StoryEditor
E-commerce
04.11.2022 00:00

Marcin Mielniczuk, eZebra: E-commerce spowalnia, ale branża kosmetyczna realizuje wzrosty

Tort e-commerce w branży kosmetycznej w Polsce jest na tyle duży, że firmy, które mają wypracowaną jasną strategię, będą w stanie nadal generować zadowalające wyniki sprzedaży. Jednak formuła liniowego wzrostu w e-commerce, w oparciu o dotychczas wypracowane modele, wyczerpała się – uważa Marcin Mielniczuk, dyrektor e-commerce w eZebra. W centrum znajduje się klient i szybkie reagowanie na jego potrzeby oraz na zmiany rynkowe. 

– Nie uciekniemy od spowolnienia rynku e-commerce, które było prognozowane na początku bieżącego roku, na szczęście te prognozy, które były bardzo pesymistyczne dla branży kosmetycznej, okazały się nie być aż tak głębokie. Problemy, z którymi się spotykamy, nie są na tyle poważne, aby nie pozwoliły generować dalszych wzrostów – mówił Marcin Mielniczuk, dyrektor e-commerce w eZebra podczas uroczystości rozdania nagród Perły Rynku Kosmetycznego 2022, która odbyła się 19 października w Warszawie.

Jak podkreślił, branży kosmetycznej udaje się wyjść obronną ręką z niełatwej sytuacji gospodarczej. – Prognozy w segmencie kosmetycznym wskazywały około 9 proc. wzrostu e-commerce rok do roku. Okazuje się, że udaje się te wyniki realizować a nawet przebijać – powiedział Marcin Mielniczuk.

Dyrektor e-commerce w eZebra uważa, że to efekt doświadczeń, które branża zdobyła w okresie covidowym. – Wiele organizacji nabrało umiejętności elastycznego reagowania na sytuacje rynkowe. Na bazie tych doświadczeń my potrafiliśmy zmieniać swoją politykę asortymentową, strategiczną i cenową tak, by natychmiast dostosowywać się do tego, czego klient poszukuje. Obecnie wewnątrz organizacji skupiamy się na szybkim reagowaniu na zmiany, a to oznacza, że musimy analizować znacznie więcej danych oraz wyciągać z nich dużo więcej i szersze wnioski – przyznał Marcin Mielniczuk.

– Na pewno jedno się skończyło, formuła liniowego wzrostu w e-commerce, w oparciu o wypracowane modele, nie jest już formułą, która będzie się sprawdzała w obecnych czasach – podkreślił.

Jego zdaniem tort e-commerce w Polsce jest nadal na tyle duży, że można się nim dzielić. – Te firmy, które mają świadomą strategię, wiedzą w jakim kierunku dążą, z jakim klientem pracują i jak się z nim komunikować, będą potrafiły jeszcze generować wyniki na odpowiednim poziomie. Kluczowe jest wsłuchanie się w potrzeby klienta i większość naszych działań skupia się na tym obszarze – stwierdził Marcin Mielniczuk.

eZebra inwestuje w rozwój firmy w kilku obszarach. – W obszarze magazynowym mamy kilka projektów, które mają poprawić  i tak już dobre wyniki związane z szybkością obsługi naszych klientów, rozwijamy category management, żeby szybko reagować w zakresie asortymentu, a to determinuje dużo większą potrzebę analityki danych – podsumował.

Marcin Mielniczuk jest ekspertem, który znalazł się w gronie jurorów rankingu Perły Rynku Kosmetycznego 2022 i testował oraz oceniał zgłoszone do niego kosmetyczne nowości. – To projekt i bardzo wartościowe wydarzenie, który pozwala nam dowiadywać się z wyprzedzeniem, co wydarzy się na rynku, co jest istotne, jakie pojawią się nowości, być pięć minut przed innymi – powiedział Marcin Mielniczuk.

Podkreślił, że do testowania produktów zespół eZebry podszedł bardzo poważnie. – Wytypowaliśmy wewnętrzną grupę projektową złożoną z kupców, którzy przez kilka dobrych dni byli skupieni na bardzo rzetelnej i szczegółowej ocenie produktów. To nam pokazało, że są obszary w rynku, które możemy jeszcze bardziej rozwijać i trendy – które, pomimo naszej analityki – jeszcze nie do końca prześwietliliśmy – stwierdził szef ecommerce eZebry.

Perły Rynku Kosmetycznego to projekt prowadzony przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych od 16 lat. Wyłaniane są w nim najlepsze nowości w kategoriach beauty. Zwycięzców wskazuje profesjonalne jury, w którego składzie zasiadają menedżerowie z sieci drogeryjnych, aptecznych oraz platform e-commerce. Jurorzy osobiście testują produkty zgłoszone do badania i oceniają ich potencjał rynkowy.

Poznaj jurorów Perły Rynku Kosmetycznego 2022: lista ekspertów

W tegorocznej edycji badania jurorzy wskazali zwycięzców w 18 kategoriach kosmetycznych, w tym Innowacja kosmetyczna oraz Debiut kosmetyczny.

Czytaj więcej: Poznaliśmy zwycięzców rankingu Perły Rynku Kosmetycznego 2022! [FOTOGALERIA]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 15:46
Rakuten rozpoczyna ekspansję w Europie od Hiszpanii
W Europie marka jest najbardziej znana ze swojego modelu marketplace’u, który łączy sprzedawców i konsumentów, oferując szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach.Rakuten

Japońska platforma e-commerce Rakuten, obecna we Francji od 15 lat, rozpoczęła nowy etap swojej działalności, uruchamiając marketplace w Hiszpanii. Projekt ten ma stanowić pierwszy krok w kierunku szerszej ekspansji na rynki europejskie. Firma wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do szybkiego skalowania modelu i redukcji kosztów, co ma przyspieszyć proces wejścia na kolejne rynki.

Według Cédrica Dufoura, prezesa Rakuten France, Hiszpania została wybrana ze względu na dynamiczny rozwój e-handlu. W tym kraju rynek e-commerce notuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku, podczas gdy we Francji tempo rozwoju jest znacznie niższe. Obecnie w Hiszpanii działa około 30 mln e-kupujących, co czyni ten rynek jednym z największych w Europie.

Kluczowym argumentem dla decyzji o starcie w Hiszpanii są również podobieństwa w zwyczajach konsumenckich pomiędzy Hiszpanami a Francuzami. Rakuten liczy, że wcześniejsze doświadczenia zdobyte we Francji będą mogły zostać przeniesione niemal bez zmian, co znacząco ograniczy ryzyko i koszty wejścia. Wdrożenie narzędzi opartych na generatywnej AI pozwoliło firmie na skopiowanie modelu biznesowego w krótkim czasie.

Ekspansja Rakuten ma na celu wzmocnienie pozycji firmy w Europie, gdzie rynek e-commerce stale rośnie. Start od Hiszpanii ma być preludium do kolejnych debiutów w krajach o wysokim potencjale zakupów online. Zastosowanie technologii AI ma umożliwić firmie elastyczne reagowanie na lokalne potrzeby konsumentów i szybsze dostosowanie oferty w porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju międzynarodowego.

Rakuten to japońska grupa technologiczna i jedna z największych platform e-commerce na świecie, często nazywana „japońskim Amazonem”. Firma powstała w 1997 roku w Tokio i obecnie działa w ponad 25 krajach, obsługując ponad 1,6 miliarda użytkowników na całym świecie. Oprócz marketplace’u, Rakuten rozwija także usługi finansowe, telekomunikacyjne, streamingowe i programy lojalnościowe oparte na punktach Rakuten Points. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 12:30
Vinted to najtańszy serwis kurierski? Ekonomista: Spodziewajmy się podwyżki cen.
Jak najtaniej wysłać paczkę? ”Vintedem”.Canva/Vinted

W Holandii i Francji ujawniono przypadki nadużyć związanych z usługą taniej wysyłki na platformie Vinted. Jak ustaliły redakcje AD.nl, France Info i Le Parisien, część użytkowników wykorzystuje system do przesyłania paczek do siebie lub rodziny, omijając w ten sposób droższe usługi pocztowe i kurierskie. Mechanizm jest prosty – wystarczy wystawić przedmiot za symboliczną kwotę, a następnie znajomy „kupuje” go i opłaca transport. Dzięki temu można wysłać paczki zagraniczne za 5–6 euro, podczas gdy standardowe usługi kurierskie kosztują wielokrotnie więcej.

Vinted potwierdził, że ma świadomość problemu i podjął działania w celu ograniczenia nadużyć. Jak informuje spółka, konta łamiące regulamin zostały usunięte lub zablokowane. „Nawet jeśli skala zjawiska jest marginalna, tego typu praktyki podważają zaufanie pomiędzy użytkownikami i mogą wpływać na jakość całego doświadczenia na platformie” – przekazała firma w rozmowie z AD.nl. Praktyka jest również znana i powszechna w Polsce.

Na proceder zareagowały również firmy kurierskie współpracujące z Vinted, które nie kryły zaskoczenia. Dla operatorów oznacza to bowiem nieuczciwą konkurencję wobec własnych usług w tradycyjnym modelu B2C. Koszty wysyłek w ramach Vinted są bowiem negocjowane w ramach taniej umowy B2B, co znacząco obniża stawki dla użytkowników końcowych.

Ekspert ds. logistyki i transportu, prof. Roel Gevaers z Uniwersytetu w Antwerpii, ostrzegł w rozmowie z Retail Detail, że jeśli nadużycia będą się nasilać, firmy kurierskie mogą zdecydować się na podniesienie cen. Jego zdaniem w dłuższej perspektywie takie działania mogą wpłynąć nie tylko na koszty przesyłek w Vinted, ale też na cały rynek usług kurierskich w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 06:03