StoryEditor
Rynek i trendy
21.04.2020 00:00

Konopie w kosmetykach – czy wiesz, jak działają?

Konopie od tysięcy lat były wykorzystywane do celów przemysłowych – do produkcji lin czy płótna na żagle. W medycynie naturalnej otrzymywany z nich olej doskonale sprawdzał się jako remedium na stany zapalne skóry, regenerował ją i nawilżał, a stosowany na włosy sprawiał, że uzyskiwały połysk i łatwo się rozczesywały. Dziś znów sięga po nie medycyna oraz przemysł – tym razem kosmetyczny.

Jako składnik kosmetyków konopie stały się modne już w ubiegłym roku. Na półkach pojawiło się wiele nowych marek wykorzystujących symbolikę konopnych liści. Skąd ta popularność? Otóż w listopadzie 2017 roku zalegalizowany został C CBD zwarty w konopiach. Ta prawna regulacja doprowadziła do długo wyczekiwanej legalizacji medycznej marihuany, która jest stosowana przy licznych schorzeniach ze względu na swoje właściwości – uśmierza chroniczny ból i stany zapalne, niweluje lęki i bezsenność. Badania naukowe dowodzą, że CBD jest bardzo obiecującą substancją terapii nowotworów.

Kosmetyczne walory konopi

Z legalizacji CBD postanowił też skorzystać przemysł kosmetyczny. Dziś już wiemy, skąd się biorą cudowne właściwości oleju konopnego, z których czerpała naturalna medycyna. Zawiera on doskonałe proporcje kwasów omega-6 i kwasów omega-3 oraz witaminy (A, E, B, K), a także inne cenne substancje, takie jak wapń, magnez i cynk.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zarówno w przemyśle farmaceutycznym, jak i kosmetycznym wykorzystuje się odmiany konopi, które nie mają właściwości psychoaktywnych. Ściśle kontroluje się w nich odpowiedzialne za to stężenie THC, czyli tetrahydroksykanabinolu (maksymalna zawartość to 0,2 proc.). To przez zawartość tej substancji i jej wpływ na ludzką psychikę i postrzeganie rzeczywistości na początku XX w. w wielu krajach marihuanę uznano za narkotyk, a uprawa konopi (nie tylko indyjskich, zawierających THC, ale wszelkich) stała się nielegalna.

Zgodnie z obecnym ustawodawstwem uprawa i wykorzystanie konopi siewnych (w odróżnieniu od indyjskich) jest legalna. To dzięki temu olej konopny i CBD można znaleźć w kremach do twarzy, dłoni i stóp, balsamach do ciała, żelach pod prysznic, preparatach do higieny intymnej, szamponach i odżywkach do włosów, a nawet w odżywkach do paznokci. Niewątpliwą zaletą CBD są jego walory aplikacyjne. W przeciwieństwie do innych olejów nie pozostawia on na powierzchni skóry tłustej warstwy, co sprawia, że konsumenci chętnie sięgają po produkty z liściem konopi na opakowaniu.

Dla kogo CBD?

Komu w szczególności warto polecić kosmetyki z CBD? Olej konopny reguluje sebum, dlatego szczególnie powinny się nim zainteresować osoby z cerą trądzikową. Ale nie tylko – CBD zapewnia idealne nawilżenie, ma też właściwości regenerujące, potrafi zapobiegać przedwczesnemu powstawaniu zmarszczek – przywraca skórze elastyczność, zmiękcza ją i wygładza. Poprawia też jej koloryt oraz zmniejsza ryzyko powstawania podrażnień i przebarwień.

W produktach dla dzieci olej konopny pełni funkcję emolientu, który zapewnia odpowiednie nawilżenie i natłuszczenie skóry. Spełnia się w tej roli znakomicie, zwłaszcza w związku ze swoimi hipoalergicznymi właściwościami. Z tego też powodu idealnie nadaje się do pielęgnacji skóry wrażliwej, skłonnej do podrażnień, a nawet atopowej. Łagodzi napięcie skóry, regeneruje ją, przyczynia się do jej wygładzenia i zmiękczenia, a także odbudowuje jej barierę lipidową.

Surowce konopne zawarte w odżywkach do włosów i w szamponach sprawiają, że włosy stają się bardziej lśniące, wyglądają na zdrowe i odżywione, a rozczesywanie jest zdecydowanie łatwiejsze. Olej CBD znalazł również swoje miejsce jako składnik odżywek do paznokci, szczególnie przeznaczonych do paznokci słabych z tendencją do łamliwości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. listopad 2025 23:31