REKLAMAHeinz Glas_banner glowny_czerwiec-sierpień 2020
Franczyzowe sieci drogeryjne zdołały zbudować rozpoznawalne brandy

Franczyzowe sieci drogeryjne zdołały zbudować rozpoznawalne brandy (fot. materiały prasowe)

Franczyzowe sieci chcą wykorzystać ten rok na wzmocnienie swoich organizacji. Pandemia spowodowała, że w tzw. tradycyjnych drogeriach pojawiło się więcej klientów i zwiększyły się obroty.

REKLAMA

W Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców – wynika z Raportu o rynku franczyzy 2019/2020, przygotowanego przez ekspertów portalu Franchising.pl. Najbardziej popularnymi biznesami we franczyzie są w handlu – sklepy spożywcze, a w usługach – koncepty gastronomiczne. Na rynku franczyzy dominują polskie firmy. Osiem na dziesięć franczyz w Polsce stanowią krajowe marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych.

Również w biznesie drogeryjnym franczyzą zajmują się głównie polskie firmy, Jest ich niewiele – na palcach jednej ręki można policzyć spółki, które prowadzą takie projekty. Znamienne jest jednak to, że niezależnie od koniunktury udało im się przetrwać przez lata i umocnić swoje marki. Takie sieci, jak DP Drogerie Polskie, czy drogerie Jasmin obchodzą w tym roku 10-lecie istnienia. Jeśli sięgnąć jeszcze dalej, to od podpisania pierwszej umowy franczyzowej w przypadku sieci Jasmin mija 21 lat, tyle że wtedy była to poznańska spółka działająca pod nazwą drogerie Aster.

Blisko 30 lat wstecz sięga natomiast historia spółek hurtowych, z których wywodzą się sieci franczyzowe. W okresie transformacji ustrojowej prywatni przedsiębiorcy zakładali hurtownie kosmetyczno-chemiczne i skupiali wokół siebie sklepy detaliczne, tworząc tzw. pionowe struktury dystrybucyjne, czyli mówiąc prościej – stabilne rynki zbytu. Z czasem te związki się formalizowały i z luźnych grup zakupowych zaczęły się przekształcać w sieci handlowe działające pod wspólnymi szyldami.

Korzyści z przynależności do sieci

Sklepy kosmetyczne chcą działać w sieciach franczyzowych. Jest coraz mniej takich, które funkcjonują zupełnie niezależnie. Z sieciami wiążą się najchętniej ci, którzy do tej pory nigdy nie działali w biznesie drogeryjnym oraz ci, którzy mają po kilka sklepów kosmetycznych. Jedni i drudzy korzystają ze wsparcia sieci, zarówno jeśli chodzi o warunki handlowe, marketing jak i organizację biznesu.

Główną zaletą przystąpienia do dobrze prowadzonej sieci franczyzowej jest poczucie bezpieczeństwa wynikające z przyłączenia się do istniejącego i funkcjonującego pomysłu. Rozpoznawalny szyld na witrynie sklepu wzbudza większe zaufanie wśród konsumentów, doradztwo w zakresie zaprojektowania, modernizacji, doboru asortymentu czy szkoleń personelu minimalizują ryzyko inwestycyjne i zapobiegają popełnianiu błędów przy otwieraniu czy prowadzeniu drogerii. Ponadto pojawiają się oszczędności – franczyzobiorca w naturalny sposób ogranicza wydatki na reklamę, działania marketingowe, a dzięki negocjacjom prowadzonym przez organizatora sieci otrzymuje lepsze warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami – wymienia Teresa Jonas, prezes zarządu sieci DP Drogerie Polskie, a zarazem spółki Błysk, która jest organizatorem sieci DP.

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

0Komentarze

dodaj komentarz

Portal wiadomoscikosmetyczne.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony