StoryEditor
Producenci
14.10.2019 00:00

NIELSEN: Rosną ceny kosmetyków kolorowych

Rynek kosmetyków do makijażu wzrósł o ponad 5 proc. rok do roku. To efekt wyższych cen oraz popytu na produkty, dzięki którym cera wygląda idealnie.

Wartość kategorii produktów do makijażu w Polsce w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (sierpień 2018 – lipiec 2019) wyniosła 1,8 mld zł, co stanowi 14,1 proc. całego rynku kosmetycznego. Jest to wzrost o 5,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Ilościowa sprzedaż jest stabilna (+1 proc.). Zmiany wynikają więc z wyższych cen (zarówno ceny za litr, jak i za opakowanie) oraz z rosnącego popytu na kosmetyki do makijażu twarzy.

Twarz najważniejsza

Do kosmetyków do makijażu twarzy zaliczamy takie produkty jak fluidy, pudry, bazy, korektory, kremy BB, rozświetlacze i róże. To właśnie kosmetyki z tych segmentów stanowią najważniejszą część rynku i odpowiadają aż za 42 proc. wartości sprzedaży całej kategorii. Poziom obrotów dla pozostałych segmentów praktycznie się nie zmienił. W przypadku kosmetyków do makijażu oczu jest to 31,5 proc., dla produktów do paznokci 14,6 proc., a dla kosmetyków do ust 11,1 proc. Całkowicie traci na znaczeniu segment palet (zestawów) do makijażu (0,7 proc. wartościowego udziału w kategorii).

Biorąc pod uwagę sprzedaż w sztukach, zauważymy, że różnica pomiędzy poszczególnymi segmentami jest już zdecydowanie mniejsza. Najwięcej sprzedaje się produktów do makijażu twarzy (32 proc. obrotów kategorii), tuż za nimi plasują się kosmetyki do makijażu oczu (31,6 proc.). Kolejne miejsca w koszykach klientów zajmują kosmetyki do paznokci (23,5 proc.) oraz kosmetyki do ust (12,3 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się zestawy do make-upu (0,5 proc. ilościowych udziałów w kategorii).

Kosmetyki do ust stabilne, zestawy makijażowe przestają wzbudzać zainteresowanie

Analizując rynek pod kątem dynamiki wartości sprzedaży, można zauważyć, że z wyjątkiem zestawów do malowania każdy segment wzrósł. Największe szczyty osiągały kosmetyki kolorowe do twarzy (+5,7 proc.), produkty do makijażu oczu (+5,7 proc.) oraz kosmetyki do paznokci (+5,4 proc.). Najniższą dynamikę osiągnęły kosmetyki do makijażu ust (2,2 proc.).

Niektóre segmenty traciły na dynamice sprzedaży w sztukach. W przypadku zestawów makijażowych był to spadek 16,8 proc., a w przypadku produktów do paznokci 7,2 proc. Zdecydowanie lepiej radziły sobie kosmetyki kolorowe do twarzy +6,2 proc. rok do roku oraz kosmetyki do makijażu oczu +3,5 proc.

Drogerie numerem jeden, dyskonty rozwijają się najszybciej

Najważniejsze dla marek makijażowych są drogerie. To one odpowiadają za 90,8 proc. sprzedaży wartościowej i 85,2 proc. ilościowej. Natomiast najdynamiczniej rozwijają się dyskonty (+9,9 proc. rok do roku). Z udziałem 6,2 proc. są drugim najważniejszym kanałem sprzedaży kosmetyków kolorowych. Największy spadek zanotowały hipermarkety (-14,6 proc.) i średnie sklepy spożywcze (-21,7 proc.)

Anna Leśniowska, client specialist w firmie Nielsen Polska, odpowiedzialna za kategorię kosmetyków

Źródło: 

Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska Premium Read (suma hipermarketów, supermarketów, dyskontów, sklepów chemicznych, dużych, średnich i małych sklepów spożywczych, stacji benzynowych i kiosków, sierpień 2016 – lipiec 2017 vs sierpień 2018 – lipiec 2019

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 19:51