StoryEditor
Producenci
04.05.2022 00:00

Które marki kosmetyczne są najcenniejsze na świecie? [RAPORT]

Co roku firma konsultingowa Brand Finance publikuje raport Brand Finance Cosmetics, w którym wymienia 50 najsilniejszych marek kosmetycznych. Nikogo pewnie nie zaskoczy, że to L‘Oréal pozostaje najcenniejszą marką kosmetyczną na świecie. Najszybciej rozwija się jednak Estée Lauder.

Wartość L'Oréal wzrosła o 10 proc. do 11,2 mld USD i pozostaje najcenniejszą marką kosmetyczną na świecie. Po trudnych dwóch latach pandemii, która znacznie zmniejszyła sprzedaż kosmetyków na całym świecie, wartość marki L'Oréal prawie wróciła do wartości sprzed pandemii.

L'Oréal pozostaje liderem światowego przemysłu kosmetycznego dzięki swojemu cennemu marek, na czele którego stoi marka L'Oréal Paris. Francuska marka zbudowała znaczącą wartość w ciągu 100 lat działalności.

Najszybciej rozwija się jednak marka Estée Lauder, której wartość wzrasta w tym roku o 39 proc. do 7,9 mld USD i przeskoczyła o trzy miejsca z 5. w tegorocznym rankingu, stając się drugą najcenniejszą marką kosmetyczną na świecie. W ten sposób EL wyprzedziła w wycenie marki Gillette (wartość marki spadła o 8 proc. do 6,9 mld USD), Nivea (wartość marki wzrosła o 10 proc. do 6,8 mld USD) i Guerlain (wartość marki wzrosła o 8 proc. do 6,1 mld USD).

Świeżo po obchodach 75. rocznicy, Estée Lauder inwestuje w innowacyjne rozwiązania technologiczne, skoncentrowane na poprawie zrównoważonego rozwoju, ze szczególny nacisk kładzie na ograniczenie zużycia plastiku.

Oprócz obliczania wartości marki, Brand Finance określa również względną siłę marek za pomocą wskaźników takich jak inwestycje marketingowe, kapitał interesariuszy i wyniki biznesowe. Brand Finance obejmuje oryginalne dane z badań rynkowych od ponad 100 000 respondentów w ponad 35 krajach i w prawie 30 sektorach. 

Natura, której wartość marki wzrosła o 17 proc. do 2,4 miliarda USD, jest najsilniejszą marką w rankingu kosmetyków z wynikiem indeksu siły marki (BSI) 91,5 na 100 i odpowiadającą mu oceną marki AAA+.

Siłę marki Natura wzmacniają ankietowani z Ameryki Południowej. Marka czerpie korzyści zarówno z lokalnego patriotyzmu, jak i przekonania wielu konsumentów, że dba ona o lokalne dziedzictwo naturalne, takie jak lasy deszczowe Amazonii.

Z kolei Lifebuoy (należąca do Unilever) wchodzi do rankingu Top 50 z płynem do dezynfekcji rąk i mydłem. Wartość tej marki wzrosła o 27 proc. do 0,7 mld USD) po raz pierwszy znalazła się na liście Brand Finance Cosmetics 50. Lifebuoy była drugą najszybciej rozwijającą się marką po Estée Lauder. Marka odpowiedziała na silny globalny popyt konsumentów na produkty higieniczne w odpowiedzi na pandemię.

Lifebuoy czerpie korzyści z obecności w portfolio Unilever, a to umożliwiło jej uzyskanie szerokiej dystrybucji do supermarketów na całym świecie.

Przeczytaj również: Najpopularniejsze marki kosmetyczne należące do celebrytów [RANKING]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 16:08