StoryEditor
Producenci
03.04.2019 00:00

Fundusz chce ratować spółkę Basel Olten Pharm

Fundusz private equity Value Quest chce przejąć Basel Olten Pharm (BOP),  polskiego producenta kosmetyków, w sprawie którego toczą się postępowania upadłościowe – podał „Puls Biznesu”. Basel Olten ma problemy przez powiązania z aferą GetBack. Fundusz  Value Quest już kolejny raz będzie się starał o przejęcie spółki.

„Puls Biznesu” cytuje dyrektora inwestycyjnego Value Quest Macieja Różyckiego, który potwierdza, że firma złożyła sądowi ofertę na zakup Basel Olten Pharm (BOP). Różycki odmówił ujawnienia, ile fundusz chce zapłacić za przejęcie BOP, ale zauważył, że zgodnie z prawem cena nie może być mniejsza niż cena wynikająca z wyceny rzeczoznawcy sądowego.

Value Quest złożył ofertę nabycia całego BOP i chce jak najszybciej powrócić na rynek z produktami firmy pod markami Mincer i Evree. Marcin Różycki zauważył, że czas odgrywa tu bardzo ważną rolę, bo wysprzedawane są resztki zapasów z hurtowni, a miejsce po tych produktach jest stopniowo zajmowane przez konkurencję.

Fundusz Value Quest nie jest zainteresowany zakupem fabryki Best Production Forces (dawniej Mincer), która produkowała dla BOP i jest powiązana osobowo z BOP przez zarządzającą Alicję Kąkolewską. Pod koniec lutego sąd ogłosił upadłość Best Production Forces. Według Macieja Różyckiego „ta upadła spółka nie ma atrakcyjnego majątku, to kilka maszyn i nieruchomość”. Fundusz zlecałby ewentualną produkcję zewnętrznym podmiotom.

Basel Olten Pharm to firma, która powstała na bazie spółki Skinea Polska (marka Evree). W 2015 r. Skinea kupiła firmę Mincer z Michałowic z jej zakładem produkcyjnym. Ta transakcja zachwiała stabilnością spółki. Dofinansował ją w 2016 r. Konrad K., prezes firmy Get Back, który wg. "Pulsu Biznesu" stał się wówczas właścicielem 80 proc. udziałów  Basel Olten Pharm (w tym samym czasie o wejście do spółki starał się również Fundusz Value Quest). Skinea Polska zmieniła nazwę na Basel Olten Pharm (marki: Buna, Mincer Pharma, Evree, Neuronica, Solvea). W listopadzie 2017 r. założyciele firmy odeszli  z firmy.

W marcu 2018 r. firma Basel Olten Pharm przeniosła produkcję i magazyn do parku logistycznego MLP Pruszków II i zapowiadała ekspansję zagraniczną. Już w październiku 2018 r. wierzyciele zostali poinformowani, że firma złożyła do sądu wniosek o przyspieszone postępowanie układowe. Był to efekt kłopotów finansowych wynikających z załamaniem się rynku obligacji korporacyjnych związanych z GetBackiem i związaną z tym potężną aferą finansową.

Firma GetBack powstała w 2012 roku i zajmowała się zarządzaniem wierzytelnościami. W lipcu 2017 jej akcje zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wiosną ubiegłego roku okazało się, że ma ona problemy z wykupem wyemitowanych obligacji korporacyjnych. Ich wartość szacuje się na ponad 2,5 mld zł, a liczbę obligatariuszy na przeszło 9 tysięcy. Od kwietnia 2018 roku obrót akcjami firmy na giełdzie został zawieszony na wniosek KNF. Ponadto Prokuratura Regionalna w Warszawie i CBA prowadzą śledztwo w sprawie GetBack. Dotyczy między innymi wyrządzenia szkody majątkowej o wielkich rozmiarach, czy podawania nieprawdy w raportach giełdowych. Z tzw. aferą GetBack powiązane są także spółki Hussar Group SA i Hussar Transport SA, GB Managers SA i Basel Olten Pharm. Każda z tych spółek, w wyniku emisji obligacji na olbrzymią skalę, została doprowadzona do upadłości lub restrukturyzacji. Obligatariusze Basel Olten Pharm walczą o odzyskanie 50 mln zł.

Na bieżąco wątki związane z aferą GetBack można śledzić na stronie www.obligatariusze.pl

Czytaj także: Kosmetyczny wątek afery Getback

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 23:16