StoryEditor
Producenci
23.11.2020 00:00

[FBK 2020] Michał Mróz, Inter-Vion: Staramy się być gotowi na niespodzianki

W naszej firmie na długo przed pandemią przyjęliśmy założenie, że powinniśmy być zawsze przygotowani na różnego rodzaju nieprzewidywalne zdarzenia, tzw. „czarne łabędzie”. Oczywiście nie przewidzieliśmy, że pojawi się COVID-19, ale kiedy to się stało, mieliśmy już wypracowane pewne rozwiązania – zaznaczył Michał Mróz, prezes firmy Inter-Vion w trakcie debaty „Przyszłość rynku kosmetycznego, wyzwania i szanse w erze post-COVID” na 8. Forum Branży Kosmetycznej.

– W związku z tym, że już wcześniej nauczyliśmy się elastyczności, czyli przede wszystkim tego, jak szybko się zmieniać i dostosowywać do dynamicznych rynkowych zmian, dla naszej firmy szok związany z lockdownem był bardzo krótki. Dość szybko udało nam się odnaleźć w nowej rzeczywistości – powiedział Michał Mróz. Przyznał jednak jednocześnie, że niektóre elementy obecnych warunków bizneowych wciąż są dla przedsiębiorstwa wyzwaniem, np. organizacja pracy zespołowej w sytuacji, kiedy spora część kadry pracuje zdalnie. – To wciąż jest dużym wyzwaniem, ciągle się tego uczymy – podkreślił.

Niemniej, działalność Inter-Vion cały czas przebiega płynnie. – W czasie lockdownu nasza energia została ukierunkowana na przygotowanie nowych projektów, które mogliśmy potem zaprezentować klientom. Dzięki temu latem udało nam się odrobić większość strat poniesionych wiosną – tłumaczył Mróz.

Do wyzwań w dobie pandemii prezes firmy Inter-Vion zaliczył nie tylko organizację pracy zdalnej, ale też kwestie związane z zapewnieniem ciągłości pracy magazynu i dystrybucji, oraz dbaniem o płynność finansową. – Wyzwaniem jest też rosnące znacznie kanału e-commerce, bo oferujemy wiele produktów impulsowych. Jednym z kluczowych tematów na najbliższe miesiące jest dla nas to, jak tego typu produkty sprzedawać online – wskazał Mróz. Dodał, że jego firma stawia aktualnie głównie na produkty naturalne, w przyjaznych dla środowiska opakowaniach.

Wszystkie doświadczenia, które zebraliśmy w ostatnim czasie, na pewno wpłyną na przyszłość naszej firmy - bez względu na to, kiedy pandemia się skończy. Jednak ta sytuacja tak naprawdę nas nie zmieniła. Staramy się być zawsze gotowi na wszelkie niespodzianki – podsumował prezes firmy Inter-Vion.

W debacie „Przyszłość rynku kosmetycznego, wyzwania i szanse w erze post-COVID” udział wzięli: Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Leszek Kłosiński, prezes zarządu, Oceanic, Michał Mróz, prezes zarządu, Inter-Vion, Adam Nitecki, dyrektor generalny, Consumer Products Division L'Oréal Polska i Krajów Bałtyckich, Henryk Orfinger, współwłaściciel Grupy Dr Irena Eris, przewodniczący Rady Nadzorczej Dr Irena Eris, Michał Rudecki, client Director, Nielsen Connect Polska

Łukasz Rawa
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.11.2025 14:28
Colgate-Palmolive obniża prognozę wzrostu mimo wyższych cen i wzrostu sprzedaży w Europie
Colgate-Palmolive Company opublikowało swoje wyniki finansowe.fot. shutterstock

Colgate-Palmolive zakończył trzeci kwartał z 2 proc. wzrostu sprzedaży netto, która osiągnęła 5,1 mld dolarów. Wzrost ten został wypracowany wyłącznie dzięki wyższym cenom, ponieważ wolumen sprzedaży spadł o 1,5 proc. Jednocześnie firma skorygowała w dół swoją prognozę rocznego wzrostu organicznego, co jest sygnałem ostrożniejszego podejścia do niepewnych warunków rynkowych.

W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła zaledwie o 0,4 proc., przy czym ceny zwiększono przeciętnie o 2,3 proc. Negatywnie na wynik wpłynęło ograniczenie sprzedaży marek własnych w segmencie żywienia zwierząt, co obniżyło organiczny wzrost o 0,8 proc. po wyjściu firmy z tej nierentownej i niestrategicznej działalności. Wyniki były bardzo zróżnicowane geograficznie, pokazując zmieniające się układy sił na rynkach konsumenckich.

W Ameryce Północnej sprzedaż netto spadła o 0,4 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku o 1,5 proc. Odwrotną tendencję odnotowano w Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o 2 proc., oraz w Europie, która wyróżniła się dynamiką na poziomie 7,6 proc. Solidny wzrost – 6,8 proc. – zanotowano również w regionie Afryka/Eurazja.

Zysk operacyjny Colgate-Palmolive spadł w trzecim kwartale o 1 proc., do 1,059 mld dolarów. Zysk netto utrzymał się praktycznie na niezmienionym poziomie – 735 mln dolarów wobec 737 mln dolarów rok wcześniej. Wyniki pokazują stabilność rentowności mimo nacisku inflacyjnego i spadku wolumenu.

Na cały rok obrotowy firma nadal przewiduje jedynie „umiarkowany” wzrost sprzedaży netto. Prognoza wzrostu organicznego została jednak obniżona do 1–2 proc., podczas gdy wcześniej zakładano 2–4 proc. Prezes Noel Wallace podkreślił, że strategia rozwoju Colgate-Palmolive do 2030 roku stanowi kluczowy plan działania pozwalający firmie mierzyć się z coraz bardziej złożonym otoczeniem gospodarczym i wykorzystywać pojawiające się szanse.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 16:49