StoryEditor
Opakowania
06.02.2019 00:00

Firmy kosmetyczne walczą z opakowaniami z plastiku

Zero waste to kolejny duży trend globalnego piękna w 2019 roku. Z roku na rok konsumenci dbający o środowisko domagają się od marek coraz większych wysiłków w zakresie zrównoważonego rozwoju - mówi najnowszy raport firmy Mintel. Jak firmy kosmetyczne reagują na to wyzwanie?

Ponieważ troska konsumentów o środowisko naturalne stale rośnie, marki kosmetyczne muszą w tym roku podnieść zrównoważony rozwój do następnego poziomu.

Szczególnie zainteresowane ekotrendem są Millenialsi i osoby z pokolenia wyżu demograficznego żądając większego zaangażowania marek w zakresie zrównoważonego rozwoju opakowań produktów.

W Wielkiej Brytanii ta świadomość jest już duża, nawet wśród starszego pokolenia. Dziewięciu na dziesięciu brytyjskich konsumentów chce rządowych przepisów dotyczących zielonych opakowań i naciska, aby marki wyszczególniały na etykiecie trwałość opakowania produktu.

Badanie "Europejskie postrzeganie opakowań konsumenckich" wykazało, że 88 proc. kupujących w Wielkiej Brytanii prosi o informacje na opakowaniach, które podkreślają, że forma opakowania jest przyjazna dla środowiska, a dziewięciu na dziesięciu kupujących w Wielkiej Brytanii pragnie, aby opakowanie można było łatwo poddać recyklingowi.

Naturalna marka kosmetyków Faith in Nature rozpoczęła nową inicjatywę mającą na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Ta wegańska i wolna od okrucieństwa marka pomaga zredukować odpady z tworzyw sztucznych dzięki nowemu systemowi recyklingu i używa przetworzonego plastiku w swoich produktach do pielęgnacji włosów i skóry.

Od niedawna klienci mogą wysyłać puste pięciolitrowe pojemniki "Faith in Nature" z powrotem do siedziby głównej marki w Radcliffe w Manchesterze w Wielkiej Brytanii, aby ponownie je wykorzystać w łańcuchu dostaw firmy.

Klienci mogą wybierać spośród 23 produktów o pojemności pięciu litrów, w tym szamponów, odżywek czy żeli do mycia ciała. Według przedstawicieli firmy, która już używa plastiku z recyklingu do wielu opakowań swoich produktów, marka chciała zrobić więcej, aby zmniejszyć ilość odpadów.

Również Chanel inwestuje w zrównoważoną alternatywę opakowań z tworzyw sztucznych. Francuski gigant zainwestował w fińską firmę Sulapac, stając się pierwszą marką kosmetyczną, która sfinansowała firmę produkującą opakowania. Sulapac produkuje biodegradowalne, nie zawierające plastiku opakowania.

Inwestycja francuskiej marki luksusowej pozwoli producentowi ekoopakowań rozszerzyć działalność i dział badawczo-rozwojowy. Chanel jest jednym z prekursorów takich działań w segmencie luksusowym, inwestując w najnowsze zrównoważone technologie i innowacje technologiczne.
 
Tymczasem francuska marka L'Occitane ogłosiła ważną inicjatywę w zakresie zrównoważonego rozwoju, podpisując wieloletnią umowę na dostawę z Loop Industries, aby zastąpić wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych w 100 proc. zrównoważoną alternatywą dla PET.

W ramach nowego partnerstwa L'Occitane będzie wykorzystywać do swoich opakowań w całości przetworzone i nadające się do recyklingu tworzywo sztuczne. Porozumienie obejmie wprowadzenie do marki L'Occitane w 100 proc. zrównoważonego tworzywa sztucznego Loop w plastikowym opakowaniu i zwiększenie obecnej zawartości plastiku z recyklingu z 30 proc. do 100 proc.

Od 2022 roku w ciągu 3 lat marka ma zamiar używać wyłącznie oryginalnego PET Loop z recyklingu we wszystkich swoich plastikowych opakowaniach.

Jeszcze dalej poszła marka Lush, która otworzyła swój pierwszy sklep "Naked" w Mediolanie, gdzie będą w ofercie tylko produkty, które nie mają żadnego opakowania. Sklep w Mediolanie został opisany jako "nowy eksperyment dla marki" i będzie oferował kosmetyki bez opakowań.


Marka Envision Plastics wprowadziła z kolei na rynek recyklingową kolekcję opakowań z tworzyw sztucznych.
Opakowania plastikowe pochodzą z odzysku, zostały wydobyte z oceanów a teraz debiutują w nowej linii kosmetyków łazienkowych z recyklingu. Plastik jest zbierany przez organizację charytatywną OceanBound na Haiti, zanim zostanie ponownie wykorzystany w opakowaniu produktu.

Naukowcy przewidują, że jeśli nie zatrzymamy przepływu plastiku w naszych oceanach, to do 2050 roku w morzach może być więcej plastiku niż ryb. Co roku trafia do oceanu osiem milionów ton plastiku. To ostatni moment, aby zatrzymać tę falę zniszczenia i jak się okazuje, firmy kosmetyczne mogą zrobić więcej w dziedzinie ekologii. Oby miały jak najwięcej następców i były inspiracją również dla rodzimych marek z branży kosmetycznej.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.10.2025 09:12
Braille: zawieszenie prac nad wymagania dla oznakowania opakowań kosmetyków w Hiszpanii
Przykład wdrożenia opakowań z alfabetem Braille‘a we FrancjiShutterstock

20 czerwca 2025 roku Hiszpania dokonało notyfikacji Komisji Europejskiej projekt dekretu królewskiego dotyczący oznakowania produktów konsumenckich, w tym również produktów kosmetycznych m. in. w zakresie zastosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Rozszerzenie wymogów dotyczących oznakowania produktów kosmetycznych

W czerwcu Królestwo Hiszpanii zgłosił projekt dekretu do Komisji Europejskiej, za pośrednictwem systemu TRIS (ang. Technical Regulation Information System). Proponowane przepisy obejmują produkty kosmetyczne i skupiają się na zapewnieniu dostępności informacji poprzez zastosowanie alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Zgodnie z projektem, nowe wymogi w zakresie oznakowania opakowań miałyby obejmować obowiązek jednoczesnego stosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim, wytłoczonego znaku dotykowego otaczającego kod QR oraz kodu QR zawierającego szczegółowe dane produktu.

Alfabet Braille’a wraz z kodem QR miałyby być obowiązkowo umieszczane na wszystkich produktach objętych zakresem dekretu, w tym także na produktach kosmetycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 projektu, produkty, których największa powierzchnia wynosi co najmniej 10 × 1 cm, powinny zawierać na opakowaniu następujące informacje:

  • nazwę produktu zapisaną w alfabecie Braille’a,
  • specjalne, wyczuwalne dotykiem oznakowanie dla niebezpiecznych substancji i mieszanin, dla których nie jest wymagane ostrzeżenie dotykowe zgodne z rozporządzeniem CLP,
  • kod QR (lub inny nośnik) z oznakowaniem wyczuwalnym dotykiem, pod którym znajdowałyby się pozostałe informacje wymagane w ramach art. 3 ust. 1, jeśli nie zostały one umieszczone w alfabecie Braille’a.

Planowane wejście w życie dekretu miałoby nastąpić w dniu następującym po jego publikacji. Dokument przewiduje maksymalnie dwuletniego okresu przejściowego umożliwiającego dostosowanie produktów obecnych już na rynku do nowych wymagań.

Zgłoszoną notyfikację oznaczoną numerem 2025/0311/ES oraz szczegółowe informacje dostępne są stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Obecnie w ramach organizacji branżowych prowadzone są działania mające na celu zachęcenie przedstawicieli państw członkowskich do zgłoszenia uwag w toku procedury TRIS. Zgłaszane zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim niewykonalności proponowanych rozwiązań z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, w szczególności dla sektora kosmetycznego.

Zastrzeżenia Komisji Europejskiej oraz Światowej Organizacji Handlu

Komisja Europejska odniosła się do notyfikowanego przez Królestwo Hiszpanii projektu dekretu i uznała część proponowanych obowiązków za nieproporcjonalne oraz potencjalnie prowadzące do fragmentacji rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W ocenie Komisji, niektóre z planowanych rozwiązań mogą być sprzeczne z przepisami Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych, które reguluje kwestie oznakowania i informacji przekazywanych konsumentom.

W związku z powyższym Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o przegląd projektu dekretu oraz przedstawienie sprawozdania z wyników analiz i ewentualnych aktualizacji do dnia 23 grudnia 2025 r. Do czasu przedstawienia niniejszego sprawozdania obowiązuje zawieszenie dalszych prac nad projektem.

Ponadto, projekt dekretu został również zgłoszony do Światowej Organizacji Handlu (WTO – World Trade Organization), gdzie przedstawiciele innych państw członkowskich wyrazili podobne obawy dotyczące wpływu planowanych regulacji na globalny rynek.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. październik 2025 05:51