StoryEditor
Producenci
05.09.2022 00:00

Małe firmy mogą nie przetrwać zmian w prawie kosmetycznym [20-lecie Kosmetycznych KONFERENCJA]

Małe polskie firmy mogą sobie nie poradzić ze zmianami, jakie niesie Zielony Ład i planowana rewizja rozporządzenia kosmetycznego – uważa Daria Prochenka, prezes firmy Clochee podczas konferencji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Trwa jubileuszowa konferencja Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Uczestnicy debaty „Przyszłość tak dobra jak przeszłość? Czy sprostamy wymaganiom? Czy pokonamy nadchodzący kryzys zastanawiali się, czy europejskie i polskie firmy są w stanie sprostać zmianom, które przynosi Zielony Ład i związana z nim przygotowywana przez Komisję Europejską rewizja rozporządzenia kosmetycznego.

Daria Prochenka, założycielka i prezes firmy Clochee, specjalizującej się w kosmetykach naturalnych, uważa, że małe firmy kosmetyczne mogą nie przetrwać tego procesu.

– Nie każda firma kosmetyczna sobie poradzi. Zmiana surowców, to początek. Za tym przecież idzie zmiana opakowań, marketing, który musi wdrożyć produkty po zmianach. Małe firmy, takie jak nasza, nie mają rezerw finansowych, nie mają zasobów ludzkich, żeby tak dobrze przygotować się do zmian, jak duże firmy, koncerny. Rozmawiamy tu o potężnych wyzwaniach, a my, oprócz nich, borykamy się często z podstawowymi problemami, np. płynności finansowej. Nie mamy rezerw, musimy żyć tu i teraz. Jeżeli przed nami tak rewolucyjna zmiana i 97 proc. formulacji w wyniku rewizji rozporządzania należałoby zmienić, to myślę, że moja firma by sobie z tym nie poradziła – stwierdziła Daria Prochenka.

– Myśląc o zmianie portfolio skupiamy się surowcach, czyli pewnym elemencie, a za tym przecież idzie zmiana opakowań, oznaczeń na etykietach plus marketing – dział marketingu potrzebuje wielu miesięcy, by informację o zmianach w produktach przedstawić klientów – podkreśliła Daria Prochenka.

Zdaniem właścicielki Clochee niezbędne będzie wspólne działanie firm kosmetycznych i przechodzenie przez proces zmian. – Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego jest szczególnie potrzebny małym firmom, które same nie zostałyby usłyszane i których problemy są marginalizowane. Mamy nadzieję, że zmiany, które dla nas są katastrofalne nie zostaną w Komisji Europejskiej przeforsowane – podsumowała  Daria Prochenka

Czytaj także: Blanka Chmurzyńska-Brown, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Przed nami tsunami zmian. Musimy się do nich przygotować  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
07.07.2025 14:35
Kosmetyczne imperium Kate Moss upada po niespełna trzech latach działalności
Kosmetyki Cosmoss od Kate Moss zadebiutowały na rynku w 2022 r.Shutterstock

Marka Cosmoss, założona przez supermodelkę Kate Moss, wystartowała we wrześniu 2022 r. z bardzo kameralnym portfolio: łącznie sześć produktów – trzy preparaty do pielęgnacji skóry, dwie mieszanki ziołowych herbat oraz jedną mgiełkę zapachową Sacred Mist. Projekt powstał przy wsparciu przyjaciół Moss: dietetyczki Rose Ferguson i homeopatki Victorii Young, a od początku celował w segment premium.

Ceny należały do najwyższych w swojej kategorii: za pojedynczy kosmetyk do pielęgnacji trzeba było zapłacić do 105 funtów, a za 100-ml flakon Sacred Mist – 120 funtów. Dla porównania, średnia cena kremu do twarzy w brytyjskich drogeriach sieciowych wynosi dziś około 20 funtów, co oznaczało pięcio- lub sześciokrotną różnicę.

Choć początkowe zainteresowanie było spore, sygnały ostrzegawcze pojawiły się już w 2024 r. W ciągu ostatnich kilku tygodni oficjalna strona internetowa marki przestała działać, a użytkownicy zgłaszali trudności z zakupem. Ostatni wpis w mediach społecznościowych został opublikowany 18 tygodni temu, co ograniczyło kontakt z odbiorcami i podkopało wiarygodność brandu.

W czerwcu 2025 r. powołano oficjalnych likwidatorów, a Cosmoss weszła w stan dobrowolnej likwidacji – zaledwie 33 miesiące po premierze. Eksperci wskazują, że marka zderzyła się z wyjątkowo konkurencyjnym rynkiem wellness oraz presją kosztów życia, która ograniczyła popyt na drogie kosmetyki. Z wysoką ceną i wąską dystrybucją trudno było zbudować masową skalę; jedynie zapach Sacred Mist zdołał zgromadzić lojalną, lecz niewielką grupę fanów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
07.07.2025 13:31
W ich butach walczył Bruce Lee, a teraz – zadebiutują z perfumami
Onitsuka Tiger mat.pras.

Kultowajapońska marka Onitsuka Tiger wprowadzi na rynek jesienią swoją pierwszą kolekcję czterech perfum. Ich twórcą będzie ceniony perfumarz Mark Buxton. Informację podano przy okazji otwarcia nowego, flagowego butiku na paryskich Polach Elizejskich.

Kultowa marka (najbardziej kojarzona z modelem obuwia sportowego, spopularyzowanym przez Bruce’a Lee w “Wejściu smoka”, a później – w wersji zółtej – przez Umę Thurman w “Kill Bill”), prezentuje swoje pierwsze perfumy. Zgodnie z zasadami japońskiego minimalizmu i prostoty, nazwy poszczególnych kompozycji to Onitsuka Tiger One, Two, Three i Four.

Kolekcja ma swoje hasło przewodnie „Wearing Quiet Radiance”. Twórcą kompozycji zapachowych jest ceniony perfumiarz Mark Buxton.

Kreacje Buxtona dla Onitsuka Tiger są opisywane jako „odważne i śmiałe”. Brytyjczyk ma w swoim portfolio blisko 180 kompozycji, wykreowanych dla takich marek jak Burberry, Comme des Garcons, House of Sillage, Le Labo, posiada też własną markę niszową (Mark Buxton).

Cały proces tworzenia zapachów dla Onitsuka Tiger – od doboru składników, ekstrakcję, po mieszanie i butelkowanie – odbywa się wyłącznie w Grasse w Prowansji, znanej w świecie stolicy perfum.

Cztery zapachy Onitsuka Tiger zostaną wprowadzone na rynek jesienią tego roku. Wiadomo, że będą zamknięte w żółtych flakonach, w charakterystycznym dla marki kolorze.

image
Onitsuka Tiger mat.pras.

Także wokół żółtego koloru zaaranżowany został 2-poziomowy butik marki, otwarty na prestiżowych Polach Elizejskich. W sklepie dostępna jest kolekcja fashion Onitsuka Tiger, w tym odzież jeansowa Denivita i obuwie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. lipiec 2025 10:50