StoryEditor
Rynek i trendy
30.07.2020 00:00

Irina Barbalova, Euromonitor: Jakość i prostota wpływają na świat piękna i zdrowia

Ekspertka Euromonitora International przedstawiła najnowsze trendy konsumenckie, z których wynika, że konsumenci zmienią swoje decyzje zakupowe i wydatki, koncentrując się na produktach związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Irina Barbalova, Global Lead Health & Beauty oraz Matthew Oster, Global Head Consumer Health z Euromonitor International przedstawili podczas webinarium najważniejsze trendy wpływające na rzeczywistość w świecie beauty walczącym z pandemią.

Trendy konsumenckie w  obliczu pandemii

Na większości rynków beauty odbił się negatywny wpływ makroekonomiczny (w tym bezrobocie, zamknięcie większości sektorów gospodarki, wymuszony lockdown, zakłócenie dostaw surowców, produkcji, logistyki). Pojawiła się konieczność zwiększenia produkcji środków odkażających, presja e-komunikacji, a czasie największych obostrzeń obowiązywała selektywna sprzedaż detaliczna i zamknięto salony urody. W tym czasie nastąpił skokowy wzrost e-commerce i marek własnych.

W efekcie detaliści powinni wprowadzać innowacje, aby dotrzeć do konsumentów, dla których rośnie znaczenie higieny i  troska o swoją odporność. Konieczne jest dalsze wykorzystanie potencjału technologii cyfrowej. Eksperci obserwują wzrost kosmetyków własnej produkcji wykonanych w domu i odłożenie na bok zakupu niekoniecznych artykułów.

Dbanie o swoje samopoczucie i rozpieszczanie się

65 proc. globalnych konsumentów uważa mentalny dobrostan za kluczowy czynnik w dbaniu o  zdrowie. 34 proc. konsumentów na świecie podejmuje działania, aby poradzić sobie ze stresem, lękiem i stanem psychicznym. Piękno premium wkracza w kolejną wyboistą fazę. Liczy się dostępność - upowszechniają się samodzielne zabiegi, alternatywy produktów i urządzenia do pielęgnacji ciała do użytku domowego. Konsumenci z sektora masowego przenoszą się do masstige. Wyznają zasadę „Less is more”, a jakość produktów kosmetycznych przeważa nad ilością.

Wpływ kryzysu pandemicznego na kategorie beauty

Według analiz Euromonitora, nw czasie pandemii najbardziej ucierpiała kategoria zapachów, a najmniej produktów do kąpieli. Bo czystość i środowisko wolne od wirusów i bakterii stałą się kluczową potrzebą. COVID-19 zaburzył kluczowe tematy związane ze zdrowiem i urodą. Wellness dotąd marginalizowany, stał się istotny w momencie kryzysu zdrowotnego. Przejęci  stanem zdrowia konsumenci potrzebują emocjonalnego wsparcia, a zdrowie i bezpieczeństwo i skuteczność jest ich priorytetem. Dlatego są otwarci na innowacje, digitalizację świata zakupów, powrót do prostoty, rozrywki domowej i  rośnie u nich świadomość ekologiczna.

Powrót do prostoty i podstaw

Rynek kosmetyczny potrzebuje wsparcia naukowego, nowych rozwiązań związanych ze zrównoważonym rozwojem, uzasadnionych oświadczeń, przejrzystości składu i pochodzenia składników. Prostota i minimalizm zyskują na znaczeniu. Cenione są składniki ziołowe, tradycyjne i godne zaufania receptury. Wzmocnienie odporności jest głównym celem, dlatego rosną trendy wellness, nacisk na zdrowie i powrót do podstaw, odpowiedni wypoczynek w domu, zapewnienie sobie dobrego samopoczucia, spokoju i wsparcia emocjonalnego. Popularne składniki o działaniu prozdrowotnym, takie jak żeń-szeń, probiotyki, miłorząb dwuklapowy, kurkuma, czarny bez, echinacea, cynk, i probiotyki są szerzej wykorzystywane. Podobnie docenia się oparte na wieloletniej tradycji tradycyjną medycynę chińską czy hinduską ajurwedę.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. październik 2025 18:27