we wzroście sprzedaży, ale także zdobyciu nowych klientów.

– Wielu właścicieli sklepów z długim stażem mówi: "Handluję od 5, 10, 20, 30 lat i wiem najlepiej, co jest najlepsze dla mojego sklepu i klientów". Naszym zdaniem też tak jest, ale to nie znaczy, że te placówki nie mogą działać jeszcze lepiej i efektywniej, przynosząc korzyści nie tylko właścicielowi, ale także dostawcom. Dlatego na konkretnych przykładach będziemy pokazywać, jak wdrożenia nowych rozwiązań i wprowadzanie dodatkowych kategorii produktowych, czy nowości, jest w stanie zapewnić swoim klientom lepszą ofertę, cenę i jakość obsługi – kreśli wizję portalu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl, którego redakcja współtworzy projekt dedykowany franczyzie.

I dodaje: – Będziemy wskazywać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i konsument, jakich zmian wymaga zarządzanie sklepem, a przede wszystkim zarządzanie kategorią. Chcemy to robić we współpracy z najlepszymi ekspertami, w tym dostawcami, ale także detalistami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian skutkujących bardzo pozytywnymi efektami. Będziemy konsekwentnie pokazywać i namawiać do tego przedsiębiorców.

Nowy portal będzie platformą dla największych firm takich jak Unilever, Mondelez, Nestle, Calsberg czy Żywiec, które będą chciały w sposób wiarygodny komunikować się z detalistami, aby pokazać im, że można w stosunkowo prosty sposób pracować efektywniej zwiększając sprzedaż z mkw. i budować marże i czerpać większe zyski z prowadzonego biznesu.

 

Niepełnosprawności nie mogą być barierą

 

Zrównoważona zielona transformacja nie dotyczy tylko największych firm, ale także sektora MŚP. Chcemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes. Kwestie związane z raportowaniem ESG będą miały wpływ na całą gospodarkę, dlatego sektor MŚP także powinien się przygotować do nadchodzących zmian, jak również rozwijać wiedzę i świadomość w kwestii zrównoważonego biznesu i wszystkich jego aspektów. Będziemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes.

Ważną częścią misji naszego serwisu będzie promocja inkluzywności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy pokazywać, że biznes mogą prowadzić wszyscy, którzy tego chcą i mają odpowiednią wiedzę. – Niepełnosprawności nie mogą być barierą rozwoju osobistego i biznesowego; chcemy pokazać, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko prowadzić sklep franczyzowy, ale także pomagać franczyzodawcom tworzyć placówki przyjazne dla ludzi z niepełnosprawnościami – podkreśla Ewelina Marczukajtis, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

Oprócz tego na portalu nie zabraknie najnowszych informacji ze świata biznesu franczyzowego. Otwarcia kolejnych placówek, przejęcia, zmiany prezesów, wywiady z najważniejszymi osobami z branży, innowacje oraz nowe produkty i usługi – to tylko wycinek tego, co znajdzie na łamach nowego portalu franczyzawhandlu.pl.

Aby ułatwić wybór osobom chcącym otworzyć własny punkt franczyzowy, prezentujemy katalog kilkudziesięciu systemów dostępnych na polskim rynku. Będzie on systematycznie poszerzany o nowe franczyzy.

Obecna wersja portalu jest dopiero pierwszym krokiem w rozwoju tego projektu. W przyszłości planujemy kolejne moduły edukacyjne, a także rozwijanie platformy, która integrowałaby wokół siebie przedsiębiorców prowadzących sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne, ale także ekspertów i praktyków oraz franczyzodawców, tak aby zaoferować miejsce dialogu i wypracowania nowych rozwiązań dla sektora MSP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
01.08.2023 16:47
Projekt ustawy franczyzowej opublikowany. Jakie daje uprawnienia franczyzodawcom, przed czym chroni franczyzobiorców?
Ustawa franczyzowa ma umocnić franczyzobiorców wobec franczyzodawców i uregulować rynek licencji udzielanych na prowadzenie działalności pod szyldem dawców franczyzyShutterstock
Ukazał się projekt ustawy franczyzowej, który ma uregulować rynek franczyzy w Polsce, określić wzajemne zobowiązania franczyzodawców i franczyzobiorców oraz umocnić pozycję przedsiębiorców korzystających z franczyzowych licencji. Czy nowy projekt franczyzowy wpłynie na organizację takich sieci, jak DP Drogerie Polskie, Drogerie Jasmin, Droogerie Koliber, Drogerie Laboo, Drogerie Sekret Urody, drogerie Blue Stop Drogerie Natura i wreszcie na plany Super-Pharm?

Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt ustawy franczyzowej (projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo własności przemysłowej), który reguluje tę formę współpracy pomiędzy uczestnikami rynku tworzącymi sieci handlowe.

Do czego zobowiązuje umowa franczyzy?

Zgodnie z projektem ustawy

„przez umowę franczyzy franczyzodawca zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, udostępnić franczyzobiorcy do korzystania za wynagrodzeniem koncepcję lub technikę prowadzenia działalności gospodarczej oraz rzeczy lub prawa służące wykonywaniu tej działalności, w szczególności nazwę przedsiębiorstwa, znaki towarowe i patenty, a franczyzobiorca zobowiązuje się do prowadzenia we własnym imieniu i na własny rachunek działalności gospodarczej w oparciu o udostępnioną koncepcję lub technikę, rzeczy lub prawa".  

Umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy dokumentowej.

Co musi się znaleźć w umowie franczyzowej?

Nie później niż 14 dni przed zawarciem umowy franczyzy franczyzodawca musi udostępnić franczyzobiorcy aktualny dokument informacyjny oraz wzorzec umowy franczyzy.

Taki dokument powinien zawierać co najmniej:

1) dane identyfikujące franczyzodawcę;

2) opis działalności gospodarczej franczyzodawcy, w szczególności liczbę zawartych umów franczyzy, według stanu na koniec poprzedniego roku kalendarzowego;

3) opis działalności, która ma być wykonywana przez franczyzobiorcę;

4) sposób ustalania wynagrodzenia franczyzodawcy;

5) opis świadczeń franczyzodawcy, w szczególności wymienienie udostępnianych do korzystania koncepcji lub techniki działalności gospodarczej, rzeczy lub praw;

6) informację o szacunkowej wartości wydatków lub nakładów niezbędnych do poniesienia przez franczyzobiorcę w celu rozpoczęcia wykonywania umowy franczyzy;

7) informację o szacowanej wysokości przychodów franczyzobiorcy oraz o sposobie jej wyliczenia;

8) informację o zobowiązaniu franczyzobiorcy do zawierania umów z podmiotami trzecimi wskazanymi przez franczyzodawcę, o ile przewiduje się zawieranie takich umów;

9) informację o zakresie i środkach nadzoru franczyzodawcy nad sposobem wykonywania umowy franczyzy przez franczyzobiorcę, w szczególności o zakresie dostępu do tajemnic

przedsiębiorstwa franczyzobiorcy oraz o prawie franczyzodawcy do wydawania wytycznych i poleceń, o ile przewiduje się nadzór franczyzodawcy nad sposobem wykonywania umowy franczyzy przez franczyzobiorcę;

10) informację o zasadach przejścia praw i obowiązków wynikających z umowy franczyzy oraz przystępowania nowej osoby do umowy po stronie franczyzobiorcy, o ile przewiduje się taką możliwość;

11) informację o zdarzeniach stanowiących podstawę nałożenia kar umownych oraz o sposobie ustalania ich wysokości, o ile przewiduje się nakładanie kar umownych;

12) okres obowiązywania umowy franczyzy i warunki jej przedłużenia;

13) terminy wypowiedzenia umowy franczyzy;

14) informację o zakazie konkurencji, w tym o terminach obowiązywania tego zakazu, o ile przewiduje się zakaz konkurencji.

 

Kiedy franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę?

Franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę franczyzy ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli franczyzodawca nie udostępnił mu informacyjnego lub zawarł w nim informacje nierzetelne albo nieprawdziwe dotyczące spraw mających istotne znaczenie, a uzasadnione jest przypuszczenie, że gdyby franczyzobiorca był należycie o nich poinformowany, to nie zawarłby umowy. Franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę przed upływem 30 dni od momentu, kiedy dowiedział się o wyżej wymienionych. Uprawnienie to wygasa w ciągu roku od dnia zawarcia umowy franczyzowej.

Dodatkowo franczyzodawca jest obowiązany do naprawienia szkody wyrządzonej franczyzobiorcy, która powstała przez zamieszczenie w dokumencie informacyjnym nierzetelnych albo nieprawdziwych informacji, chyba że nie ponosi winy.

Franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli doszło do rażącego naruszenia przez franczyzodawcę istotnego postanowienia umowy wywołującego nieodwracalne skutki albo franczyzodawca pomimo pisemnego upomnienia nadal narusza istotne postanowienia umowy franczyzy.

Umowa zawarta na czas nieoznaczony może być wypowiedziana przez franczyzobiorcę na trzy miesiące naprzód.

Czego nie może franczyzobiorca?

O ile strony nie postanowiły inaczej, franczyzobiorca obowiązany jest do zachowania w tajemnicy udostępnionej przez franczyzodawcę poufnej koncepcji lub techniki prowadzenia działalności gospodarczej, a obowiązek zachowania tajemnicy nie jest ograniczony w czasie.  

Franczyzobiorca nie może również bez zgody franczyzodawcy przenieść na inną osobę praw z umowy franczyzy, ani wnieść ich tytułem wkładu do spółki.

Spadek przychodów franczyzobiorcy a wynagrodzenie dla franczyzodawcy

Franczyzobiorca, w wyjątkowych okolicznościach, może liczyć na zmniejszenie opłaty, którą wnosi do franczyzodawcy.

Jeżeli wskutek okoliczności, za które franczyzobiorca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z działalności franczyzobiorcy uległ znacznemu zmniejszeniu, franczyzobiorca może żądać proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia, które przekazuje franczyzodawcy za czas, w którym przychód uległ znacznemu zmniejszeniu. Zmniejszenie wynagrodzenia franczyzodawcy następuje w drodze powództwa lub zarzutu uprawnionego.

Kiedy franczyzodawca może wypowiedzieć umowę?

Franczyzodawca może wypowiedzieć umowę franczyzy ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli  franczyzobiorca nie podjął działalności gospodarczej w oparciu o umowę franczyzy w okresie sześciu miesięcy od dnia zawarcia umowy albo trwale zaprzestał jej prowadzenia. Ma do tego prawo również wtedy, gdy wobec franczyzobiorcy prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym umową franczyzy lub franczyzobiorca utracił pełną zdolność do czynności prawnych. Franczyzobiorca pożegna się z franczyzową siecią, jeśli w sposób rażący naruszył   postanowienia umowy wywołując nieodwracalne skutki albo pomimo upomnienia na piśmie nadal narusza istotne postanowienia umowy franczyzy. Może się stać także wtedy, gdy, pomimo wezwania do zapłaty na piśmie,  franczyzobiorca dopuszcza się zwłoki z zapłatą wynagrodzenia franczyzodawcy za dwa pełne okresy płatności.

Umowa zawarta na czas nieoznaczony może być wypowiedziana przez franczyzodawcę na sześć miesięcy naprzód, chyba że w umowie przewidziano dłuższy termin wypowiedzenia.

Po rozwiązaniu umowy franczyzy zakaz konkurencji może obejmować zobowiązanie franczyzobiorcy do nietworzenia konkurencyjnego systemu franczyzowego przez okres nie dłuższy niż rok.

Drogeryjne sieci franczyzowe w Polsce

Franczyzowy rynek drogeryjny w Polsce nie rozwija się. Od lat w systemach tych działają sieci DP Drogerie Polskie, Drogerie Jasmin, Drogerie Sekret Urody, Drogerie Laboo, Drogerie Koliber i Blue Drogerie. Nie jest to jednak twarda franczyza, która nakładałaby na właścicieli sklepów rygorystyczne wymagania. Sieci zbudowane zostały wokół hurtowni kosmetycznych i najczęściej korzyść jest obopólna. Hurtownie utrzymują rynek zbytu, a właściciele sklepów korzystają z dobrych ofert zakupowych i marketingu prowadzonego przez organizatora sieci. 

W systemie franczyzowym działała kilka lat temu sieć drogerii Jawa. Obecnie otwiera wyłącznie własne sklepy i zarządza przestrzenią kosmetyczno-chemiczną w sklepach spożywczo-przemysłowych. 

– Jeśli chodzi o otwieranie drogerii franczyzowych to od dłuższego czasu nie ma chętnych do prywatnych inwestycji w rynek drogerii. W tym segmencie skupiamy się na umacnianiu istniejących stoisk chemiczno-kosmetycznych w sklepach spożywczo-przemysłowych. Sieć Jawa koncentruje się na otwieraniu własnych salonów – powiedziała nam Edyta Kresińska, doradca zarządu ds. marketingu w spółce Jawa. 

Franczyzowych sklepów nie zlikwidowała, ale też nie rozwija sieć drogerii Natura.

Niedawno natomiast powrót do koncepcji franczyzy zasygnalizowała sieć Super-Pharm.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. kwiecień 2024 02:28