StoryEditor
Zapachy
21.10.2019 00:00

Jak budować półkę zapachów na jesień?

Wrzesień to idealny czas, aby zastanowić się jakie zapachy będą towarzyszyły nam tej jesieni! Żegnamy się z letnimi wieczorami, chowamy się powoli w domach i otulamy ciepłymi swetrami.

Wraz z nastaniem nowej pory roku, zmieniają się również zwyczaje zapachowe Polek i Polaków!

Jesienią szukamy perfum z nutami słodkimi, orientalnymi i piżmowymi, które dodają ciepła i uroku. Wybieramy zapachy, w których możemy się zanurzyć jak w ciepłym kocu. I tych, które pozwolą nam zapomnieć o pochmurnym niebie, opadających liściach i zbliżającej się zimie!

Zapach na jesień musi pasować do zmieniającej się za oknem aury. Dlatego konsumenci na jesieni szukają dla siebie nowych kompozycji, o których obecność warto zadbać budując półkę zapachów na jesień

Czym się kierować przy wyborze perfum na jesień?

Perfumy posiadają 3 nuty zapachowe: głowy, serca i podstawy.  Nuta głowy to pierwsza, którą czujemy, ale jednocześnie najmniej trwała. Czuć ją do 15-20 minut. Chociaż jest to coraz powszechniejsza wiedza, to warto zadbać o to, aby nasze wybrane zapachy robiły dobre „pierwsze wrażenie” na kliencie, czyli aby nuta głowy odpowiadała sezonowym trendom. Kolejna, nuta serca, jest wyczuwalna na skórze dopiero po półgodzinie od aplikacji. Utrzymuje się ok. 2 godziny. Nuta podstawy, ostatnia i najtrwalsza, pozostaje na skórze kilka godzin. I właśnie ten zapach jest zapachem właściwym i od niego rozpoczyna się jego komponowanie.

Perfumy, którymi kobiety lubią otulać się jesienią, zawierają nuty z kategorii przypraw. Do najpopularniejszych należą: drzewo curry, cynamon, gałka muszkatołowa, kardamon, kawa, wanilia, sezam, ziarno kakaowca, kminek, szafran, ziele angielskie, koper, sos chutney, osnówka, lukrecja, sumac, nuty orientalne, kolendra.

Zapachy świetnie sprawdzające się  jesienią mają w swoim składzie także słodkie gourmand, takie jak np. daktyle, beza, syrop klonowy, pianka, biała czekolada, pralina, piernik, nugat, marmolada, muffinka, tofii, marcepan. Do nich często dodawane są nuty: piżma, wosku pszczelego, trufli, kawioru czy ambry.

Komponując półkę zapachów na nadchodzącą jesień, warto postawić zarówno na zapachowe nowości, jak również na nowo odkryć klasykę!

Przygotowaliśmy listę najlepszych perfum na jesień zarówno dla kobiet i mężczyzn. Oto 10 zapachów, wśród których każdy znajdzie swoich ulubieńców, dzięki którym ta często pochmurna poru roku okaże się całkiem przyjemna! 

Perfumy na jesień dla Kobiet - nasze propozycje

Veronic deep blue

To mocny, wyrafinowany i zmysłowy zapach. Idealny na co dzień, ale również na specjalne okazje.

Skład zapachu:

  • Linia głowy: cytryny, kumkwat, zielone jabłko
  • Linia serca: kwiat pomarańczy, róża, paczuli, brzoskwinia
  • Linia podstawy: ambra, piżmo

...

     

Bright tea scent

To mocne, piżmowo-drzewne i bardzo kobiece perfumy. Niezwykły zmysłowy i uzależniający zapach, idealny na co dzień.

Skład zapachu:

  • Linia głowy: mandarynka, szałwia muszkatołowa, paproć, nuty morskie
  • Linia serca: biała herbata, mate, biały irys
  • Linia podstawy: ambra, piżmo ambrowe, fasolka tonka, egzotyczne drzewa

Acqua gil new

Słodki, delikatny, odświeżający a przy tym kojący zapach. Przypominający ciepłe dni oraz wakacyjną bryzę morską.

Skład zapachu:

  • Linia głowy: piwonia, ananas, musk vodka, fiołek, brzoskwinia, liść bananowca, cytryna
  • Linia serca: lilia, frezja, jaśmin, hiacynt, ylang-ylang, konwalia, róża, calone
  • Linia podstawy: drzewo sandałowe, ambra, piżmo, cedr, styraks

Donc Green

To świeży, owocowo-kwiatowy zapach, doskonale poprawiający humor w chłodne, jesienne dni.

Skład zapachu:

  • Nuta głowy: grejpfrut, ogórek i magnolia
  • Nuta serca: tuberoza, róża, konwalia, fiołek i zielone jabłko
  • Nuta podstawowa: nuty drzewne, ambra i drzewo sandałowe

Donnavetta

To orientalno - kwiatowy a przy tym cudownie świeży i słodki zapach. Perfumy dla kobiet. Zapach idealny na chłodniejsze dni.

Skład zapachu:

  • Nuta głowy: yuzu, nuty owocowe, cytryna z Amalfi
  • Nuta serca: kwiat pomarańczy, lotos, jaśmin
  • Nuta podstawowa: cedr, paczuli, wanilia, drzewo sandałowe

Perfumy na jesień dla Mężczyzn - nasze propozycje

Veron Deep blue

 

Zapach cytrusowy, wyróżniający się zapach. Dla nowoczesnego, pewnego siebie mężczyzny. Do używania na co dzień

Skład zapachu:

  • Nuta głowy: neroli, pomarańcza, mandarynka, cytryna, bergamotka
  • Nuta serca: szałwia, pieprz, estragon, kardamon, lawenda
  • Nuta podstawowa: Kumaryna, drzewo sandałowe, cedr, tytoń, irys, fasola Tonka, piżmo

Nobleman

 

To drzewne perfumy dla mężczyzn. Niezwykle oryginalne, stworzony z połączenia orientalno-drzewnych nut.

Skład zapachu:

  • Nuta głowy: estragon, cynamon, bergamotka
  • Nuta serca: wetiweria, drzewo sandałowe, róża, paczuli
  • Nuta podstawowa: drzewo cedrowe, ambra, orris, miód

Cool men ICE

 

 To aromatyczne perfumy dla mężczyzn.
Świeże, zawsze eleganckie i ponadczasowe.

Skład zapachu:

  • Nuta głowy: grejpfrut, mandarynka i cytryna
  • Nuta serca: jałowiec, bazylia, mięta, szałwia i geranium
  • Nuta podstawowa: ambra, piżmo i kadzidło

Bluss Grey

To drzewno - przyprawowe perfumy dla mężczyzn.
Podkreślające wyjątkową osobowość każdego mężczyzny.

Piramida zapachu:

  • Nuta głowy: bergamotka, śliwka, pelargonia, mech, jabłko, cytrusy
  • Nuta serca: cynamon, Goździk ogrodowy, mahoń
  • Nuta podstawowa: wanilia, cedr, drzewo sandałowe, oliwka, wetiweria

   

   

It’s ok Man

 

Zapach lekko słodki, z delikatnym aromatem nut korzennych. Niezwykle zmysłowy,elegancki i intrygujący.

Skład zapachu:

  • Linia głowy: kwiat Osmanthus, tytoń
  • Linia serca: kardamon, ambra, klementynka, piżmo
  • Linia podstawy: paczula

Czar jesiennych zapachów

Jesień to wyjątkowy i najwspanialszy moment w roku, jeśli chodzi o zapachy. Z jednej strony możemy powrócić do swoich ulubionych zapachów sprzed lata, a z drugiej spróbować którejś z nowości.

To również czas, w którym często szukamy czegoś wyjątkowego nie tylko dla siebie, ale również dla bliskich. Wielu klientów już teraz będzie rozglądało się za zapachami, które niedługo zdecyduje się kupić na prezent.

Warto wtedy poza samym zapachem zwrócić również uwagę na opakowanie!

Do całej serii perfum Chatler zastosowaliśmy  innowacyjną technologię produkcji opakowań. Pracując od lat nad coraz lepszą jakością naszych produktów, chcieliśmy i tym razem podnieść sobie poprzeczkę. Tym samym skupiliśmy się na dwóch aspektach: jak zwiększyć walory estetyczne produktu oraz jak jeszcze bardziej docenić Klienta?

Pierwszy z nich osiągnęliśmy, stosując papier metalizowany w każdym z pudełek naszych perfum. Natomiast drugi miał swój początek w jednej z podróży i dotyczył uświadomienia sobie, jak bardzo pomijaną grupą są  osoby niewidome.

Po serii testów stworzyliśmy opakowania z wytłoczonymi napisami, wykorzystując Alfabet Braille‘a. Jest to nasz ukłon i docenienie dla bardzo lojalnego klienta!

Mamy nadzieje, że wywołają one nie jeden uśmiech na twarzy zarówno osób niewidomych, jak i całej naszej grupie cudownych klientów! A uśmiech podczas jesieni na pewno się nam wszystkim przyda!

materiał partnera
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Francuski dom perfumeryjny stawia na neuronaukę oraz AI
Initio Parfums

Francuska marka perfumeryjna Initio Parfums Privés pochwaliła się swoim innowacyjnym projektem o nazwie Feel Lab Experience, mającym łączyć wiedzę o perfumach z neuronauką i sztuczną inteligencją. Koncept, opracowany we współpracy z Feel‘Tech by Micropole, BrainCo i Harvard Innovation Lab, zachęca klientów do eksploracji swoich emocjonalnych wrażeń i reakcji na zapachy.

Na czym polega ten koncept? Klient zakłada opaskę do badania elektroencefalograficznego (EEG), wyposażoną w czujniki, które rejestrują aktywność ich mózgu podczas sesji eksperymentowania. Rejestrowana jest praca fal mózgowych, a analiza tego procesu pokazuje nieświadome preferencje oraz poziom dobrego samopoczucia, wywołanego przez zapach. Proces ten, jak podkreśla marka, nie zastępuje ostatecznego wyboru konsumenta.

Inicjatywa zostanie wdrożona jeszcze w tym miesiącu w paryskim salonie flagowym Initio Parfums Privés – przed zaprezentowaniem przez firmę premierowych kompozycji. 

Dla Initio jest to duży kolejny krok w strategii, zakładającej traktowanie perfum jako emocjonalnego i immersyjnego doświadczenia. W kwietniu dom perfumeryjny sformalizował partnerstwo z DSM-Firmenich, jednym z wiodących dostawców składników  zapachowych, a celem jest pogłębienie badań nad interakcjami między cząsteczkami zapachowymi a ludzkimi emocjami.

image

Neuronauka w marketingu. Quo vadis etyko?

Te działania pojawiają się w dobrym biznesowo momencie dla Sprecher Berrier Group of Companies, spółki macierzystej marek Initio oraz Parfums de Marly. Grupa, która odnotowała sprzedaż detaliczną w wysokości 775 mln dolarów w roku obrotowym zakończonym 31 marca 2025 roku (wzrost o 41 proc.), przygotowuje się do kolejnego etapu swojego rozwoju wraz z objęciem stanowiska dyrektora generalnego przez Patrice‘a Béliarda, co nastąpi 1 października. Béliard jako były dyrektor w Shiseido i Estée Lauder zastąpi Juliena Sausseta.

Wzrost sprzedaży detalicznej o blisko 50 proc. w ciągu roku (do 189 mln dolarów) jest potwierdzeniem strategii Initio Parfums, zakładającej połączenie luksusu, innowacji i nauki w celu umacniania pozycji na globalnym rynku perfumowej niszy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zapachy
17.09.2025 08:48
Olejkowa baza perfum: tradycja i współczesny trend bezalkoholowych formuł
Dzięki wysokiej koncentracji kompozycji olejki są wyjątkowo wydajne: kilka kropel potrafi zastąpić wielokrotne użycie klasycznego sprayuShutterstock

Perfumy w formie olejków mają długą i fascynującą historię. Ich korzenie sięgają starożytnych cywilizacji: Egiptu, Mezopotamii, Indii czy Półwyspu Arabskiego, gdzie wonne oleje pełniły rolę zarówno w rytuałach religijnych, jak i w codziennej pielęgnacji. Obecnie olejkowe kompozycje coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku światowym, korzystając z mody na orientalne inspiracje i poszukiwanie bardziej intymnych formuł.

Kulturowe korzenie olejkowych perfum

Perfumy w olejkach narodziły się ze starożytnej potrzeby utrwalania woni w naturalnych olejach roślinnych, długo przed odkryciem alkoholu jako nośnika. W Egipcie i Mezopotamii macerowano w nich kwiaty, żywice i przyprawy, tworząc wonne kompozycje towarzyszące obrzędom religijnym i codziennej pielęgnacji. Indie wzbogaciły tę tradycję sztuką destylacji attarów – esencji kwiatowych i ziołowych utrwalanych w oleju sandałowym, które do dziś pozostają symbolem lokalnego rzemiosła perfumeryjnego. 

Na Półwyspie Arabskim narodziły się z kolei mukhallaty – gęste, wielowymiarowe mieszanki oudu, róży i przypraw, pełniące zarówno rolę luksusowej ozdoby, jak i elementu duchowych praktyk. Olejkowe perfumy już w starożytności przekroczyły granice estetyki, stając się częścią rytuału, duchowości i tradycji, które w wielu kulturach przetrwały do dziś.

Siła olejowej bazy

Najważniejszym wyróżnikiem perfum olejkowych jest ich baza. W przeciwieństwie do alkoholu, który pełni wyłącznie rolę nośnika zapachu, oleje mogą działać aktywnie, utrwalając kompozycję i jednocześnie wspierając skórę. Zwłaszcza bazy roślinne, takie jak jojoba, migdał, sezam czy kokos, cenione są za właściwości nawilżające, odżywcze i ochronne. Dzięki temu stosowanie perfum olejkowych może stać się nie tylko doświadczeniem zmysłowym, ale i formą pielęgnacji. 

Warto jednak podkreślić, że nie każda formuła oparta jest na naturalnych olejach – w przypadku baz syntetycznych efekt pielęgnacyjny ustępuje miejsca przede wszystkim funkcji nośnika zapachu.

Charakter oleju sprawia, że zapach rozwija się inaczej, niż w kompozycjach alkoholowych. Zamiast natychmiastowej, intensywnej projekcji, aromat uwalnia się stopniowo, reagując na ciepło ciała i tworząc indywidualny akord, który różni się w zależności od skóry osoby noszącej. To nadaje perfumom olejkowym wymiar osobisty, gdzie  zapach staje się częścią użytkownika, a nie tylko otoczenia.

Dodatkowo aplikacja olejków ma swój rytuał: zapach nakłada się punktowo, zazwyczaj na nadgarstki, kark czy miejsca tętna. Kontakt skóry z olejem sprawia, że kompozycja nie unosi się w przestrzeni jak lotna mgiełka, lecz buduje subtelną aurę, która towarzyszy przez wiele godzin, a czasem nawet dni.

Klimat a trwałość zapachu

Trwałość perfum zależy nie tylko od ich kompozycji, ale także od środowiska, w którym są używane. W gorącym i suchym klimacie alkohol paruje wyjątkowo szybko, co sprawia, że zapach staje się ulotny i trudny do utrzymania. Oleje działają odwrotnie – nie odparowują gwałtownie, lecz wiążą molekuły zapachowe i stopniowo je uwalniają.

Dzięki olejowej bazie perfumy są odporne na wysoką temperaturę – aromat rozwija się powoli, zachowując głębię i stabilność. Oleje dodatkowo chronią skórę przed przesuszeniem, co w suchym klimacie daje im wyraźną przewagę nad alkoholowymi kompozycjami. W wilgotnym – zapach staje się cięższy i bardziej skoncentrowany, mniej unoszący się w powietrzu, a przez to odbierany jako bliższy ciału, intymny i zmysłowy.

Takie właściwości tłumaczą, dlaczego w regionach o skrajnym klimacie (Półwysep Arabski czy Indie) olejki przez wieki dominowały nad formułami alkoholowymi. Był to nie tylko wybór kulturowy czy religijny, lecz przede wszystkim praktyczne dostosowanie zapachu do warunków środowiska.

image

Dwie odsłony layeringu: między bliskowschodnim rytuałem a globalną interpretacją

Powrót do źródeł: perfumy w olejku dziś

Obecnie, po wiekach obecności w kulturach Wschodu, perfumy olejkowe zyskują nowe znaczenie także na globalnym rynku. Wpływa na to kilka czynników, które wzajemnie się uzupełniają. Coraz większe znaczenie mają wpływy kulturowe Orientu, zwłaszcza Bliskiego Wschodu – zarówno jako rynków o rosnącej sile, jak i źródeł inspiracji dla globalnej perfumerii. 

Zainteresowanie olejkami wpisuje się także w szerszy trend poszukiwania prostszych, bliższych naturze formuł. Szczególnie te kompozycje, które bazują na roślinnych olejach i są pozbawione alkoholu, zyskują wizerunek alternatywy przejrzystej i autentycznej. Współczesne perfumy olejkowe powstają jednak w różnych odsłonach – od receptur w pełni naturalnych po warianty korzystające z baz syntetycznych, które zapewniają stabilność i dostępność na większą skalę.

Istotny pozostaje również sposób odbioru. Olejki zapewniają trwałość i intensywność, a jednocześnie rozwijają się blisko skóry. Doceniana jest także ich praktyczność: nowoczesne formaty, takie jak roll-ony, miniaturowe fiolki czy olejki w sztyfcie, sprawiają, że kompozycję można łatwo dopasować do codziennego rytmu i zabrać ze sobą w podróż.

Na tej bazie rozwija się również strategia marek. Niszowe domy perfumeryjne chętnie sięgają po olejki, traktując je jako medium podkreślające rzemieślniczy charakter i kulturowe dziedzictwo. Kompozycje bazujące na oudzie, róży czy szafranie często nawiązują do tradycyjnych attarów i mukhallatów, reinterpretując je na nowo.

Równolegle także marki mainstreamowe dostrzegają potencjał tej formuły. Wprowadzają ją najczęściej jako uzupełnienie flagowych kolekcji, traktując olejki jako sposób na pogłębienie doświadczenia zapachu i zaoferowanie konsumentowi alternatywnej koncentracji.

Dzięki takim rozwiązaniom perfumy olejkowe zyskują dziś wiele odsłon: od kompozycji wiernych dawnym recepturom po nowoczesne wariacje adresowane do globalnego odbiorcy.

Perspektywy rozwoju kategorii

Olejowe perfumy, choć wciąż pozostają niszowym segmentem, wpisują się w wyraźny trend wzrostowy. Coraz większe znaczenie ma zwrot ku naturalnym i „czystym” formułom, które budują zaufanie i odpowiadają na rosnące oczekiwania przejrzystości w branży beauty. Te kompozycje, które bazują na olejach roślinnych i naturalnych esencjach (choć w praktyce baza bywa także syntetyczna), postrzegane są jako bardziej wiarygodne i najlepiej wpisujące się w trend clean beauty. 

Według raportu Natural Fragrances Market (Market Research Future, wrzesień 2025) globalny rynek zapachów naturalnych będzie rósł średnio o 7,5 proc. rocznie, osiągając ponad 48 mld USD do 2032 roku. Tak dynamiczne prognozy pokazują, że naturalność staje się jednym z trwałych filarów rozwoju perfumerii, a perfumy olejkowe mogą być jej istotnym beneficjentem.

Równocześnie perfumy w olejku idealnie wpisują się w popularność rytuałów self-care i holistycznego podejścia do pielęgnacji. Ich rola wykracza przy tym poza zapach – olejek staje się czymś więcej niż nośnikiem aromatu, działając jak produkt pogranicza między perfumerią a kosmetyką i wzmacniając wizerunek marki jako tej, która dba nie tylko o zmysły, ale i o dobrostan.

Kolejnym motorem wzrostu jest trend personalizacji i intymności zapachu. Olejek nie tworzy projekcji tak szerokiej jak klasyczne perfumy alkoholowe, lecz rozwija się blisko skóry, tworząc doświadczenie bardziej osobiste. W tym tkwi ich komunikacyjna siła – perfumy olejkowe są postrzegane nie tylko jako zapach, ale także jako rytuał: olfaktoryczny i pielęgnacyjny, a zarazem codzienny gest troski o siebie i własne samopoczucie. Dzięki temu wpisują się w szerszy trend poszukiwania zapachów intymnych, świadomych i bliskich ciału.

Na atrakcyjność tej formuły wpływa również jej praktyczny wymiar. Dzięki wysokiej koncentracji kompozycji olejki są wyjątkowo wydajne: kilka kropel potrafi zastąpić wielokrotne użycie klasycznego sprayu. W efekcie często wystarczają na dłużej, co czyni je rozwiązaniem nie tylko zmysłowym, lecz także ekonomicznym. To dodatkowy argument, z którego mogą korzystać zarówno niszowe domy, jak i globalne marki, podkreślając trwałość i intensywność produktu w stosunku do jego ceny.

Marta Krawczyk 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 07:09