StoryEditor
Producenci
28.05.2019 00:00

Retail Business Awards 2019. Oto laureaci pierwszych nagród gospodarczych dla sektora handlu

28 maja poznaliśmy firmy handlowe oraz menadżerów, którzy zostali nagrodzeni statuetkami Retail Business Awards (RBA), czyli nagrodami gospodarczymi, które są dedykowane sektorowi detalicznemu i hurtowemu. Kapituła złożona z przedstawicieli Business Centre Club, Wydawnictwa Gospodarczego oraz organizacji branżowych wyróżniła w tym roku przedstawicieli branży w ośmiu kategoriach. Marek Maruszak, prezes Rossmann Polska, został uhonorowany nagrodą w kategorii Osobowość Handlu 2019.

Statuetki Retail Business Awards przyznawane wspólnie przez Wydawnictwo Gospodarcze, Business Centre Club, we współpracy z Polską Izbą Handlu i Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji, to pierwsze tak prestiżowe wyróżnienia gospodarcze dla przedsiębiorstw z sektora handlu detalicznego i hurtowego w Polsce. Mają one na celu budowę wizerunku sektora handlu adekwatnego do ważnego wkładu, jaki od lat wnosi on w rozwój polskiej gospodarki i jej innowacyjności. Wyróżnienia mają także podkreślić zaangażowanie przedsiębiorstw handlowych w kreowanie dobrych praktyk i wysokich standardów biznesowych w obszarze rynku pracy i społecznej odpowiedzialności biznesu.

Statuetkami nagrodzone zostały firmy i ich menadżerowie za realnie podejmowane działania, które kreują rzeczywistą wartość dla partnerów biznesowych, dostawców, pracowników, lokalnych społeczności i konsumentów, a także gospodarki i środowiska.

- Wskazując laureatów poprzez ich przykłady chcemy promować wartości, bez których niemożliwe jest budowanie zdrowego, efektywnego i zrównoważonego środowiska, przyjaznego nie tylko dla przedsiębiorców i ich partnerów, ale także dla konsumentów – powiedziała Iwona Szwan, prezes zarządu Wydawnictwa Gospodarczego, wydawcy portali wiadomoscihandlowe.pl i wiadomoscikosmetycne.pl, a także magazynów „Wiadomości Kosmetyczne” i „Wiadomości Handlowe”.

W dniu 10 maja kapituła Retail Business Awards (BRA) w składzie: ● Anna Potocka-Domin, Wiceprezes BCC, Dyrektor Instytutu Interwencji Gospodarczych, ekspert ds. CSR; ● Wojciech Warski, Wiceprezes BCC, Wiceprzewodniczący Rady Dialogu Społecznego; ● Piotr Onikki-Górski, Dyrektor Biura Kontaktów Społecznych BCC; ● Wojciech Rumiak, Dyrektor Generalny Loży Warszawskiej BCC; ● Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji; ● Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu; ● Iwona Szwan, Prezes Zarządu Wydawnictwa Gospodarczego; ● Grzegorz Szafraniec, Wiceprezes Wydawnictwa Gospodarczego, redaktor naczelny magazynu „Wiadomości Handlowe”; ● Łukasz Stępniak, Dyrektor ds. Mediów Elektronicznych Wydawnictwa Gospodarczego, szef portalu wiadomoscihandlowe.pl, podjęła decyzję o nagrodzeniu prestiżowymi statuetkami BRA dziewięciu firm i osób w ośmiu kategoriach:

Osobowość handlu 2019
Menadżer, który odnosząc sukces rynkowy łączy skuteczne zarządzanie firmą i dążenie do osiągania celów ekonomicznych z dbałością o pracowników, klientów oraz partnerów biznesowych;

LAUREAT:

Marek Maruszak, prezes, Rossmann Polska

Kreator trendów rynkowych
Firma, która ma największy wpływ na kreowanie trendów rynkowych, konsumenckich i produktowych na krajowym rynku FMCG. I jest wzorem, do naśladowania przez rynkowych konkurentów, ale także firmy z innych sektorów polskiej gospodarki.

LAUREAT:

Lidl Polska. Nagrodę odebrał: Maksymilian Braniecki, prezes, Lidl Polska

Architekt rynku FMCG
Firma, która ma największy pozytywny wpływ na polską gospodarkę, zmiany w sektorze handlowym i na partnerów biznesowych.

LAUREAT:

Jeronimo Martins Polska. Nagrodę odebrała: Beata Jankowiak, członek zarządu, dyrektor marketingu, Jeronimo Martins

Sukces rynkowy
Firma, która wykorzystując swój model biznesowy, potencjał menadżerski, przewagi konkurencyjne oraz sytuację na rynku potrafiła rozwijać się i zwiększać sprzedaż szybciej niż konkurenci, a także w sposób kompleksowy zaspokoić potrzeby konsumentów.

LAUREAT:

Dino Polska. Nagrodę odebrał: Piotr Nowjalis, członek rady nadzorczej, Dino Polska

Transformacja cyfrowa i biznesowa
Firma, która w sposób najbardziej efektywny i kompletny potrafiła wdrożyć narzędzia i rozwiązania budujące jej obecność w świecie cyfrowym, dające przewagę nad konkurentami, a dzięki temu pozwalające na pełniejsze zaspokojenie potrzeb konsumentów oraz bardziej efektywną i przyjazną współpracę z dostawcami.

LAUREAT:

Carrefour Polska. Nagrodę odebrał: Marek Lipka, członek zarządu, Carrefour Polska

Innowator gospodarczy
Firma, która wprowadzając na rynek nowe rozwiązania, koncepty i standardy, przyczynia się do rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki, a także tworzy bardziej przyjazną rzeczywistość dla konsumentów, dostawców i pracowników.

LAUREACI:

Frisco.pl. Nagrodę odebrał: Grzegorz Bielecki, prezes zarządu, Frisco.pl

Żabka Polska. Nagrodę odebrał: Adam Manikowski, członek zarządu i dyrektor operacyjny, Żabka Polska

Anioł biznesu
To wyróżnienie dla firmy, która budując własną pozycję i siłę rynkową, robi to w oparciu o partnerskie relacje z partnerami biznesowymi, tak w obszarze sieci dystrybucji, jak i dostaw. To niezwykle istotne, aby przedsiębiorcy rozumieli, że tylko poprzez wsparcie i tworzenie bardziej konkurencyjnych warunków dla franczyzobiorców i dostawców są w stanie osiągnąć prawdziwy sukces rynkowy.

LAUREAT:

Grupa Eurocash. Nagrodę odebrał: Jacek Owczarek, członek zarządu, Grupa Eurocash

Odpowiedzialny i zrównoważony biznes
Firma, która łączy dążenie do osiągania celów ekonomicznych z dbałością o zrównoważony rozwój ekologiczny i społeczny.

LAUREAT:

Ikea Polska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 16:24