
Według danych Mordor Intelligence globalny rynek perfum w 2025 roku osiągnął wartość około 76,71 mld dolarów i ma rosnąć w tempie 7,95 proc. rocznie (CAGR) do 2030 roku, kiedy przekroczy poziom 112 mld dolarów. Segment perfum premium odpowiada już za blisko dwie trzecie światowego rynku i rozwija się szybciej niż produkty masowe. Wysoka dynamika wynika nie tylko z rosnącego popytu w segmencie luksusowym, ale też ze zmiany zachowań konsumentów, którzy coraz częściej traktują zapach jako formę osobistego luksusu.
Z danych Circana wynika, że co piąta osoba podarowała perfumy z okazji Dnia Matki, a 18 proc. konsumentów planuje kupić zapach jako prezent w okresie świątecznym – więcej niż w przypadku większości innych kategorii kosmetycznych. Oznacza to, że perfumy utrzymują wyjątkowo silną pozycję emocjonalną i komercyjną w segmencie upominków. Właśnie ten potencjał wykorzystują marki, wprowadzając na rynek kalendarze adwentowe zawierające wyłącznie perfumy.
Nowy format, oferowany w wersjach 12-, 24- lub 25-dniowych, pozwala zaprezentować zarówno kultowe zapachy, jak i edycje limitowane czy miniaturowe flakony. Dla marek to sposób na budowanie prestiżu i emocjonalnej więzi z klientem, a dla odbiorców – możliwość codziennego odkrywania nowych aromatów w otoczce luksusu i sensorycznej przyjemności. W efekcie zapachowe kalendarze adwentowe stają się jednym z najbardziej pożądanych produktów sezonu 2025.