StoryEditor
Drogerie
26.06.2023 00:00

Drogerie Natura zamykają nierentowne sklepy

Drogerie Natura w nowym standardzie, w którym otwierane są nowe sklepy / fot. materiały prasowe
Spółka Natura opublikowała sprawozdanie z działalności za 2022 r. Deklaruje w nim m.in. likwidację nierentownych sklepów. Sieć drogeryjna jest nadal na dużym minusie jeśli chodzi o wyniki finansowe.

Spółka Natura w najnowszym sprawozdaniu finansowym przekazała informacje o kondycji przedsiębiorstwa.

Z raportu wynika, że w 2022 r . trzykrotnie był podwyższany kapitał zakładowy spółki.  Główny udziałowiec –  Corporation of European Pharmaceutical Distributors N.V. – podwyższył kapitał spółki łącznie o 55 mln zł przejmując kolejne udziały i zapewniając jej rentowność.

Zarząd Natury informuje, że w 2022 r. dotkliwe i obciążające było dla niej wycofanie wszystkich produktów zawierających Lilial, którego stosowania zakazano w kosmetykach, a także wycofanie produktów pochodzenia rosyjskiego w związku z najazdem Rosji na Ukrainę.  

Drogerie Natura podjęły decyzję o rozbudowaniu portfolio marek własnych i wprowadzeniu 139 nowych SKU.

Spółka podjęła także decyzję o likwidacji nierentownych sklepów. Pierwsza faza tego planu została rozłożona na lata 2022 -2023. Sieć nie podaje ilu sklepów to dotyczy.

W kolejnych latach Natura chce inwestować w rozwój kompetencji ludzkich poprzez szkolenia i platformy e-learningowe – ma na celu poprawę efektywności i optymalizację procesów.

Zarząd firmy zapewnia, że spółka wdraża nowe technologie, digitalizowane są obszary operacyjne w zakresie e-commerce, procesów w sklepach (kasy samoobsługowe) oraz zarządzania zapasem (WMS/ERP). Ponadto zainwestowano w rozwiązania analizy danych (power BI) na podstawie których podejmowane są strategiczne decyzje.

Natura w roku 2022  osiągnęła wynik EBITDA na poziomie -16,6 mln zł. Jak czytamy w sprawozdaniu, strata była niższa o blisko 1,8 mln zł względem roku poprzedniego z uwagi na sprzedaż magazynu w kwietniu 2022 r. za 13,4 mln zł. Wykluczając tę transakcję strata w 2022 roku wyniosłaby -30 mln zł.

Jak wszystkie przedsiębiorstwa, Natura w 2022 r. odczula wzrost kosztów wynikający z używania mediów oraz zmiany  kursu walut. „Zarząd spółki podjął decyzję o wdrożeniu planów oszczędności w tych obszarach, podjęto renegocjacje czynszów oraz uruchomiono program minimalizacji zużycia energii. Powyższe działania będą kontynuowane w tym roku i przyniosą efekty w 2023 i latach kolejnych” – podaje firma w sprawozdaniu.

Ryzyko utraty płynności przez spółkę związane jest z regulowaniem wymagalnych zobowiązań (spółka spłaciła 75 mln zł kredytu, którego początkowa wartość to 125 mln zł).. W celu poprawy efektywności zarządzania płynnością, Natura w okresach tygodniowych zarządza wielkością zakupów i wydatków w ramach dostępnych środków finansowych.

Drogerie Natura są jedną z najdłużej działających sieci sklepów kosmetycznych na polskim rynku. Według deklaracji, prowadzą około 300 stacjonarnych sklepów. Natura to także sklep internetowy drogerienatura.pl

Czytaj także: Drogerie Natura ruszają z cykliczną akcją promującą najtańsze oferty

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
25.04.2025 14:57
Luís Araújo, Jeronimo Martins: Hebe ma wizję dalszej ekspansji, naturalnym celem wydają się Niemcy
Luis Araujo, dyrektor generalny sieci Biedronka.Jeronimo Martins

Sieć drogerii Hebe, należąca do tej samej grupy co Biedronka, dynamicznie rozwija swoją pozycję na polskim rynku detalicznym. Jak podkreślił Luís Araújo, dyrektor generalny Biedronki, zespół Hebe wykonał „znakomitą pracę” w budowaniu marki, która skutecznie demokratyzuje dostęp do produktów urodowych. Oferta sieci obejmuje szeroki wachlarz kategorii – od makijażu, przez pielęgnację twarzy, aż po kosmetyki do ciała – przy zachowaniu atrakcyjnych cen i dostępności modnych marek.

Według Araújo, który podzielił się swoimi refleksjami na spotkaniu z dziennikarzami w Lizbonie, kobiety stanowią zdecydowaną większość klientów drogerii, i cenią sobie przede wszystkim komfort zakupów oraz różnorodność oferty. Hebe skutecznie łączy sprzedaż stacjonarną z kanałami cyfrowymi, tworząc zintegrowany ekosystem zakupowy. Dzięki temu klienci mogą bez przeszkód przechodzić pomiędzy zakupami online i offline, co znacząco zwiększa wygodę korzystania z usług sieci.

Hebe wyróżnia się także pod względem jakości obsługi klienta oraz efektywności operacyjnej. Jak podkreślono, kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) w obszarze usług cyfrowych osiągają bardzo wysokie poziomy, co świadczy o dojrzałości kanałów e-commerce sieci. Zróżnicowany i dobrze dobrany asortyment, spójna strategia omnichannel oraz silna propozycja wartości to filary, na których Hebe buduje swoją przewagę konkurencyjną.

Plany rozwoju sieci wybiegają daleko poza granice Polski. Obecnie Hebe skupia się na regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale – jak zapowiedział Araújo – w kolejnych latach można spodziewać się ekspansji na skalę całego kontynentu.

Koledzy mają wizję dalszej ekspansji, zarówno w krótszej, jak i dłuższej perspektywie. Oczywiście obecnie skupiają się na Europie Środkowo-Wschodniej, ale myślę, że w następnych latach ekspansja obejmie cały kontynent. Naturalnym celem wydają się Niemcy.

- powiedział.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
25.04.2025 11:39
Charytatywne misie z Rossmanna pomagają także wiosną — w centrum krwiodawstwa MSWiA
Podarowanie przez Rossmanna misiów stacji krwiodawstwa jest szczególnie cennym gestem przed długim majowym weekendem, kiedy na skutek wypadków drogowych wiele osób potrzebuje transfuzji.Anonimowa krwiodawczyni

Rossmann przekazał darowiznę Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (CKiK MSWiA) w postaci charytatywnych misiów z wcześniejszych edycji znanej akcji „Podaruj Misia”. Inicjatywa ta, prowadzona przez firmę od 19 lat, co roku wspiera organizacje i osoby potrzebujące. Maskotki powstają przy współpracy z osobami ze świata kultury i mediów, a cały dochód z ich sprzedaży trafia na cele dobroczynne.

Od momentu rozpoczęcia akcji w Polsce, misie zyskały ogromną sympatię klientów drogerii Rossmann. Co roku pojawiają się nowe wzory, które projektują znane postacie ze świata show-biznesu. Klienci chętnie wspierają akcję, a maskotki szybko znikają z półek. „Podaruj Misia” to nie tylko okazja do pomocy innym, ale również ważny element przedświątecznej atmosfery w sklepach sieci.

image
Anonimowa krwiodawczyni
Tym razem Rossmann zdecydował się na nietypowy jak na dotychczasowe edycje akcji gest – część misiów trafiła do CKiK MSWiA, gdzie będą wręczane honorowym krwiodawcom jako forma dodatkowego podziękowania za oddanie krwi. Zazwyczaj po skutecznym oddaniu jednostki krwi, dawcy otrzymują zestaw czekolad, jednak dzięki gestowi sieci drogerii będą mogli również otrzymać pluszowego misia. Według anonimowej osoby pracującej w centrum krwiodawstwa w szpitalu przy ulicy Wołoskiej w Warszawie, misie stanowią prezent dla krwiodawców, a przy okazji umożliwiły Rossmannowi zbycie pluszaków z poprzednich edycji w formie korzystnej z punktu widzenia podatkowego darowizny.

W ten sposób akcja „Podaruj Misia” zyskała nowy wymiar – nie tylko wspiera potrzebujących finansowo, ale także staje się symbolicznym wyrazem wdzięczności wobec osób, które dzielą się tym, co najcenniejsze – swoją krwią. Na krwiodawców czekają dzisiaj  Miś Marta – zaprojektowany przez Martę Kuligowską i MMC Studio, oraz Miś Grzesiek – zaprojektowany przez Grzegorza Kajdanowicza i Balamonte.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 15:02