StoryEditor
Rynek i trendy
20.05.2020 00:00

Polacy uważają, że sklepy podnosząc ceny wykorzystują sytuację [BADANIE]

78 proc. konsumentów zauważyło, że okresie pandemii ceny w sklepach wzrosły – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję Skilltelligence dla serwisu wiadomoscihandlowe.pl. Co trzeci ankietowany ocenia, że za podwyżki odpowiedzialne są sklepy, które wykorzystują sytuację sztucznie podnosząc ceny.

Co czwarty badany jest zdania, że wyższe ceny wynikają z reguł rynku, a wzrost był naturalny. Natomiast co piąty twierdzi, że to efekt polityki cenowej dostawców, a nie sklepów.

Agencja Skilltelligence sprawdziła również, co myślą konsumenci o pomyśle wprowadzenia regulowanych przez rząd cen maksymalnych dla produktów. Okazuje się, że za takim rozwiązaniem opowiada się aż 58 proc. Polaków, przy czym 33 proc. z tej grupy przy zastrzeżeniu, że regulacje odnosiłyby się wyłącznie do produktów podstawowych. Jednocześnie 29 proc. ankietowanych jest przeciwna tego typu ingerencjom w rynek. 13 proc. nie ma w tej sprawie zdania.

Z badania przeprowadzonego przez Skilltelligence dowiadujemy się również, że w czasie największych ograniczeń handlu Polakom najbardziej brakowało sklepów odzieżowych (68 proc wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy ze sprzętem RTV (30 proc.), sklepy sportowe (28 proc.) i markety budowlane (21 proc.). Respondenci wskazywali też na sklepy komputerowe (19 proc.), oferujące AGD (16 proc.) i ogrodnicze (15 proc.). Konsumentom brakowało również dostępu do sklepów motoryzacyjnych (11 proc.) oraz meblowych (10 proc.).

Prawie dwie trzecie konsumentów przyznaje, że w czasie pandemii częstotliwość ich wizyt w sklepach stacjonarnych wyraźnie się zmniejszyła, a 27 proc., że zmniejszyła się, ale tylko trochę. 61 proc. respondentów ocenia, że w tym okresie wartość ich zakupów spadła – w tej grupie 24 proc. ankietowanych zauważa mocny spadek, zaś 37 proc. jedynie lekką zmianę. Jednocześnie 12 proc. Polaków lekko zwiększyła wartość swoich zakupów. Mocny wzrost wartości zakupów odnotowało tylko 6 proc. badanych. Co piąty badany twierdzi, że wartość jego zakupów nie uległa zmianie.

Badanie zostało przeprowadzone 6 maja 2020 r. metodą CAWI przez firmę Skilltelligence na grupie 600 respondentów na terenie całej Polski

Łukasz Rawa
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.10.2025 13:33
Rynek perfum w UAE dynamicznie rośnie – do 2033 roku ma przekroczyć 1,7 mld dolarów
Perfumy to nadal rosnący rynek w UAE.M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Wg. raportu Research and Markets rynek perfum w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (UAE) osiągnął w 2024 roku wartość 748,9 mln dolarów, a według prognoz do 2033 roku wzrośnie do 1,72 mld dolarów. Oznacza to imponujący roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 9,22 proc. w latach 2025–2033. Głównymi czynnikami napędzającymi ten rozwój są rosnące wykorzystanie perfum w produktach do pielęgnacji ciała oraz ekspansja luksusowych sklepów oferujących wysokiej jakości zapachy.

Coraz większe znaczenie ma również zrównoważony rozwój – popularność zdobywają opakowania ekologiczne oraz produkty z naturalnych, etycznie pozyskiwanych składników. Zyskujące na znaczeniu rozwiązania przyjazne środowisku obejmują opakowania z materiałów nadających się do recyklingu – szkła, papieru czy aluminium – a także butelki wielokrotnego użytku. Lokalni producenci wprowadzają na rynek linie perfum z możliwością ponownego napełnienia, ograniczając ilość odpadów i przyciągając konsumentów dbających o środowisko. Równocześnie rośnie liczba marek, które kładą nacisk na transparentne łańcuchy dostaw i pozyskiwanie składników w sposób etyczny, co odpowiada na potrzeby społecznie świadomych klientów.

Ważnym czynnikiem napędzającym sprzedaż pozostaje turystyka. UAE, z luksusowymi centrami handlowymi i strefami duty-free w Dubaju czy Abu Zabi, przyciągają rocznie miliony turystów, dla których arabskie perfumy – zwłaszcza oud i attary – stanowią część lokalnego dziedzictwa i pożądany produkt premium. Międzynarodowe i regionalne marki perfum obecne w galeriach i na lotniskach zapewniają podróżnym łatwy dostęp do ekskluzywnych zapachów.

Rosnąca świadomość znaczenia pielęgnacji i higieny osobistej sprawia, że zapachy są coraz częściej integrowane z codzienną rutyną. Perfumowane dezodoranty, mgiełki do ciała, balsamy, a nawet kosmetyki do twarzy i włosów cieszą się rosnącym popytem. W efekcie cały rynek produktów beauty i personal care w UAE ma rosnąć w latach 2024–2032 w tempie 5,70 proc. rocznie (CAGR).

Kolejnym motorem wzrostu jest e-commerce – segment, który w UAE rozwija się wyjątkowo dynamicznie, z prognozowanym CAGR na poziomie 22,50 proc. w latach 2024–2032. Platformy internetowe umożliwiają konsumentom porównywanie cen, dostęp do niszowych marek i personalizowanych rekomendacji, a także korzystanie z promocji. Z kolei segment dóbr luksusowych, do którego należą wysokiej klasy perfumy, ma według prognoz osiągnąć wartość 6,7 mld dolarów do 2032 roku, co odzwierciedla rosnące aspiracje i siłę nabywczą zamożnych mieszkańców oraz ekspatów w regionie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.10.2025 14:33
La Roche-Posay: 50 proc. chorych dermatologicznie doświadcza przemocy lub nękania
Problemy z trądzikiem zaostrzają się latem w wyniku ekspozycji cery na słońce.Pixabay

Badanie epidemiologiczne Scars of Life, przeprowadzone przez markę dermokosmetyczną La Roche-Posay, pokazuje, że choroby skóry – takie jak egzema, trądzik czy blizny – mają głęboki wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, lecz także psychiczne pacjentów. Wyniki ankiety, w której wzięło udział 30 000 dorosłych z 27 krajów, wskazują, że dla wielu osób problemy skórne stają się źródłem stygmatyzacji, niskiego poczucia własnej wartości i wykluczenia społecznego.

Z danych wynika, że połowa światowej populacji ma przynajmniej jedną bliznę — powstałą w wyniku urazu, choroby skóry, skutków ubocznych leczenia nowotworów lub ekspozycji na słońce. Dla wielu badanych blizny te stanowią trwałe źródło dyskomfortu psychicznego. Aż 71 proc. osób zmagających się z trądzikiem deklaruje obniżoną pewność siebie, natomiast 47 proc. pacjentów cierpiących na egzemę – zarówno w dzieciństwie, jak i dorosłości – przyznaje, że woli ukrywać swoje ciało.

Skutki społeczne chorób skóry są równie poważne. Połowa respondentów doświadczyła przemocy słownej lub nękania, 36 proc. czuło się wykluczonych, a 43 proc. zmagało się z negatywnym obrazem własnego ciała. U 40 proc. osób z egzemą problemy skórne miały bezpośredni wpływ na życie uczuciowe lub seksualne. Dane te podkreślają, że zdrowie skóry stanowi ważny element dobrostanu psychicznego, a jego zaniedbanie może prowadzić do izolacji społecznej.

La Roche-Posay zwraca uwagę, że konsekwencje schorzeń skórnych sięgają także sfery medycznej. Według badania aż 50 proc. pacjentów onkologicznych przerywa leczenie z powodu zmian skórnych będących efektem ubocznym terapii. Pokazuje to, jak istotne jest holistyczne podejście do pielęgnacji skóry, obejmujące nie tylko aspekty dermatologiczne, lecz także emocjonalne i psychologiczne.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) już wcześniej uznała zdrowie skóry za globalny priorytet zdrowotny, apelując o działania ograniczające zarówno fizyczne dolegliwości, jak i stygmatyzację, lęk oraz stres, które im towarzyszą. Wyniki badania Scars of Life wpisują się w ten apel, podkreślając konieczność dalszych badań i wdrażania rozwiązań wspierających osoby dotknięte chorobami skóry – nie tylko w kontekście leczenia, ale i jakości życia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. październik 2025 00:58